Carhistory.gr Logo
  » product » 1951-2000 » Lancia Fulvia
Lancia Fulvia
1951-2000

Kατασκευάστηκε σε τρεις τύπους αμαξωμάτων (berlina, coupe, sport) αφήνοντας εποχή για την οδική συμπεριφορά και την υψηλή αισθητική της, που εκφράστηκαν με τον καλύτερο τρόπο στις coupe εκδόσεις.

H Fulvia, αρχικά με το τετράθυρο αμάξωμα, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στον κόσμο της Αυτοκίνησης την άνοιξη του 1963. Θεωρούμενη ούτως ή άλλως και ως μικρή Flavia, χρησιμοποίησε πολλά εξαρτήματα που προέρχονταν από τη μεγαλύτερη «αδελφή» της. Για το μοντέλο που αντικαθιστούσε την επιτυχημένη Appia, ο σχεδιαστής Antonio Fessia επέλεξε την μπροστινή κίνηση, με τον κινητήρα τοποθετημένο κατά τον διαμήκη άξονα.



Όμως, αντί ενός boxer κάτω από το εμπρός καπό της, προτιμήθηκε ένα νέο 4κύλινδρο μηχανικό σύνολο σε διάταξη V. Η αρχική χωρητικότητά του ήταν 1.091 κυβικά εκατοστά και η ισχύς του 59 ίπποι.



Και τα δύο αυτά μεγέθη αυξήθηκαν περαιτέρω τα επόμενα χρόνια στις διάφορες sport εκδόσεις, μέχρι να φτάσουν στους 160 στις τελευταίες αγωνιστικές coupe HF 1600.

Βerlina

Η Fulvia ήταν ένα αυτοκίνητο με πολύ ξεχωριστό σχήμα, με μεγάλη ενεργητική και παθητική ασφάλεια, εξαιρετικές επιδόσεις και πολύ φροντισμένη εσωτερική διακόσμηση. Από τα υφάσματα μέχρι την ποιότητα των οργάνων, τα πάντα είχαν ένα ξεκάθαρο στιλ. Τόσο που για το χρονικό διάστημα που έμεινε στην παραγωγή, το αυτοκίνητο λογιζόταν παγκοσμίως η πιο συμπαγής, κομψή και ραφινάτη berlina της Ευρώπης. Η εμπορική επιτυχία ήρθε άμεσα, παρά τη σοβαρότατη οικονομική ύφεση που για δύο χρόνια έπληττε την ιταλική αγορά. Το φθινόπωρο του 1964, στην Έκθεση του Τορίνο έκανε την εμφάνιση της η Fulvia «2C». Η μονογραφή υποδείκνυε ότι η νέα berlina ήταν εξοπλισμένη με δύο καρμπιρατέρ. Οι τεχνικές τελειοποιήσεις όμως δεν σταματούσαν εδώ. Οι μηχανικοί της εταιρείας άλλαξαν τη σχέση συμπίεσης και τις σχέσεις μετάδοσης του κιβωτίου και του διαφορικού, ο συμπλέκτης είχε διαφορετικό μηχανισμό, το τιμόνι μικρότερη σχέση υποπολλαπλασιασμού, η μπροστινή ανάρτηση ήταν βελτιωμένη. Παράλληλα, ανέβηκαν η ισχύς (71 ίπποι) και οι επιδόσεις (145 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα). Η τελευταία περίοδος της σταδιοδρομίας της ξεκίνησε το 1969, με την παρουσίασή της σε ανανεωμένη έκδοση. Το μεταξόνιο ήταν μακρύτερο, η γραμμή και οι όγκοι αρμονικότεροι, τα πίσω καθίσματα πρόσφεραν μεγαλύτερη ευρυχωρία και άνεση, όπως και καλύτερη πρόσβαση. Το ταμπλό είχε ξανασχεδιαστεί, οι προβολείς ήταν ιωδίου, για το κιβώτιο υπήρχε πλέον μοχλός αλλαγής ταχυτήτων στο δάπεδο, το σερβόφρενο ήταν με υποπίεση και το ηλεκτρικό βεντιλατέρ έμπαινε σε λειτουργία αυτόματα. Ο κινητήρας, πάντα 1.298 κ.εκ., είχε ισχύ 86 ίππων και επέτρεπε στο όχημα να φτάσει στην ταχύτητα των 162 χλμ./ώρα, με τέταρτη σχέση στο κιβώτιο.

