Carhistory.gr Logo
  » product » ΑWD » Lamborghini LM
Lamborghini LM
ΑWD

Το εκτός δρόμου supercar της Lamborghini κέρδισε τη δική του θέση στην ιστορία, παρά τις δυσκολίες που βρήκε στο δρόμο του και το γεγονός ότι δε μπόρεσε να σταδιοδρομήσει, όσο το άξιζε...

Στα μέσα της δεκαετίας του '70 η Lamborghini αντιμετώπιζε πολλά οικονομικά προβλήματα κι αναζητούσε αποτελεσματικούς τρόπους να τα ξεπεράσει. Από το 1972 η εταιρεία είχε αλλάξει ιδιοκτησιακό καθεστώς, καθώς ο ιδρυτής της, στην προσπάθειά του να εξασφαλίσει το μέλλον της, την είχε μεταβιβάσει σε όμιλο επιχειρηματιών από την Ελβετία. Μία από τις εναλλακτικές λύσεις που προτάθηκαν τότε για τη βελτίωση της θέσης της ήταν η και παραγωγή ενός τετρακίνητου οχήματος, που θα της άνοιγε ένα ακόμη εμπορικό δρόμο, πέρα από εκείνον της κατασκευάστριας εξωτικών σπορ αυτοκινήτων με κοινό μεγάλων οικονομικών δυνατοτήτων, αριθμητικά όμως πολύ περιορισμένο. Η ιδέα άρεσε στους επικεφαλής της Lamborghini και αποφασίστηκε η περαιτέρω υλοποίησή της, με δεδομένο πως υπήρχε πιθανότητα να καλύψει τις ανάγκες του αμερικανικού στρατού, που θα μπορούσε ίσως να γίνει ο καλύτερος πελάτης.


Cheetah

H πρώτη προσπάθεια ξεκίνησε στο Σαν Χοσέ της Καλιφόρνια, όπου και κατασκευάστηκε με την επιμέλεια του Mobility Technology International το πρωτότυπο Cheetah, στην ουσία ένα μεγαλύτερο σε διαστάσεις αντίγραφο του επίσης πρωτοτύπου XR 311 της FCM, που δημιουργήθηκε για το στρατό το 1970. Το αυτοκίνητο εφοδιάστηκε με V8 κινητήρα 5.9 λίτρων από την Chrysler, τοποθετημένο στο πίσω του μέρος, ο οποίος όταν το πρωτότυπο έφτασε στην Σαντ Αγκάτα -την έδρα της Lamborghini στην Ιταλία-συνδυάστηκε με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, τριών σχέσεων. Το Cheetah παρουσιάστηκε επίσημα στη διεθνή έκθεση της Γενεύης το 1977, όμως σχεδόν αμέσως συγκέντρωσε τα πυρά της FCM, που στράφηκε εναντίον του Μobility Tecnology International και της Lamborghini. Αυτή η αντιπαράθεση δεν ήταν το μόνο πρόβλημα του ιταλικού πρωτοτύπου: βαρύ καθώς ήταν, περισσότερο από δυό τόνους, οι 180 ίπποι του κινητήρα της Chrysler δεν του αρκούσαν να κινηθεί αξιοπρεπώς, παρά το γεγονός ότι στο εσωτερικό του από fiberglass αμαξώματος χωρούσαν με άνεση τρεις στρατιώτες και ο οδηγός. Άδοξο ήταν και το τέλος εκείνου του αυτοκινήτου, αφού το μοναδικό που κατασκευάστηκε καταστράφηκε στη διάρκεια δοκιμών του αμερικανικού στρατού. Σήμερα,μπορεί κανείς με σιγουριά να πει ότι το Cheetah, αλλά και το XR 311 που αποτέλεσε τη βάση της σχεδίασής του, ήταν οι προγεννήτορες του συγχρόνου μας και εξαιρετικά επιτυχημένου Humvee.

LM 001

Παρά την ατυχή έκβαση που είχε η πρώτη της απόπειρα για την παραγωγή τετρακίνητου οχήματος, η Lamborghini δεν εγκατέλειψε τα σχέδιά της, πιεζόμενη και από τα οικονομικά της προβλήματα. Έτσι, στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης το 1981 στον εκθεσιακό της χώρο οι επισκέπτες έβλεπαν πλάι στην εντελώς νέα Jalpaκαι την LM 001, που δε διέφερε και πολύ απο το Cheetah εκτός από τον V8 κινητήρα της, ο οποίος αυτή τη φορά ήταν της American Motor Company. Όμως, αυτός ήταν και πάλι τοποθετημένος στο πίσω μέρος του αμαξώματος. Για πολλούς, αυτή ήταν και η αιτία που τα πλάνα για την LM 001 δεν προχώρησαν πέρα από την ολοκλήρωση ενός και μόνο αυτοκινήτου παραγωγής.

