Carhistory.gr Logo
  » product » 1915-1950 » Lancia Aprilia
Lancia Aprilia
1915-1950

Η εμφάνισή της σηματοδότησε το τέλος μιας εποχής για την ιταλική εταιρεία, ταυτόχρονα όμως όρισε και το ξεκίνημα μιας νέας…

Ήταν ένα από τα πιο σημαντικά νέα μοντέλα της Διεθνούς Έκθεσης Αυτοκινήτου των Παρισίων, το φθινόπωρο του 1936, όπου και πραγματοποίησε την πρώτη της δημόσια εμφάνιση στο ευρωπαϊκό κοινό των τεσσάρων τροχών. Επρόκειτο για μια πολύ όμορφη μπερλίνα, μικρομεσαίων διαστάσεων, της οποίας οι πίσω πόρτες άνοιγαν με αντίθετη φορά. Η μαζική παραγωγή της ξεκίνησε στα μέσα της επόμενης χρονιάς, χωρίς όμως την παρουσία του γενάρχη της εταιρείας, αφού είχε πεθάνει από καρδιακή προσβολή στις 15 Φεβρουαρίου του 1937, σε ηλικία μόλις 56 ετών. Η Αprilia ήταν ένα αυτοκίνητο, με το οποίο μπορούσες να ταξιδέψεις άνετα με βάση τα μέτρα της εποχής στην autostrada, οδηγώντας με ταχύτητα 100 χλμ/ώρα, μεταφέροντας τέσσερις επιβάτες και 70 κιλά αποσκευών, καταναλώνοντας 10 περίπου λίτρα βενζίνης ανά 100 χιλιόμετρα. Στην ιστορία της ιταλικής εταιρείας, καταγράφεται ως ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά της μοντέλα, ενώ η συνολική της παραγωγή μαζί με τις cabriolet εκδόσεις ανήλθε σε 29.608 μονάδες.       

Έτσι γεννήθηκε η Aprilia
Προς το τέλος του 1934, ο Vincenzo Lancia ζήτησε ένα καινοτόμο αυτοκίνητο, όπως ήταν η Lambda. Στους συνεργάτες του έδωσε συγκεκριμένες οδηγίες: Μήκος μικρότερο των 4 μέτρων, ευρύχωρο σαλόνι για πέντε άτομα, βάρος χαμηλότερο των 900 κιλών, αεροδυναμικό αμάξωμα και κατανάλωση όχι μεγαλύτερη από 10 λτ./100 χλμ. Στο τέλος, θέλησε να δοκιμάσει το οριστικό πρωτότυπο, κάνοντας ένα ταξίδι στη Μπολόνια. Δεν είπε λέξη σε όλη τη διάρκεια της διαδρομής. Μόνο, μόλις έφτασε στο Τορίνο, αναφώνησε: «Τι θαυμάσιο αυτοκίνητο!». Απαίτησε παρόλα αυτά η ανώτατη ταχύτητα να μειωθεί από τα 130 στα 125 χιλιόμετρα την ώρα. Η μορφή της Αprilia, ασυνήθιστη με το κυρτό πίσω μέρος που την καθιστά διαφορετική από τις σύγχρονές της Artena, Astura και Αugusta, μελετήθηκε με τη συμβολή των καθηγητών της Σχολής Μηχανολόγων του Πολυτεχνείου του Τορίνο. Ο συντελεστής αεροδυναμικής αντίστασης (Cd) είναι 0,47, μια εξαιρετική επιτυχία για μια εποχή, στην οποία η μέση τιμή είναι 0,60. Για τη δομή της κατασκευής χρησιμοποιείται φυσικά αυτοφερόμενο αμάξωμα. Η μείωση του πάχους των ελασμάτων λαμαρίνας από τα 12 στα 8 δέκατα του εκατοστού και η ευρεία χρήση αλουμινίου εξασφαλίζει στο αυτοκίνητο ένα ασυνήθιστα χαμηλό βάρος. Για πρώτη φορά οι αναρτήσεις είναι ανεξάρτητες και στους τέσσερις τροχούς.