Coupe

Η coupe έκδοση της Fulvia παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1965 στη Γενεύη. Eμπνευστής των νεανικών της γραμμών ήταν ο Πιέρο Καστανιέρο, ο άνθρωπος που «υπέγραψε» επίσης τις 4θυρες Fulvia και τις παλαιότερες Flavia. Αρχικά κυκλοφόρησε με κινητήρες 1.2 λίτρων και ισχύ 79 ίππων, οι οποίοι την «συνόδευαν» μέχρι το 1969. Σε αυτές τις εκδόσεις έκαναν την πρώτη εμφάνισή τους το 1966 τα διακριτικά HF (ακρωνύμια της φράσης «άλτα φιντελιτά», που σημαίνει «υψηλή πιστότης»), τα οποία είχαν σκοπό είχαν να υποδηλώσουν την βελτίωση ως προς την μείωση του βάρους της και την ενίσχυση της ιπποδύναμης. Το αποτέλεσμα ήταν επιτυχημένο, αφού έδωσε στο αυτοκίνητο ισχύ 8 ακόμη ίππων. Τον επόμενο χρόνο ο κυβισμός της Coupe ανέβηκε στα 1,3 λίτρα (S) και το 1968, στο Τορίνο, παρουσιάστηκε η ΗF των 1.584 κ.εκ. με τους 115 ίππους. Eξελισσόμενη συνέχεια και υφιστάμενη βελτιώσεις, η σπορ Ιταλίδα ολοκλήρωσε την ένδοξη σταδιοδρομία της το 1976 με τις εκδόσεις Coupe 3 Montecarlo & Safari, που παρουσιάστηκαν τρία χρόνια νωρίτερα στην έκθεση του Λονδίνου.            

Για τις αγωνιστικές δραστηριότητες, γεννιούνται αργότερα οι αναβαθμισμένες και ελαφρύτερες εκδόσεις HF (οι πόρτες και το καπό ήταν από ελαφρύ κράμα «parallumal»). Αμέτρητα είναι τα ράλλυ στα οποία συμμετείχε, σε επίπεδο διεθνών και εθνικών πρωταθλημάτων. Οι πιο λαμπερές όμως σελίδες της αγωνιστικής της ιστορίας γράφτηκαν από τις 1.6 HF των Κάλστρομ, Λάμπινεν και Μουνάρι. Θα χρειαζόταν ένα ολόκληρο βιβλίο για να αναφερθούμε εφ όλης της ύλης, γι αυτό και θα σας θυμίσουμε τις πιο ξεχωριστές στιγμές: Ο πρώτος κέρδισε δύο συνεχόμενες φορές το RAC, ενώ ο δεύτερος νίκησε με αυτές τα ράλλυ της Πορτογαλίας και του Μαρόκο. Όσο για τον Ιταλό, πέρα από τη μεγάλη νίκη του στο χιονισμένο Μόντε το 1972, αξιώθηκε να κατακτήσει στο τιμόνι της την επόμενη χρονιά το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλλυ.

