Carhistory.gr Logo
  » america » Lincoln Zephyr Coupe
Lincoln Zephyr Coupe
america

Ένας άνεμος στην υπηρεσία της Αυτοκίνησης, που με το πέρασμα του χρόνου έγινε μύθος...

Στις 2 Νοεμβρίου του 1935 η Lincoln Motor Company παρουσίασε στην αμερικανική αγορά ένα νέο μοντέλο, το Ζέφυρος. Tο όνομά του δεν έμοιαζε να είναι άσχετο με τις επιδιώξεις και τις επιθυμίες της εταιρείας-παρακλάδι της Ford, που αναζητούσε επισταμένα ένα φρέσκο αεράκι για να ανεβάσει τις πωλήσεις της, οι οποίες εκείνη τη χρονιά δεν είχαν ξεπεράσει τα 1.400 αυτοκίνητα. Το Ζephyr ήταν επί της ουσίας η εξέλιξη του επαναστατικού concept Sterkenburg, που είχε παρουσιαστεί στα τέλη της δεκαετίας του '20, ταράζοντας τα νερά της Αυτοκίνησης στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού με το αεροδυναμικό σχήμα σταγόνας και την τοποθέτηση του κινητήρα στο πίσω μέρος του αμαξώματος. Σύμφωνα με τις αποχρώσες ενδείξεις, αυτή η κατασκευή ενέπνευσε τον Hans Ledwinka να παρουσιάσει το Τatra 77 το 1934. Δημιουργός του ήταν ο γεννημένος το 1897 Ολλανδός σχεδιαστής Joop Tjaarda van Sterkenburg, που το 1923 μετοίκησε στις ΗΠΑ, αλλάζοντας το όνομά του σε John Tjaarda. O Edsel Ford άρχισε να ενδιαφέρεται για το έργο του Tjaarda, καθώς ο Briggs, ένας από τους σημαντικότερους αμαξοποιούς της Ford εκείνη την εποχή, έχτισε μια μακέτα του Sterkenburg που εμφανίστηκε στην έκθεση Century of Progress στο Chicago του Illinois το 1934. Για την έκδοση παραγωγής που θα κατασκεύαζε η Ford με το εμπορικό σήμα της Lincoln και την ονομασία Ζέφυρος, ο κινητήρας μετακινήθηκε στο εμπρός μέρος, χωρίς όμως να διαταραχθεί σχεδιαστικά η μικρή μετωπική όψη του αυτοκινήτου. Ως μηχανικό σύνολο, επιλέχθηκε ένας δωδεκακύλινδρος σε διάταξη V των 4.380 κυβικών εκατοστών, με ισχύ 110 ίππων στις 3.900 στροφές ανά λεπτό και ροπή 25,6 χιλιογραμμόμετρα στις 2.000 στροφές ανά λεπτό.


Αρχικά, το Zephyr προσφερόταν ως τετράθυρο sedan ή ως coupe-sedan με δύο πόρτες, ενώ τον Απρίλιο του 1936 προστέθηκε στη γκάμα του η έκδοση Town Limousine. Η χρονιά εκείνη έκλεισε με σχεδόν 15.000 πωλήσεις για τη Lincoln, αριθμός που έφερε πλατειά χαμόγελα στη μητρική εταιρεία. Ένα ιδιαίτερα κομψό και όμορφο coupe έκανε το ντεμπούτο του το 1937 και το επόμενο έτος ο σχεδιαστής ET Bob Gregorie έδωσε στο αυτοκίνητο ένα νέο ρύγχος. Το 1938 ο Ζέφυρος ήταν ελαφρά αναμορφωμένος, με δύο γρίλιες να τοποθετούνται στο εμπρόσθιο άκρο του. Δεν ήταν απλώς ένα διακοσμητικό τέχνασμα, καθώς αυτή η αλλαγή βελτίωσε σημαντικά την ψύξη του κινητήρα. Ως το ξεκίνημα της δεκαετίας του '40 το μοντέλο της Lincoln πλαισίωσαν δύο ακόμη εκδόσεις, η convertible coupe και η convertible sedan. Μέχρι το 1942, που διακόπηκε η κατασκευή αυτοκινήτων στις ΗΠΑ λόγω του δευτέρου παγκοσμίου παγκοσμίου πολέμου, η συνολική παραγωγή του Lincoln Zephyr αρίθμησε 129.535 μονάδες, από τις οποίες οι 13.763 ήταν coupe. Ο καταξιωμένος σχεδιαστής του πέθανε το 1962, αφήνοντας στον κόσμο της Αυτοκίνησης ως διάδοχο τον γιό του, τον Tom Tjaarda, που βάδισε τον δρόμο που χάραξε ο πατέρας του ξεπερνώντας τον σε φήμη...

LINCOLN ZEPHYR 1936-1942: ΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ

Sedan 4d (1936-1942): 102.173
Sedan-Coupe
(1936-1939): 4.914
Coupe
(1937-1942): 13.763
Town Limousine
(1937-1940): 372
Convertible Coupe
(1938-1942): 2.856
Convertible Sedan
(1938-1939): 763
Club Coupe
(1940-1942): 3.931
Custom Sedan
(1941-1942): 402
Custom Limousine
(1941-1942): 361

carhistory

Kείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Ford