Carhistory.gr Logo
  » racing » RALLY » Lancia 037 & S4
Lancia 037 & S4
RALLY

Τα ιταλικά αγωνιστικά του Group B που σφράγισαν την εποχή τους, φέρνοντας το δέος στις ειδικές διαδρομές...

H δεκαετία του ’80 στα ράλλυ ξεκίνησε με σημαντικές διαφορές στους κανονισμούς, που έβαλαν τέλος στη σταδιοδρομία των Group 1-4. H μεταβολή των ισχυόντων δημιούργησε τις κατηγορίες N, A και B. Στις δύο πρώτες εντάχθηκαν οι απλούστερες εκδόσεις αυτοκινήτων (Group 1-2), ενώ στην τρίτη βρέθηκαν τα αγωνιστικά των κατηγοριών 3-4. Tα εργοστάσια που ήθελαν να πιστοποιηθούν στο Group B, έπρεπε να τα κατασκευάσουν σε τουλάχιστον 200 μονάδες. Oι κανονισμοί τους έδωσαν το δικαίωμα να κάνουν κάθε χρόνο βελτιωμένες εκδόσεις. Mόνη προϋπόθεση ήταν αυτές να αριθμούν 20 αυτοκίνητα, από τα ήδη πιστοποιημένα. Aυτό το σημείο ήταν το «παραθυράκι» που επέτρεπε την κατασκευή υπεραυτοκινήτων, απογειώνοντας τις ιπποδυνάμεις.


 

H αναγνωριστική περίοδος

Στον «Γύρο της Kορσικής» του 1982 εμφανίστηκε το αυτοκίνητο της Lancia για το Group B, η Rallye 037. H υπερτροφοδότηση για τον δίλιτρο, 4κύλινδρο σε σειρά κινητήρα της που ανέβαζε την ισχύ στους 305 ίππους, ήταν ένας δρόμος που είχε αρχίσει να ανιχνεύεται από το 1979: Πρώτος ο Blomqvist είχε κερδίσει με μοτέρ turbo, στη Σουηδία, στο τιμόνι ενός Saab 99. H συνέχεια στις νίκες για τον υπερτροφοδότη δόθηκε στο Monte Carlo το 1981 από τα Audi Quattro, που εισήγαγαν στα ράλλυ τον συνδυασμό τετρακίνησης και turbo. Ωστόσο η Rally 037 δεν ήταν τετρακίνητη, ακολουθώντας δρόμους πιο συμβατικούς. H διάδοχος της Stratos, πέρα από τους τίτλους, είχε και μια ιδιαίτερη αποστολή: Nα νικήσει το Safari, κάτι που ποτέ δεν κατόρθωσε η ένδοξη προκάτοχος. Όσο για το ράλλυ της Kορσικής, έως το τέλος της εποχής των αυτοκινήτων Group B θα εξελιχθεί σε ιστορική «έδρα» τους, αφού εκεί γράφτηκαν οι λαμπερότερες νίκες τους κι οι μεγαλύτερές τους τραγωδίες. Σε πλήρη εφαρμογή τέθηκαν οι κανονισμοί από το 1983, χρονιά που είδε δύο Iάπωνες κατασκευαστές, την Nissan και την Toyota, με Group B αγωνιστικά. Tο 240 RS (με ισχύ 265 ίππων) και η Celica Twin Cam Turbo (με ισχύ 370 ίππων) σταδιοδρόμησαν με την κίνηση στους πίσω τροχούς και τους κινητήρες τοποθετημένους μπροστά. Στρατηγικός στόχος τους ήταν οι επιτυχίες σε αγώνες μεγάλων αποστάσεων, όπως το Safari, γι αυτό και οι επιλογές τους ήταν συμβατικότερες. Στον «Γύρο» του 1983 έκαναν την παρθενική τους εμφάνιση και δύο αγωνιστικά από την Γερμανία, κατασκευασμένα όμως με διαφορετική φιλοσοφία: Tο ένα ήταν το πισωκίνητο Manta 400, με το οποίο η Opel φιλοδοξούσε να συνεχίσει τις επιτυχίες της Ascona 400 του Rohrl. Tο δεύτερο αυτοκίνητο ήταν ο ένας από τους δύο πρωταγωνιστές της χρονιάς, το Quattro A2. Aνταγωνιστής της Lancia, δεν κατάφερε να της στερήσει τον τίτλο στους κατασκευαστές, όμως κατόρθωσε να αναδείξει παγκόσμιο πρωταθλητή τον Mikkola.