Sport

Aν και στην Ελλάδα όλες οι εκδόσεις των Fulvia υπήρξαν δημοφιλέστατες, αυτό oυδέποτε συνέβη με τη σειρά «Sport», που παρέμεινε άγνωστη στη χώρα μας. Το διθέσιο σπορ μοντέλο εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1965 στην έκθεση αυτοκινήτου του Τορίνο, λίγους μήνες ύστερα από την πρώτη παρουσίαση της Fulvia Coupe στη Γενεύη και δύο χρόνια αφότου είχε ξεκινήσει την σταδιοδρομία της η ομώνυμη berlina. Ήταν δημιουργία μιας Carozzeria με παράδοση στις Alfa Romeo και τις Lancia, του Ugo Zagato. Για όσους γνώριζαν τη δουλειά του, η εξωτερική εμφάνιση του αυτοκινήτου δεν αποτελούσε έκπληξη: Mεγάλα φωτιστικά σώματα που τόνιζαν την επιθετικότητα της μάσκας, έντονη κύρτωση στο πίσω μέρος και καμπίνα επιβατών «τραβηγμένη» όσο γίνεται πιο πίσω. Αν μπορούσες να δείς όλα τα αυτοκίνητα του Ugo σε παράταξη, θα πίστευες πως ισάριθμα θηλαστικά της ζούγκλας παραμονεύουν, έτοιμα να ορμήσουν με ταχύτητα προς το ανυπεράσπιστο θύμα τους. Οι «Fulvia Sport» της περιόδου 1965-1970 εφοδιάζονταν με τους κινητήρες των 1.2 και 1.3 λίτρων, με ισχύ που ξεκινούσε από τους 79 και έφθανε στους 91 ίππους. Το 1970, πάλι στο Τορίνο, ο Ζagato είχε έτοιμη τη δεύτερη γενιά αυτής της διθέσιας Lancia, με ελαφρά διαφοροποιημένα μόνο τα φωτιστικά σώματα. Ο κινητήρας των 1.6 λίτρων, που ήταν το καινούργιο της στοιχείο της «2a Serie», παρουσιάστηκε τον Σεπτέμβριο του 1971. Με αυτόν η «Fulvia Sport» έφθασε στην ολοκλήρωσή της κι ας αρίθμησε μόνο 800 μονάδες παραγωγής μαζί του.

Με τη γλώσσα των αριθμών

Στα 13 χρόνια της λαμπερής σταδιοδρομίας του, τo ιταλικό μοντέλο αρίθμησε 338.996 μονάδες παραγωγής και στους τρεις τύπους αμαξωμάτων. Τη «μερίδα του λέοντος» καταλαμβάνει η Berlina με 192.097 οχήματα, από τα οποία τα 66.810 ανήκουν στην πρώτη σειρά. Ακολουθούν οι εκδόσεις Coupe με 139.797 μονάδες, από τις οποίες οι 55.688 αντιπροσωπεύουν την πρώτη σειρά. Τέλος, οι εκδόσεις Sport αρίθμησαν 7.102 αυτοκίνητα, με τα 3.400 να αναφέρονται στη δεύτερη σειρά. Η 4θυρη Fulvia είναι ένα από τα πρώτα μοντέλα που διέθεταν ειδική έκδοση για την ελληνική αγορά. Στην «Greece» -όπως ήταν και επίσημα κωδικοποιημένη από τη Lancia- η χωρητικότητα του κινητήρα είχε μειωθεί κατά 17 κ.εκ., προκειμένου αυτός να μείνει κάτω από το «φορολογικό όριο» των 1.200 κ.εκ. που ίσχυε τότε στη χώρα μας, καθιστώντας σχεδόν απαγορευτική την απόκτηση μεγαλύτερων αυτοκινήτων. Η «ελληνική» Fulvia αρίθμησε συνολικά 2.804 μονάδες παραγωγής, από τις οποίες οι 656 ανήκουν στην πρώτη σειρά…

Berlina: Οι εκδόσεις

1 Serie59 ίπποι 1.091 κ.εκ. (1963-1964)
1 Serie 2C 70 ίπποι 1.091 κ.εκ. (1964-1969)
1 Serie GT 79 ίπποι 1.216 κ.εκ. (1967-1969)
1 Serie GT 79 ίπποι 1.231 κ.εκ. (1967-1969)
1 Serie Greece 79 ίπποι 1.199 κ.εκ. (1967-1969)
1 Serie GTE 86 ίπποι 1.298 κ.εκ. (1967-1969)
2 Serie 1.3 86 ίπποι 1.298 κ.εκ. (1969-1972)
2 Serie 1.2 Greece 79 ίπποι 1.199 κ.εκ. (1969-1972)