Κινητήρας και εκδόσεις

Οι Aprilia πρώτης σειράς, έμειναν στην παραγωγή ως το 1939 και κατασκευάστηκαν συνολικά σε 10.354 μονάδες, οι 4.350 εκ των οποίων ήταν με αυτοφερόμενο πλαίσιο. Oι τελευταίες (Αutotelaio 239) είχαν ορισμένες διαφορές σε σχέση με τη βασική μπερλίνα (Tipo 238), καθώς διέθεταν μικρότερες διαστάσεις και μακρύτερο μεταξόνιο κατά 10 εκατοστά, ενώ ήταν και ελαφρύτερες κατά 200 κιλά. Ο κινητήρας, τεσσάρων κυλίνδρων σε διάταξη V είχε χωρητικότητα 1351 κ.εκ. και ημισφαιρικούς θαλάμους καύσης. Η ισχύς του ήταν 47,8 ίπποι στις 4.300 στροφές. Με τη δεύτερη σειρά, το 1939, η χωρητικότητα αυξήθηκε σε 1.486 κ.εκ., διατηρώντας την ισχύ σχεδόν αμετάβλητη, αλλά με μια βελτίωση της ελαστικότητας. Το μοντέλο της δεύτερης σειράς, με την κωδική ονομασία Τipo 438, πιο τετραγωνισμένη μάσκα και διαφορετική κύρτωση στο πίσω μέρος του συνέχισε την επιτυχημένη σταδιοδρομία των Αprilia και μετά το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο έως το 1949, με αντίστοιχους ρυθμούς παραγωγής (11.082 μονάδες). Και αυτή η σειρά διέθετε εκδόσεις με αυτοφερόμενο πλαίσιο (Autotelaio 439), οι οποίες είχαν επίσης μακρύτερο μεταξόνιο κατά 10 εκατοστά, μικρότερο μήκος κατά 8 εκατοστά στην έκδοση «S» και 180 κιλά λιγότερο βάρος.

Οι ξεχωριστές Aprilia

Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν επίσης και τα εξειδικευμένα αμαξώματα της Αprilia, τα οποία επιμελήθηκαν οι πιο επιφανείς καροσερίστες της Ιταλίας. Η Τouring Superleggera ετοίμασε μια spider έκδοση κι ο Pininfarina ένα επιβλητικό διθέσιο αεροδυναμικό coupe. Το studio του τελευταίου, όπως και η Ghia, παρουσίασαν και δύο cabriolet εκδοχές της Aprilia, που έμοιαζαν σε πολλά σημεία. Τα αυτοκίνητα υιοθετούσαν το στιλ «Flamboyant», αρχική ιδέα του σχεδιαστή Καπάλμπι, που μετέπειτα εξέλιξε και τελειοποίησε ο Μάριο Φελίτσε Μποάνο. Αυτό προϋπέθετε την προσπάθεια «ένωσης» με έντονες καμπύλες των εμπρός και πίσω θόλων των τροχών για να «εξαφανιστεί» το κενό ανάμεσά τους, εκτεταμένη χρήση χρωμίου και διακόσμηση των πλαϊνών πλευρών του αμαξώματος. Η τεχνοτροπία αυτή, στην οποία προστέθηκε αργότερα και η κατάργηση του σκαλοπατιού επιβίβασης, γνώρισε το αποκορύφωμά της έπειτα από λίγα χρόνια, στην «Αlfa Romeo 6C 2500» του Βatista «Pinin» Pininfarina.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

LANCIA APRILIA 1 SERIE
Berlina Tipo 238
Kινητήρας: 4κύλινδρος σε διάταξη V
Κυβισμός: 1.352 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 72 mm x 83 mm
Σχέση συμπίεσης: 5.75:1
Καρμπιρατέρ: 1 Ζenith 32 VIM
Ισχύς: 47 ίπποι στις 4.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 125 χλμ/ώρα
Μήκος: 3.955 χλστ.
Πλάτος: 1.470 χλστ.
Ύψος: 1.455 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.750 χλστ.
Βάρος: 850 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1937-1939

LANCIA APRILIA 2 SERIE
Berlina Tipo 438
Kινητήρας: 4κύλινδρος σε διάταξη V
Κυβισμός: 1.486 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 74.61 mm x 85 mm
Σχέση συμπίεσης: 5.75:1
Καρμπιρατέρ: 3 Ζenith 32 VIML
Ισχύς: 48 ίπποι στις 4.300 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 126 χλμ/ώρα
Μήκος: 3.930 χλστ.
Πλάτος: 1.500 χλστ.
Ύψος: 1.455 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.750 χλστ.
Βάρος: 950 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1939-1949

carhistory

Photos: Lancia