Rambo-Lambo LM 002

Η εμπειρία από τις προηγούμενες αποτυχίες αποδείχτηκε επιτέλους χρήσιμη για τη Lamborghini, στο ξεκίνημα της τρίτης της προσπάθειας. Πλέον, ο κινητήρας του επανασχεδιασμένου τετρακίνητου οχήματος που ξεκίνησε να παράγεται το 1986, τοποθετήθηκε μπροστά. Τώρα, κανείς δε μπορούσε να μιλήσει για έλλειψη ισχύος, αφού το μηχανικό σύνολο που κινούσε την LM 002 ήταν ο πεντάλιτρος V12 της εξωτικής και πανίσχυρης Countach. Η οριστική ύπαρξη ενός τέτοιου αυτοκινήτου παραγωγής έκανε αίσθηση στο ευρύ κοινό, καθώς μέχρι τότε η εικόνα της Lamborghini ήταν συνδεδεμένη μετα supercars. Άλλωστε, ελάχιστοι γνώριζαν πως ο ιδρυτής της εταιρείας Φερούτσιο Λαμποργκίνι είχε μυηθεί στον κόσμο της αυτοκίνησης στη διάρκεια της στρατιωτικής του θητείας στη Ρόδο τη δεκαετία του '40, κατασκευάζοντας τρακτέρ και επισκευάζοντας ελαφρά τεθωρακισμένα του ιταλικού στρατού. Η Rambo-Lambo, όπως ήταν το υποκοριστικό της, εμπνευσμένο από την επιτυχία των ομώνυμων ταινιών του Σιλβέστερ Σταλόνε, υπήρξε για ένα μικρό διάστημα το ταχύτερο τετρακίνητο του πλανήτη. Παράλληλα, συγκέντρωσε και αγοραστικό ενδιαφέρον, αν και όχι εκείνο του αμερικανικού στρατού: 40 αυτοκίνητα παρήγγειλαν οι ένοπλες δυνάμεις της Σαουδικής Αραβίας, ενώ άλλα 100 κατέληξαν στο στρατό της Λιβύης, αποτελώντας προσωπική επιλογή του ηγέτη της Μουαμάρ αλ-Καντάφι. HLM 002 διέθετε ικανοποιητικό εξοπλισμό για τους στρατιώτες, καθώς συνοδευόταν από δερμάτινο σαλόνικαι air condition, ενώ αποκλειστικός προμηθευτής των ελαστικών της ήταν η Pirelli. Στην πολιτική του έκδοση, το αυτοκίνητο συνοδευόταν και από ένα πολύ καλό ηχοσύστημα υψηλής πιστότητας.

  Επίλογος  

Το 1988 μια ελαφρωμένη από τα περιττά βάρη αγωνιστική έκδοση του αυτοκινήτου, ισχύος 600 ίππων και ενισχυμένη με σύστημα δορυφορικής πλοήγησης, συμμετείχε στο ράλλυ Παρίσι-Ντακάρ. Όμως, τα συνεχιζόμενα οικονομικά προβλήματα της εταιρείας, δεν επέτρεψαν την επέκταση της αγωνιστικής του εμπλοκής. Λίγο πριν το τέλος της παραγωγής της, η LM 002 απέκτησε καιμια one-off estate έκδοση, χάρις στην ιδιωτική πρωτοβουλία μιας εταιρείας από το Τορίνο. Δύο ακόμη τετρακίνητα πρωτότυπα, η LM 003 και η LM 004, το πρώτο με τρίλιτρο turbodiesel 6κύλινδρο κινητήρα και το δεύτερο με 12κύλινδρο των 420 ίππων, δε μπόρεσαν να μακροημερεύσουν: η οριστική διακοπή της δραστηριότητας της Lamborghini στον τομέα των τετρακίνητων οχημάτων ήταν μια απόφαση πλέον αμετάκλητη. Το ιταλικό off-road βρέθηκε για τελευταία φορά στην επικαιρότητα τον Ιούλιο του 2004, με δυσάρεστο τρόπο, όταν ο αμερικανικός στρατός κατοχής στο Ιράκ ανατίναξε για λόγους εκδίκησης μια LM 002 που ανήκε σε έναν από τους γιούς του Σαντάμ Χουσείν, έχοντας άγνοια για την αξία και τη σπανιότητά της.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

LAMBORGHINI LM 002 (1986)
Κινητήρας: V12 με περιεχόμενη γωνία 60o
Κυβισμός
: 5.167 κ.εκ.
Διάμετρος
x διαδρομή: 85.5 mm x 75 mm
Σχέση συμπίεσης
: 9.50:1
Καρμπιρατέρ
: 6 διπλά Webber
Ισχύς
: 426 ίπποι στις 6.800 σ.α.λ.
Ροπή
: 51 χλγμ. στις 4.500 σ.α.λ.
Mετάδοση κίνησης
: στους 4 τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων
: χειροκίνητο 5 σχέσεων ZF S5-24/3
Ανώτατη ταχύτητα
: 201 χλμ/ώρα
0-100 χλμ/ώρα
: 7,8 δευτερόλεπτα
Μήκος
: 4.902 χλστ.
Πλάτος
: 2.002 χλστ.
Ύψος
: 1.849 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός
: 1.615 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω
: 1.615 χλστ.
Μεταξόνιο
: 3.000 χλστ.
Βάρος
: 2.692 κιλά
Περίοδος δράσης
: 1986-1991
Μονάδες παραγωγής
: 301

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας (δημοσιευμένο στους 4Τροχούς)
Photos: lambocars.com