FULVIA BERLINA 2 SERIE 1.2 GREECE (1969)

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Kινητήρας
: V4
Κυβισμός: 1.199 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 69.7 mm x 69.7 mm
Σχέση συμπίεσης: 9:1
Καρμπιρατέρ: 2 Solex C35 PHH
Ισχύς: 79 ίπποι στις 6.000 σ.α.λ.
Ροπή: 10,2 χλγμ. στις 4.600 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 155 χλμ/ώρα
Μέση κατανάλωση: 8,6 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 4.155 χλστ.
Πλάτος: 1.555 χλστ.
Ύψος: 1.400 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.500 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.300 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.280 χλστ.
Βάρος: 1.050 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1969-1972
Μονάδες παραγωγής: 2.804 (1 Serie: 656)

Coupe: Oι εκδόσεις

1.279 ίπποι 1.216 κ.εκ. (1965-1969)
1.2 79 ίπποι 1.231 κ.εκ. (1965-1969)
1.2 HF 87 ίπποι 1.216 κ.εκ. (1965-1969)
1.3 Rallye 86 ίπποι 1.298 κ.εκ. (1967-1969)
1.3 HF Rallye 100 ίπποι 1.298 κ.εκ. (1967-1969)
1.3 S Rallye 91 ίπποι 1.298 κ.εκ. (1968-1970)
1.6 HF Rallye 115 ίπποι 1.584 κ.εκ. (1968-1970)
1.3 S 91 ίπποι 1.298 κ.εκ. (1970-1974)
1.3 S Montecarlo 91 ίπποι 1.298 κ.εκ. (1970-1974)
1600 HF 115 ίπποι 1.584 κ.εκ. (1970-1973)
1600 HF Lusso 115 ίπποι 1.584 κ.εκ. (1970-1973)
3 Serie 1.3 90 ίπποι 1.298 κ.εκ. (1973-1976)
3 Serie 1.3 Montecarlo 90 ίπποι 1.298 κ.εκ. (1973-1976)
3 Serie 1.3 Safari 90 ίπποι 1.298 κ.εκ. (1973-1976)

COUPE 1.3 HF RALLYE (1967)

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Kινητήρας
: V4
Κυβισμός: 1.298 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 77 mm x 69.7 mm
Σχέση συμπίεσης: 10.5:1
Καρμπιρατέρ: 2 Solex C35 PHH
Ισχύς: 100 ίπποι στις 6.000 σ.α.λ.
Ροπή: 12,8 χλγμ. στις 5.100 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 174 χλμ/ώρα
Μέση κατανάλωση: 8,9 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 3.935 χλστ.
Πλάτος: 1.555 χλστ.
Ύψος: 1.300 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.330 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.300 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.280 χλστ.
Βάρος: 825 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1967-1969
Μονάδες παραγωγής: 882

Sport: Oι εκδόσεις

1.3 Sport79 ίπποι 1.216 κ.εκ. (1965-1970)
1.3 Sport 86 ίπποι 1.298 κ.εκ. (1967-1970)
1.3 S 91 ίπποι 1.298 κ.εκ. (1968-1970)
2 Serie 1.3 S 91 ίπποι 1.298 κ.εκ. (1970-1972)
2 Serie 1600 115 ίπποι 1.584 κ.εκ. (1970-1972)

SPORT 1.3 S 2 SERIE (1970)

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Kινητήρας
: V4
Κυβισμός: 1.298 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 77 mm x 69.7 mm
Σχέση συμπίεσης: 9.5:1
Καρμπιρατέρ: 2 Solex C35 PHH 19/16
Ισχύς: 91 ίπποι στις 6.000 σ.α.λ.
Ροπή: 12,1 χλγμ. στις 4.900 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 5 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 180 χλμ/ώρα
Μέση κατανάλωση: 8 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 4.090 χλστ.
Πλάτος: 1.570 χλστ.
Ύψος: 1.280 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.330 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.300 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.280 χλστ.
Βάρος: 960 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1970-1972
Μονάδες παραγωγής: 2.600

carhistory

Photos: Lancia