Carhistory.gr Logo
  » racing » ENDURANCE » Ligier JS1
Ligier JS1
ENDURANCE
Η πρώτη αγωνιστική δημιουργία του εμβληματικού Γάλλου κατασκευαστή Guy Ligier...

O Guy Ligier, πρώην παίκτης του ράγκμπι και μετέπειτα μία από τις μεγαλύτερες μορφές του γαλλικού μηχανοκίνητου αθλητισμού σε διοικητικό επίπεδο, ξεκίνησε την αγωνιστική του σταδιοδρομία από τις μοτοσικλέτες. Η δραστηριότητά του αυτή τον έστεψε δύο φορές πρωταθλητή Γαλλίας, το 1959 και το 1960. Ύστερα μεταπήδησε στους τέσσερις τροχούς και το 1966 έφτασε ως την κορωνίδα του Σπορ, τη Formula 1. Τη χρονιά εκείνη συμμετείχε στα Grand Prix ως ιδιώτης, μόνος Γάλλος πιλότος του grid απέναντι σε μεγαθήρια, στο cockpit ενός Cooper T81 με V12 κινητήρα της Maserati. Στο Silverstone του 1967 εμφανίστηκε σε ένα επίσης ιδιωτικό Brabham BT20 με κινητήρα V8 της Repco, με το οποίο κέρδισε τον μοναδικό του πρωταθληματικό βαθμό, στο Nurburgring των 23 χιλιομέτρων. Ο αγώνας στο Mexico -στο τέλος εκείνης της περιόδου- ήταν ο τελευταίος του στην F1, στην οποία είχε συνολικά 12 συμμετοχές. Το 1968 έριξε το βάρος του στην ανάπτυξη ενός δικού του αυτοκινήτου για τους αγώνες ταχύτητας, όμως ένα θλιβερό γεγονός παραλίγο να γίνει αφορμή να τα παρατήσει: O επιστήθιος φίλος του Jo Schlesser σκοτώθηκε στο cockpit ενός αερόψυκτου μονοθεσίου της Honda στο GP της Rouen, το οποίο προηγούμενα αρνήθηκε να οδηγήσει ο πολύς John Surtees, επικαλούμενος την επικινδυνότητά του. Απογοητευμένος, απομακρύνθηκε για ένα διάστημα από τον χώρο, όμως ο πρώην μηχανικός της Renault Michel Tetu και επικεφαλής της ομάδας που είχε εν τω μεταξύ δημιουργήσει κατάφερε να του αλλάξει γνώμη. Ο Guy επέστρεψε στον κόσμο των αγώνων και συνέχισε τα όσα είχε κατά νου να κάνει, προετοιμάζοντας το πρώτο δικό του αγωνιστικό. Από τότε και μέχρι το 1996, όλα τα αυτοκίνητα της Ligier που προορίζονταν για τις κούρσες αντοχής ή την F1, έφεραν τα διακριτικά «JS», τιμώντας τον αδικοχαμένο φίλο του ιδιοκτήτη της εταιρείας.

«JS1»
Το κεντρομήχανο και σχεδιασμένο από τον Pietro Frua πισωκίνητο «JS1» παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο κοινό το 1969, στη διεθνή έκθεση του Παρισιού. Με πλαίσιο από αλουμίνιο όπως η Lotus Europa και αμάξωμα από fiberglass, η πρώτη Ligier φιλοξενούσε στο διαμέρισμα του κινητήρα έναν Cosworth FVA της Formula 2, με χωρητικότητα 1.6 λίτρων και ισχύ 220 ίππων. Το βάπτισμα του πυρός την ίδια χρονιά, ήταν ατυχές για το αυτοκίνητο, καθώς τα προβλήματα του μηχανικού συνόλου το ανάγκασαν να εγκαταλείψει στο μοναδικό αγώνα που πήρε μέρος. Το 1970 η «JS1» εμφανίστηκε ισχυρότερη, αντικαθιστώντας τον Cosworth FVA με τον πιο αξιόπιστο και χωρητικότητας 1.8 λίτρων Cosworth FVC των 240 ίππων. Με αυτόν οι Guy Ligier και Jean-Claude Andruet έλαβαν μέρος στις «24 ώρες» του Le Mans εκείνης της χρονιάς, εγκαταλείποντας την όγδοη ώρα του αγώνα. Ακόμη δύο «JS1» ετοιμάστηκαν για το «Γύρο της Γαλλίας», ανεβάζοντας σε τρεις συνολικά μονάδες την αγωνιστική παραγωγή του μοντέλου. Αμφότερες είχαν διαφορετικούς κινητήρες, η μία των 2.4 λίτρων του Weslake και η άλλη τον V6 των 2.6 λίτρων που χρησιμοποιούσε και η αγωνιστική έκδοση του Ford Capri. Για να τοποθετηθούν αυτές οι μονάδες χρειάστηκε να μεγαλώσει και το διαμέρισμα του κινητήρα, ενώ το κιβώτιο ταχυτήτων της Hewland έδωσε τη θέση του στο χειροκίνητο των πέντε σχέσεων της Citroen SM. Όμως, ούτε αυτές οι αλλαγές έφεραν θετικό αποτέλεσμα, αφού τα αυτοκίνητα εγκατέλειψαν με μηχανικά προβλήματα και στο Γύρο της Γαλλίας. Βέβαια, έδωσαν κάποιες χαρές στον Ligier, με νίκες σε μικρότερης σημασίας αγώνες εντός των συνόρων, όπως στο Montlhery και στο Albi.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
LIGIER JS
1
Αμάξωμα: berlinetta coupe
Κατασκευαστής: Ligier
Σχεδιαστής: Pietro Frua
Kινητήρας: V6 της Ford τοποθετημένος στο κέντρo
Κυβισμός: 2.548 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 90 mm x 66.8 mm
Σχέση συμπίεσης: 9.0:1
Τροφοδοσία καυσίμου: Kugelfischer fuel injection
Ισχύς: 215 ίπποι
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 5 σχέσεων της Citroen SΜ
Ανώτατη ταχύτητα: 260 χλμ./ώρα
Μήκος: 3.900 χλστ.
Πλάτος: 1.700 χλστ.
Ύψος: 1.060 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.380 χλστ.
Φρένα εμπρός: δίσκοι
Φρένα πίσω: δίσκοι
Βάρος: 740 κιλά
Μονάδες παραγωγής: 3

credits

Source & photos: ligiersportscars.com, autoviva.com. Κείμενο: Σπύρος Χατήρας