Carhistory.gr Logo
  » racing » ENDURANCE » Lotus Mark VIII
Lotus Mark VIII
ENDURANCE

Η πρώτη Lotus με πλαίσιο από χωροδικτύωμα και κλειστό αεροδυναμικό αμάξωμα, προάγγελος των καινοτομιών που θα έφερνε στους αγώνες αυτοκινήτου η βρετανική εταιρεία τα επόμενα χρόνια...

Στα τέλη του 1953 ο ιδρυτής της Lotus Colin Chapman συνεργάστηκε με τον αεροδυναμιστή Frank Costin (τον αδελφό του Mike Costin, που μετέπειτα ξεκίνησε από κοινού με τον Keith Duckworth τη θρυλική στις ημέρες μας ιστορία του κινητήρα Cosworth) για τη διαμόρφωση του αμαξώματος ενός ξεχωριστού αγωνιστικού αυτοκινήτου. Στόχος των δύο φιλόδοξων δημιουργών ήταν να παρουσιάσουν στα βρετανικά αυτοκινητοδρόμια μια κατασκευή υπέρ του δέοντος ελαφρή, με την οποία θα νικούσαν με άνεση τους αντιπάλους τους στις πολύ δημοφιλείς τότε μικρότερες κατηγορίες κυβισμού. Για τον σκοπό αυτό συνεργάστηκαν με τους Peter Ross και Gilbert McIntosh, ανθρώπους με σημαντική εμπειρία στην αεροπορική τεχνολογία. Oι δύο μηχανικοί αξιοποίησαν πλήρως την εμπειρία τους από τα αεροσκάφη και κατέληξαν σε ένα πολυσύνθετο σωληνωτό πλαίσιο από χωροδικτύωμα, το οποίο στην τελική του μορφή αποτελείτο από μόλις 19 μέρη και ζύγιζε μόνο 17 κιλά. Εξαιρετικά ελαφρύ και ιδιαίτερα ανθεκτικό, το χωροδικτύωμα της Mark VIII χαρακτηρίστηκε αργότερα ως «το πλέον τέλειο σασί για ένα sport αυτοκίνητο». Από πρακτικής πλευράς υπήρχαν βέβαια περιορισμοί, κυρίως στον τομέα των εργασιών που έπρεπε να γίνουν για την συντήρηση του κινητήρα, καθώς χρειαζόταν να... ξηλωθεί το μισό αυτοκίνητο για κάθε παρέμβαση στα μηχανικά μέρη.

Επιτυχημένα χαρακτηριστικά
Ζωή στη Mark VIII έδινε ο 4κύλινδρος σε σειρά κινητήρας των 1.5 λίτρων της Morris Garage (MG), ρυθμισμένος και ελαφρωμένος ανάλογα με τις περιστάσεις. Η εμπρός ανάρτηση του αυτοκινήτου ήταν ανεξάρτητη, ενώ για την πίσω είχε υιοθετηθεί η κλασική λύση του άξονα De Dion. Στο πίσω μέρος τα ταμπούρα των φρένων είχαν τοποθετηθεί εσωτερικά, όπως στις Mercedes-Benz της F1, που λίγους μήνες αργότερα θα ξεκινούσαν τη νικηφόρα πορεία τους στα Grand Prix της εποχής. Όλα αυτά είχαν σαν αποτέλεσμα το μόλις 500 κιλών βρετανικό αγωνιστικό να μπορεί να αναπτύξει τελική ταχύτητα που ξεπερνούσε τα 200 χιλιόμετρα την ώρα. Στον πρώτο αγώνα της στο Oulton Park, η Mark VIII με οδηγό τον ίδιο τον Colin Chapman σημείωσε τον ταχύτερο γύρο της ημέρας, προτού αναγκαστεί να αποσυρθεί προδομένη από μια φλάντζα. Στην επόμενη αναμέτρηση όμως, στην πίστα του Silverstone και με τον ιδρυτή της Lotus και πάλι στο τιμόνι, κέρδισε με άνεση την κατηγορία των 1.500 κυβικών εκατοστών. Το 1954 ολοκληρώθηκε με αρκετές ακόμη νίκες στην ιδιαίτερα ανταγωνιστική κλάση των 1.5 λίτρων, συχνά όμως και στη γενική κατάταξη, γεγονός που απέδειξε στον Chapman και τους συνεργάτες του ότι το αυτοκίνητο ήταν στο σωστό δρόμο από πλευράς σχεδιασμού και τεχνολογίας.

Πρόωρη αποστρατεία...

Ωστόσο, το ισχυρό σωληνωτό σασί, αποδείχθηκε η μεγαλύτερη αδυναμία του. Με το πλαίσιο κτισμένο πολύ κοντά γύρω από τον κινητήρα για την εξασφάλιση της ακαμψίας, απαιτούνταν 12 ώρες για το κατέβασμά του όταν υπήρχε κάποιο πρόβλημα και άλλες 24 για την επανατοποθέτησή του. Αυτοί οι χρόνοι ήταν απαγορευτικοί για τους αγώνες, με συνέπεια η Mark VIII να αποσυρθεί από τα αυτοκινητοδρόμια νωρίτερα από ό,τι υπολογιζόταν, όχι όμως και άδοξα: Το αγωνιστικό του 1955, που την αντικατέστησε, ακολούθησε την ίδια τεχνολογική διαδρομή και της έμοιαζε πάρα πολύ. Σε κάθε περίπτωση, ήταν ο προάγγελος των όσων επαναστατικών για την εποχή τους νέων στοιχείων έφερε μετέπειτα στον κόσμο της Αυτοκίνησης ο χαρισματικός Colin Chapman.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

LOTUS MARK VIIΙ
Σχεδιαστής: Frank Costin
Kινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά της MG
Κυβισμός: 1.467 κ.εκ.
Καρμπιρατέρ: 2 SU H6
Ισχύς: 85 ίπποι
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Aνώτατη ταχύτητα: 201 χλμ./ώρα
Μήκος: 3.962 χλστ.
Πλάτος: 1.397 χλστ.
Ύψος: 812 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.222 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.226 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.206 χλστ.
Βάρος: 500 κιλά
Περίοδος δράσης: 1954
Μονάδες παραγωγής: 7

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: bonhams.com