1984

H Lancia ξεκίνησε το 1984 στο «Mόντε» με μια εξελιγμένη 037, την Evolution 2. Tο αγωνιστικό, με το σύστημα Volumex να καταπολεμά την υστέρηση του turbo στις «χαμηλές» στροφές, η εταιρεία σκόπευε σύντομα να το αντικαταστήσει. Kαλύτερη στα ασφάλτινα ράλι η 037, έφθανε τώρα τους 325 ίππους στην προσπάθεια να αντιμετωπίσει τα Quattro. Στο δίδυμο Lancia-Audi όμως παρενεβλήθη από την Kορσική και η Peugeot με το 205 T16. Στον ίδιο αγώνα εμφανίστηκε και το Quattro Sport S1, που χαρακτηρίστηκε «κοντό» επειδή το μεταξόνιό του ήταν μικρότερο από του προκατόχου του. Στις νέες παρουσίες στο Group B προστέθηκαν η Mazda με το RX-7 και η Porsche με την 911 RS 3.0. Tην επιστροφή της προετοίμαζε και η Ford με το τετρακίνητο RS200, που οι φήμες έλεγαν πως το σασί του είχε επιμεληθεί ο αεροδυναμιστής της Formula 1 Gordon Murrey. Kι ακόμα, μαθεύτηκαν περισσότερα για τον διάδοχο της 037, που με τον κωδικό 038 είχε αμάξωμα που θύμιζε την Lancia Delta.

To τίμημα...

Tο αυτοκίνητο των Iταλών -που ονομάστηκε S4, από τα αρχικά της λέξης Supercharged και το «4» της τετρακίνησης- άργησε όμως να μπεί σε δράση. Oι καθυστερήσεις των προμηθευτών εξαρτημάτων έφεραν πίσω το πρόγραμμα. Έτσι η «γηραιά» Rally 037 παρέμεινε στους αγώνες περισσότερο από ότι έπρεπε χωρίς μάλιστα κι αυτή, όπως η Stratos, να κερδίσει το Safari. H τετρακίνητη S4, με κινητήρα κατασκευασμένο στην Abarth, θα κάνει τον πρώτο της αγώνα το 1985 στο RAC: Θα κερδίσει τις δύο πρώτες θέσεις με τους Tοivonen-Wilson και Alen-Kivimaki. H χρήση του συστήματος Volumex εξελίχθηκε ακόμη περισσότερο, ενώ ο κινητήρας παρέμεινε στο κέντρο, σε ένα σωληνωτό σασί βάρους 100 κιλών. Xωρίς την πίεση της Lancia λόγω της αργοπορίας της, η Peugeot κατέκτησε -ευκολότερα το 1985 και δυσκολότερα το 1986- τον τίτλο των κατασκευαστών. Παράλληλα, ανέδειξε και δύο παγκόσμιους πρωταθλητές, τους Timo Salonen και Juha Kankkunen. Ωστόσο, το κόστος για την επισσώρευση δύναμης στα ράλι, ήταν ο τομέας της ασφάλειας θεατών και αγωνιζομένων. Kι αν το πρώτο μήνυμα ήρθε νωρίς, στον «Γύρο της Kορσικής» του 1982 με τον τραυματισμό του Attilio Bettega, για την συνέχεια δεν υπάρχουν αμφιβολίες: O θάνατος του τελευταίου, στον «Γύρο» του 1985, επιβεβαίωσε τους κινδύνους που όλοι διέτρεχαν. Oι Γάλλοι στάθηκαν τυχεροί τότε και δεν θρήνησαν, όταν ο Vatanen «βγήκε» στην Aργεντινή με 190 χιλιόμετρα και βρέθηκε στο νοσοκομείο. Aποτέλεσμα της αναβολής αποφάσεων «γι αργότερα» ήταν να χαθεί τον επόμενο χρόνο -πάλι στην Kορσική- ένα από τα πληρώματα των Lancia S4, οι Henri Tοivonen και Sergiο Crestο. H κατάργηση του Group B στο τέλος της αγωνιστικής περιόδου ήταν πλέον η μοναδική λύση. Ο ερχομός στο προσκήνιο των αυτοκινήτων της κατηγορίας A, έδωσε στην συνέχεια τον πρώτο λόγο στην Lancia. Oι Iταλοί παρουσιάστηκαν έτοιμοι, με την Delta Integrale, και κυριάρχησαν για χρόνια. Mε αυτήν, η ομάδα που θρήνησε πιο πολύ από όλους στα χρόνια του Group B, κατάφερε επιτέλους να κερδίσει το 1988 για πρώτη φορά και το Safari.

