Carhistory.gr Logo
  » concept & prototypes » Lancia Stratos Zero
Lancia Stratos Zero
concept & prototypes

Tο αριστούργημα του Μαρσέλο Γκαντίνι και της Carozzeria Bertone, που στις αρχές της δεκαετίας του ’70 κατέθεσε τη δική του άποψη για το βιομηχανικό design επί τροχών.

O Νούτσιο Μπερτόνε ίδρυσε την αμαξοποιΐα του σε πολύ νεαρή ηλικία, όταν ήταν μόλις 19 ετών, έχοντας τη στήριξη και την πολύτιμη συνδρομή του πατέρα του. Ο Τζιοβάνι Μπερτόνε πίστευε πολύ στις δυνατότητες του γιού του και στα χρόνια που πέρασαν από το 1933 έως τα τέλη της δεκαετίας του ’60 είχε πολλές φορές δικαιωθεί: Mερικά από τα ομορφότερα μοντέλα της Lancia, όπως οι Augusta, Aprilia και Aurelia είχαν την δική του υπογραφή. Παράλληλα, τη δεκαετία του ’50 είχε εντυπωσιάσει όλο τον κόσμο με το concept BAT, που ήταν ένας μοναδικός ύμνος στην αεροδυναμική. Στα χρόνια που ακολούθησαν, από το γραφείο του σχεδιάστηκαν και μερικά από τα εκρηκτικότερα supercars, όπως για παράδειγμα ήταν η Lamborghini Miura. Βέβαια, ο ιθύνων νους της Carozzeria Bertone ήξερε να επιλέγει στιλίστες ταλαντούχους και με άποψη, όπως ο Τζορτζέτο Τζουτζάρο που δούλεψε μαζί του στις αρχές της δεκαετίας του ’60, αλλά και ο Μαρσέλο Γκαντίνι στη συνέχεια.   

«Stratoline»
 Το δίδυμο που κρατούσε στα χέρια του την καλή φήμη της Carozzeria Bertone βρισκόταν σε ιδιαίτερα παραγωγική φάση εκείνη την εποχή, κάτι που αποδείχθηκε περίτρανα στην έκθεση αυτοκινήτου του Τορίνο το Νοέμβριο του 1970, όπου έκανε την πρώτη εμφάνισή της η «Stratos». Ο Γκαντίνι είχε επιλέξει γι αυτήν ένα πρωτοποριακό σφηνοειδές σχήμα, που κατά τον Μπερτόνε δημιούργησε μετέπειτα δική του σχολή, με την ονομασία «Stratoline». Τα πάντα σε εκείνη ήταν ξεχωριστά, από τον τρόπο που άνοιγε το κάλυμα του κινητήρα της έως τις τεράστιες διαστάσεις του παρμπρίζ, αλλά και τις πλαϊνές επιφάνειες που θύμιζαν διαστημική κάψουλα (δεν είχε άλλωστε περάσει και πολύς καιρός, από τότε που ο άνθρωπος πάτησε για πρώτη φορά το Φεγγάρι). Ακόμη πιο εντυπωσιακά όμως ήταν τα 84 μόλις εκατοστά του συνολικού της ύψους, καθώς μόνο έτσι ήταν πρακτικά δυνατή η τοποθέτηση του κινητήρα της στο κέντρο, σύμφωνα με τις επιλογές του σχεδιαστή. Το μηχανικό σύνολο της «Stratos» ήταν για την περίσταση ένας V4 των 1.6 λίτρων, που προερχόταν από τη Fulvia και απέδιδε 132 ίππους.   

Η «Stratos» των rally

Τους επόμενους μήνες, το σφηνοειδές concept παρουσιάστηκε στα μεγαλύτερα περιοδικά σε όλο τον κόσμο και η Lancia μίλησε με τον Μπερτόνε, προκειμένου εκείνος να αναπτύξει ένα αυτοκίνητο ειδικά για ράλλυ, με βάση το σχεδιασμό της «Stratos». Το αγωνιστικό εμφανίστηκε για πρώτη φορά στην έκθεση του Τορίνο το 1971, χωρίς να μοιάζει με το αυτοκίνητο που το ενέπνευσε, διατηρώντας όμως την ονομασία του. Η συνέχεια είναι σε όλους γνωστή, αφού η Lancia των rally έγραψε τη δική της ιστορία στις ειδικές διαδρομές του WRC, κατακτώντας 17 νίκες και τρία συνεχόμενα παγκόσμια πρωταθλήματα, εφοδιασμένη με τον V6 κινητήρα των 2.4 λίτρων της Dino.

Σημείο αναφοράς…

Σίγουρα η «Stratos» ήταν μια από τις καλύτερες στιγμές του Μαρσέλο Γκαντίνι και της Carozzeria Bertone, θα μπορούσαμε μάλιστα να τη χαρακτηρίσουμε και ως κορυφαία αν δεν υπήρχε στο χάρτη της Αυτοκίνησης η «Μiura», που ήταν δημιουργία του ιδίου διδύμου. Το ξεχωριστό ιταλικό concept car, που εμφανίστηκε και στην ταινία «Moonwalker» του βασιλιά της pop Μάικλ Τζάκσον το 1988, έδωσε το «παρών» το καλοκαίρι του 2006 στον επίσημο εορτασμό των 100 χρόνων της Lancia. Εκεί, στο κέντρο του Τορίνο, κέρδισε και πάλι τις εντυπώσεις, μαγνητίζοντας ακόμη μια φορά τα βλέμματα όλων.  

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

LANCIA STRATOS ZERO
Body design: Marcello Gandini, Nuccio Bertone
Kινητήρας: V4 13o
Κυβισμός: 1.584 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 82 mm x 75 mm
Σχέση συμπίεσης: 10.5:1
Καρμπιρατέρ: 2
Ισχύς: 132 ίπποι στις 6.000 σ.α.λ.
Ροπή: 16,8 χλγμ. στις 5.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 5 σχέσεων
Μήκος: 3.580 χλστ.
Πλάτος: 1.840 χλστ.
Ύψος: 840 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.220 χλστ.

carhistory

Photos: Bertone