Carhistory.gr Logo
  » gran turismo » Ligier JS2
Ligier JS2
gran turismo
Τo μοναδικό μοντέλο της ένδοξης για την αγωνιστική της δράση γαλλικής εταιρείας, που κυκλοφόρησε και σε περιορισμένη έκδοση παραγωγής....

O Guy Ligier, πρώην παίκτης του ράγκμπι και μετέπειτα μία από τις μεγαλύτερες μορφές του γαλλικού μηχανοκίνητου αθλητισμού σε διοικητικό επίπεδο, ξεκίνησε την αγωνιστική του σταδιοδρομία από τις μοτοσικλέτες. Η δραστηριότητά του αυτή τον έστεψε δύο φορές πρωταθλητή Γαλλίας, το 1959 και το 1960. Ύστερα μεταπήδησε στους τέσσερις τροχούς και το 1966 έφτασε ως την κορωνίδα του Σπορ, τη Formula 1. Τη χρονιά εκείνη συμμετείχε στα Grand Prix ως ιδιώτης, μόνος Γάλλος πιλότος του grid απέναντι σε μεγαθήρια, στο cockpit ενός Cooper T81 με V12 κινητήρα της Maserati. Στο Silverstone του 1967 εμφανίστηκε σε ένα επίσης ιδιωτικό Brabham BT20 με κινητήρα V8 της Repco, με το οποίο κέρδισε τον μοναδικό του πρωταθληματικό βαθμό, στο Nurburgring των 23 χιλιομέτρων. Ο αγώνας στο Mexico -στο τέλος εκείνης της περιόδου- ήταν ο τελευταίος του στην F1, στην οποία είχε συνολικά 12 συμμετοχές. Το 1968 έριξε το βάρος του στην ανάπτυξη ενός δικού του αυτοκινήτου για τους αγώνες ταχύτητας, όμως ένα θλιβερό γεγονός παραλίγο να γίνει αφορμή να τα παρατήσει: O επιστήθιος φίλος του Jo Schlesser σκοτώθηκε στο cockpit ενός αερόψυκτου μονοθεσίου της Honda στο GP της Rouen, το οποίο προηγούμενα αρνήθηκε να οδηγήσει ο πολύς John Surtees, επικαλούμενος την επικινδυνότητά του. Απογοητευμένος, απομακρύνθηκε για ένα διάστημα από τον χώρο, όμως ο πρώην μηχανικός της Renault Michel Tetu και επικεφαλής της ομάδας που είχε εν τω μεταξύ δημιουργήσει κατάφερε να του αλλάξει γνώμη. Ο Guy επέστρεψε στον κόσμο των αγώνων και συνέχισε τα όσα είχε κατά νου να κάνει, προετοιμάζοντας το πρώτο δικό του αγωνιστικό. Από τότε και μέχρι το 1996, όλα τα αυτοκίνητα της Ligier που προορίζονταν για τις κούρσες αντοχής ή την F1, έφεραν τα διακριτικά «JS», τιμώντας τον αδικοχαμένο φίλο του ιδιοκτήτη της εταιρείας. H αρχή έγινε με το κεντρομήχανο και σχεδιασμένο από τον Pietro Frua πισωκίνητο «JS1», που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο κοινό το 1969, στη διεθνή έκθεση του Παρισιού. Προορισμένο καθαρά για αγωνιστική χρήση, κατασκευάστηκε σε τρεις μόλις μονάδες.  