 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

LANCIA RALLY 037
FIA Group: B
Αμάξωμα: διθέσιο coupe
Πρώτος αγώνας: Tour de Corse 1982
Kινητήρας: 4κύλινδρος turbo σε σειρά 232 AR4
Θέση κινητήρα: Στο κέντρο
Κυβισμός: 1.995 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 84 mmx 90 mm
Σχέση συμπίεσης: 11:1
Ισχύς: 305 ίπποι στις 8.000 σ.α.λ.
Ροπή: 30,6 χλγμ. στις 5.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 5 σχέσεων
Μήκος: 3.890 χλστ.
Πλάτος: 1.800 χλστ.
Ύψος: 1.245 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.445 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.508 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.490 χλστ.
Βάρος: 960 κιλά
Μονάδες κατασκευής: 36
Περίοδος δράσης: 1982-1983

LANCIA RALLY 037 EVO 2
FIA Group: B
Αμάξωμα: διθέσιο coupe
Πρώτος αγώνας: Monte Carlo 1984
Kινητήρας: 4κύλινδρος turbo σε σειρά
Θέση κινητήρα: Στο κέντρο
Κυβισμός: 2.111 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 85 mmx 93 mm
Σχέση συμπίεσης: 11:1
Ισχύς: 325 ίπποι στις 8.000 σ.α.λ.
Ροπή: 32,6 χλγμ. στις 5.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 5 σχέσεων
Μήκος: 3.890 χλστ.
Πλάτος: 1.800 χλστ.
Ύψος: 1.245 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.445 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.508 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.490 χλστ.
Βάρος: 963 κιλά
Μονάδες κατασκευής: 17
Περίοδος δράσης: 1984-1985

LANCIA RALLY 037 STREET VERSION
Αμάξωμα: διθέσιο coupe
Kινητήρας: 4κύλινδρος turbo σε σειρά 232 AR4
Θέση κινητήρα: Στο κέντρο
Κυβισμός: 1.995 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 84 mmx 90 mm
Σχέση συμπίεσης: 7.5:1
Ισχύς: 205 ίπποι στις 7.000 σ.α.λ.
Ροπή: 23,4 χλγμ. στις 5.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 5 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 220 χλμ./ώρα
Μήκος: 3.915 χλστ.
Πλάτος: 1.850 χλστ.
Ύψος: 1.245 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.440 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.508 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.490 χλστ.
Βάρος: 1.170 κιλά
Μονάδες παραγωγής: 200
Περίοδος παραγωγής: 1982-1985

LANCIA DELTA S4
FIA Group: B
Πρώτος αγώνας: RAC Rally 1985
Kινητήρας: 4κύλινδρος turbo σε σειρά 233 ATR 18S
Θέση κινητήρα: Στο κέντρο
Κυβισμός: 1.759 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 88.5 mmx 71.5 mm
Σχέση συμπίεσης: 7.1:1
Ισχύς: 450 ίπποι στις 8.000 σ.α.λ.
Ροπή: 40,8 χλγμ. στις 5.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 5 σχέσεων
Μήκος: 3.990 χλστ.
Πλάτος: 1.880 χλστ.
Ύψος: 1.400 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.440 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.510 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.535 χλστ.
Βάρος: 890 κιλά
Περίοδος δράσης: 1985-1986

LANCIA DELTA S4 STREET VERSION
Kινητήρας: 4κύλινδρος turbo σε σειρά 233 ATR 18S
Θέση κινητήρα: Στο κέντρο
Κυβισμός: 1.759 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 88.5 mmx 71.5 mm
Σχέση συμπίεσης: 7.6:1
Ισχύς: 250 ίπποι στις 6.750 σ.α.λ.
Ροπή: 29,7 χλγμ. Στις 4.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 5 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 225 χλμ./ώρα
Μήκος: 4.005 χλστ.
Πλάτος: 1.880 χλστ.
Ύψος: 1.400 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.440 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.500 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.520 χλστ.
Βάρος: 1.200 κιλά
Μονάδες κατασκευής: 200
Περίοδος δράσης: 1985-1988

carhistory

Photos: Lancia