Carhistory.gr Logo
  » america » Lincoln Futura
Lincoln Futura
america

Το φουτουριστικό concept που μεταμορφώθηκε στο πρώτο τηλεοπτικό Batmobile

Tο Lincoln Futura ήταν ένα concept car που παρουσιάστηκε το 1955 για λογαριασμό της Lincoln, μιας από τις θυγατρικές εταιρείες της Ford Motor Company. Σχεδιαστές του ήταν οι στιλίστες Bill Schmidt και John Najjar Ferzely, ενώ η ολοκλήρωσή του έλαβε χώρα στις εγκαταστάσεις της Ghia στο Τορίνο, με κόστος 250.000 δολάρια (που μεταφράζονται σε 2.200.000, σε τιμές του 2015). Στη συνέχεια, εμφανίστηκε σε μια σειρά από σημαντικές εκθέσεις και εκδηλώσεις αυτοκινήτου της χρονιάς εκείνης, που διεξήχθησαν στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής. Στόχος, που τελικά επετεύχθη, ήταν η επίδειξη στο μεγάλο κοινό του υψηλού επιπέδου τεχνολογίας της Ford και φυσικά η περαιτέρω ενίσχυση του γοήτρου της στον κόσμο της Αυτοκίνησης. Ο εξωτερικός σχεδιασμός του αυτοκινήτου ήταν εμφανώς επηρεασμένος από τα πρότυπα που επικρατούσαν στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού την δεκαετία του '50, τα οποία σχετίζονταν με την αναδυόμενη εποχή των πυραύλων και τα αεριωθούμενα μαχητικά αεροσκάφη. Ο επιβλητικός διάφανος διπλός πλαστικός θόλος για τον οδηγό και τον συνοδηγό (τάση που περιγράφεται με τον όρο canopy-style), που συνδυαζόταν με τα πολύ μεγάλα και κεκλιμένα προς τα έξω tailfins, δικαιολογούσε και με το παραπάνω την ονομασία που του έδωσε η εταιρεία (Futura).Παρά ταύτα και σε αντίθεση με ό,τι συνηθιζόταν για τα show cars, το μελλοντολογικό Lincoln που χτίστηκε στο πάτωμα μιας Mark II, ήταν σε πλήρη επιχειρησιακή ετοιμότητα και με τον κινητήρα των 368 κυβικών ιντσών να λειτουργεί κανονικά. Το όλο εγχείρημα στέφθηκε με επιτυχία, φέρνοντας ευνοϊκή δημοσιότητα στη Ford και στις θυγατρικές εταιρείες της. Η επίδρασή του Futura στη σχεδίαση των αυτοκινήτων παραγωγής της Lincoln δεν άργησε να φανεί, με τα μοντέλα Premiere (1956) και Capri (1957) να υιοθετούν σημαντικά στοιχεία του, αν και σε πολύ πιο συγκρατημένη μορφή ως προς την τελική μορφή των προβολέων και των ουραίων πτερυγίων.


Από το ζενίθ στο ναδίρ...
To concept της Lincoln έπαιξε χαρακτηριστικό ρόλο στην κινηματογραφική ταινία «It Started with a Kiss» του 1959, στην οποία πρωταγωνιστούσαν η Debbie Reynolds και ο Glenn Ford. Για τις ανάγκες του film το αυτοκίνητο είχε βαφτεί από λευκό σε κόκκινο, ωστόσο το περλέ φινίρισμά του δεν «έγραφε» καλά από φωτογραφικής πλευράς. Μετά από όλα αυτά θα είχε ξεχαστεί και ίσως καταστραφεί, όπως τα περισσότερα από τα μοντέλα επίδειξης της εποχής του, αν δεν το αγόραζε από τη Ford Motor Company o George Barris, στη συμβολική τιμή του ενός δολαρίου. Όμως, ούτε αυτό ήταν αρκετό από μόνο του για να παραμείνει σε χρήση και επομένως σε ετοιμότητα. Το Futura παρέμεινε σταθμευμένο πίσω από το κατάστημα του Barris, όπου βρέθηκε σε αδράνεια για πολλά χρόνια και αφέθηκε να επιδεινωθεί.


Batmobile

To Futura ανασύρθηκε από τη λήθη, όταν ο Barris κλήθηκε να σχεδιάσει ένα αυτοκίνητο για την τηλεοπτική σειρά Batman. Αρχικά είχε αναλάβει τη δουλειά ο στιλίστας Dean Jeffries, με χρονικό ορίζοντα τα τέλη του 1965, αλλά το studio ζήτησε το αυτοκίνητο πιο γρήγορα από την ημερομηνία που εκείνος μπορούσε να το παραδώσει. Έτσι, το έργο δόθηκε στον ιδιοκτήτη του ξεχασμένου Lincoln, o οποίος υπό την πίεση του χρόνου σκέφτηκε ότι το παράξενο τετράτροχο που σκούριαζε πίσω από το μαγαζί του θα μπορούσε να λειτουργήσει καλά για τη συγκεκριμένη περίσταση. Υλοποιώντας τις βασικές ιδέες του Jeffries για το θέμα, o George προσέλαβε τον Bill Cushenberry, στον οποίο ανέθεσε να φέρει σε πέρας με επιτυχία όλες τις απαιτούμενες μεταλλικές μετατροπές. Ο Barris έκτισε άλλα τρία αντίγραφα από fiberglass, χρησιμοποιώντας πλαίσια και ορισμένα μηχανικά μέρη από το Ford Galaxie του 1966. Αργότερα κατασκεύασε και τέταρτο αντίγραφο, με βάση ένα Thunderbird του 1958. Ο Barris διατήρησε την κυριότητα του αυτοκινήτου, μισθώνοντάς το στο studio του καναλιού για το γύρισμα των επεισοδίων. Εξακολούθησε να είναι ο κάτοχός του και μετά τη λήξη της τηλεοπτικής σειράς, τοποθετώντας το στο προσωπικό του μουσείο στην California. Το Futura εκτέθηκε επίσης στο Cayman Motor Museum, στα νησιά-φορολογικούς παραδείσους Grand Cayman. Τον Ιανουάριο του 2013 ο επί δεκαετίες ιδιοκτήτης του το πούλησε σε δημοπρασία στο Scottsdale της Arizona, αντί του ιδιαίτερα σεβαστού ποσού των 4,62 εκατομμυρίων δολαρίων. Κι αυτή ήταν μια ευτυχής κατάληξη, τόσο για τον ίδιο, όσο και για το ξεχωριστό αυτοκίνητο του αφιερώματός μας.

carhistory

Kείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Lincoln (Ford Motor Company)