JS2
Το δεύτερο project της Ligier κατέληξε στην παρόμοιας φιλοσοφίας και σχεδίασης «JS2», που παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού τον Οκτώβριο του 1970, με αμάξωμα επιμελημένο από τον Pietro Frua και πάλι. Ήταν το πρώτο και μοναδικό μοντέλο της γαλλικής εταιρείας, που κυκλοφόρησε και σε περιορισμένη έκδοση παραγωγής. Συνολικά κατασκευάστηκαν 225 αυτοκίνητα αυτού του τύπου, από τα οποία εκδόσεις δρόμου ήταν τα 80. Η σταδιοδρομία της θα μπορούσε να διαρκέσει περισσότερο, όμως έληξε πρόωρα τον Οκτώβριο του 1973 εξαιτίας δύο προβλημάτων που οφείλονταν σε εξωγενείς παράγοντες, την πρώτη πετρελαϊκή κρίση και το καθεστώς εκκαθάρισης της Maserati, το οποίο είχε προκαλέσει σημαντικές δυσκολίες στην προμήθεια κινητήρων. Από τότε, η Ligier στράφηκε αποκλειστικά στην παραγωγή μικροσκοπικών αυτοκινήτων πόλης (microcars). Στο ξεκίνημά της, η «JS2» έφερε τον V6 κινητήρα των 2.637 κ.εκ. της Ford-Cosworth, από το Capri «RS 2600». Σύντομα όμως η Ligier τον αντικατέστησε με τον V6 των 2.670 κ.εκ. της Maserati, ισχύος 170 ίππων, τον οποίο χρησιμοποιούσε τότε και η Citroën SM. Από την τελευταία το αυτοκίνητο δανείστηκε και το χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των 5 σχέσεων. Από τεχνικής πλευράς, η αλλαγή αυτή αποδείχτηκε πιο δύσκολη από όσο αναμενόταν, καθυστερώντας για αρκετούς μήνες τις παραδόσεις του 1972. Όταν ήρθε η ώρα η Citroen-Maserati (SM) να δεχτεί τον μεγαλύτερο κινητήρα των 2.965 κ.εκ., η «JS2» ωφελήθηκε ανάλογα. Σύντομα φάνηκε πως αυτό ήταν το «σωστό» μηχανικό σύνολο για το μοντέλο. Με 195 ίππους ισχύ, πρόσφερε στους ιδιώτες χαρές και διακρίσεις στα αυτοκινητοδρόμια όλης της Ευρώπης. Η τελική ταχύτητα κυμαινόταν από 240 ως 245 χλμ./ώρα και η επιτάχυνση από στάση ως τα 100 χλμ./ώρα ερχόταν σε λιγότερο από επτά δλ.

Oι επιτυχίες

Aναμφίβολα, η πιο σημαντική στιγμή του Guy Ligier εκείνης της περιόδου ως ιδιοκτήτη αγωνιστικής ομάδας, είναι η νίκη της «JS2» με τον V6 κινητήρα της Μaserati στον Γύρο της Γαλλίας του 1974, με οδηγούς τους Gérard Larrousse, Jean-Pierre Nicolas και Johnny Rives. Μπορεί σε λίγα χρόνια από τότε να ακολούθησαν οι πρωτιές με τις Τσιγγάνες στη Formula 1, όμως αυτή ήταν η πρώτη μεγάλη διεθνής επιτυχία δικού του αυτοκινήτου. Ξεχωριστή σημασία έχει σαφώς και η δεύτερη θέση στις «24 ώρες» του Le Mans το 1975, με τους Guy Chasseuil και Jean-Louis Lafosse (ο δεύτερος έχασε τη ζωή του έξι χρόνια αργότερα, στην ίδια πίστα, οδηγώντας μια Rondeau «M379C»). To αγωνιστικό με χορηγό την καπνοβιομηχανία Gitanes, που τερμάτισε τον αγώνα πίσω από το Gulf-Mirage των νικητών ήταν τροποποιημένο κατά το δοκούν, ώστε να δεχτεί με επιτυχία στο διαμέρισμα του κινητήρα τον Cosworth DFV V8 των τριών λίτρων, o oποίος συνδυαζόταν με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων της Hewland.

Μια μεγάλη υπηρεσία...

Ανεξάρτητα από όλα τα παραπάνω, οι «JS2» στο πρώτο μισό της δεκαετίας του '70 έλαβαν με επιτυχία μέρος μέσω ιδιωτικών ή ανερχόμενων ημι-επαγγελματικών ομάδων στα σημαντικότερα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα ταχύτητας, κυρίως της Γαλλίας και της Ιταλίας. Μια πλειάδα οδηγών πέρα από όσους έχουν αναφερθεί, κυρίως Γάλλων, ξεκίνησε με αυτές μια σπουδαία σταδιοδρομία, αν κρίνουμε από το καλό όνομα που ο καθένας τους άφησε στις πίστες: Jacques Laffite, Vittorio Brambilla, Jean-Pierre Jarier, Bob Wollek, Jean-Pierre Jaussaud, Jean-Pierre Beltoise, Henri Pescarolo και Didier Pironi είναι μερικοί από αυτούς.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

LIGIER JS2 V6 2.6
Αμάξωμα: berlinetta coupe
Κατασκευαστής: Ligier
Σχεδιαστής: Pietro Frua
Kινητήρας: V6 της Ford τοποθετημένος στο κέντρo
Κυβισμός: 2.550 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 90 mm x 66.8 mm
Σχέση συμπίεσης: 9.0:1
Καρμπιρατέρ: 3 Weber 42 DCNF
Ισχύς: 162 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ.
Ροπή: 23,5 χλγμ. στις 4.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 5 σχέσεων της Citroen SM
Ανώτατη ταχύτητα: 241 χλμ./ώρα
Μήκος: 4.150 χλστ.
Πλάτος: 1.720 χλστ.
Ύψος: 1.150 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.380 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.410 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.410 χλστ.
Φρένα εμπρός: 273 χλστ.
Φρένα πίσω: 273 χλστ.
Ελαστικά εμπρός: Michelin 195 70 VR 14
Eλαστικά πίσω: Michelin 215 70 VR 14
Βάρος: 865 κιλά

LIGIER JS2 V6 2.7
Αμάξωμα: berlinetta coupe
Κατασκευαστής: Ligier
Σχεδιαστής: Pietro Frua
Kινητήρας: V6 90o της Maserati τοποθετημένος στο κέντρο
Κυβισμός: 2.670 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 87 mm x 75 mm
Σχέση συμπίεσης: 9.0:1
Καρμπιρατέρ: 3 Weber 42 DCNF
Ισχύς: 168 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ.
Ροπή: 23,5 χλγμ. στις 4.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 5 σχέσεων της Citroen SM
Ανώτατη ταχύτητα: 241 χλμ./ώρα
Μήκος: 4.150 χλστ.
Πλάτος: 1.720 χλστ.
Ύψος: 1.150 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.380 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.410 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.410 χλστ.
Φρένα εμπρός: 273 χλστ.
Φρένα πίσω: 273 χλστ.
Ελαστικά εμπρός: Michelin 195 70 VR 14
Eλαστικά πίσω: Michelin 215 70 VR 14
Βάρος: 865 κιλά

LIGIER JS2 V6 3.0
Αμάξωμα: berlinetta coupe
Κατασκευαστής: Ligier
Σχεδιαστής: Pietro Frua
Kινητήρας: V6 90o της Maserati τοποθετημένος στο κέντρο
Κυβισμός: 2.965 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 91.6 mm x 75 mm
Σχέση συμπίεσης: 9.0:1
Καρμπιρατέρ: 3 Weber 42 DCNF
Ισχύς: 195 ίπποι στις 6.000 σ.α.λ.
Ροπή: 26 χλγμ. Στις 4.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 5 σχέσεων της Citroen SM
Ανώτατη ταχύτητα: 247 χλμ./ώρα
0-1.000 μέτρα: 27 δλ.
Μήκος: 4.150 χλστ.
Πλάτος: 1.720 χλστ.
Ύψος: 1.150 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.380 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.410 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.410 χλστ.
Ελαστικά εμπρός: Michelin 195 70 VR 14
Eλαστικά πίσω: Michelin 215 70 VR 14
Βάρος: 970 κιλά

credits

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας