Carhistory.gr Logo
  » motorbikes » MV Agusta scooters
MV Agusta scooters
motorbikes
Μπορεί η MV Agusta να είναι παγκόσμια αναγνωρισμένη από τις αγωνιστικές της επιτυχίες, ωστόσο έχει και ένα αξιοπρόσεκτο παρελθόν 20 χρόνων στην παραγωγή ποιοτικών scooter μοντέλων...

Η πρώτη MV Agusta της μηχανολογικής ιστορίας παρουσιάστηκε, όπως είναι γνωστό, το φθινόπωρο του 1945. Αρχικά προσδιοριζόταν ως «Vespa 98», γρήγορα όμως μαθεύτηκε ότι το όνομα αυτό ήταν ήδη κατοχυρωμένο στην Piaggio. Για να διαφοροποιηθεί ονομάστηκε απλά «98», υποδηλώνοντας τον κυβισμό της, ενώ ήταν διαθέσιμη στις εκδόσεις «Touring» και «Economical». Οι πρώτες παραδόσεις στους πελάτες ξεκίνησαν το 1946, τη χρονιά που η MV Agusta ξεκίνησε τους αγώνες. Ένα χρόνο αργότερα, η μετέπειτα μεγάλη ιταλική εταιρεία συμμετείχε στην έκθεση μοτοσικλέτας του Μιλάνο με μια πληθώρα νέων μοντέλων. Εκεί εμφανίστηκε η έκδοση «Luxury» του «98», δικύλινδρα και δίχρονα μοντέλα των 125 κ.εκ., καθώς και ένα μονοκύλινδρο τετράχρονο μηχανάκι των 250 κ.εκ. Το 1949 τα μοντέλα «98» και «125» έδωσαν τη θέση τους στο νέο «125 TEL», ενώ παράλληλα παρουσιάστηκαν τα πρώτα scooters του εργοστασίου της Cascina Costa, τα «Tipo Α» και «Tipo B» των 125 κ.εκ.

Tipo Α & B 125 (1949-1950)
Το πρώτο scooter της MV Agusta κυκλοφόρησε στην αγορά σε δύο παραλλαγές: To «Tipo A» ήταν γυμνό και λιτό στην εμφάνιση, καθώς απευθυνόταν σε χαμηλότερα βαλάντια. Ο προβολέας του ήταν στο τιμόνι, ενώ ο δίχρονος μονοκύλινδρος κινητήρας του, που συνδυαζόταν με κιβώτιο ταχυτήτων τεσσάρων σχέσεων, απέδιδε 5 ίππους από 123 κυβικά εκατοστά. Η συνολική παραγωγή του αρίθμησε περίπου 2.700 μονάδες και φυσικά υπολειπόταν πάρα πολύ από τα αντίστοιχα μεγέθη της Piaggio και της Lambretta. Το «Tipo B», με πλαίσιο από πρεσαριστή λαμαρίνα και αυτό, ήταν στην ουσία η πλούσια έκδοση του «Tipo A». Εξοπλισμένο με καπάκια στις πλαϊνές του επιφάνειες, με επίπεδο δάπεδο και σταθερό προβολέα τοποθετημένο επάνω στην ποδιά, στοίχιζε γύρω στις 210.000 λιρέτες (35.000 περισσότερες από το «Tipo A»). Kατασκευάστηκε σε 2.000 μονάδες και έμεινε στη γκάμα της εταιρείας μέχρι τα τέλη του 1950, όπως το φθηνότερο «αδελφάκι» του.

C Super Lusso 125 (1950-1952)
To «CSL 125» (συντομογραφία του «C Super Lusso») ήταν η τεχνολογική εξέλιξη του «Tipo B». Το πλαίσιό του ήταν ενισχυμένο, με ανάμικτα πρεσαριστά και σωληνωτά κομμάτια, ενώ η τιμή πώλησής του στην Ιταλία κυμαινόταν από 209.000 έως 225.000 λιρέτες. Η βασική διαφοροποίηση από τον προκάτοχό του είχε να κάνει με την υιοθέτηση εισαγωγής αέρα (τούνελ) στο μέσον του δαπέδου, η ύπαρξη του οποίου εξασφάλιζε καλύτερη ψύξη για τον δίχρονο κινητήρα. Σε αυτό πλέον διεφάνη καλύτερα η σχεδιαστική διαφορά από τα scooters της Lambretta και της Piaggio, που δεν ήταν άλλη από το πιο τετραγωνισμένο και ευμεγέθες σε σχέση με εκείνα άνω μέρος της ποδιάς. Με κοντό μεταξόνιο, τροχούς διαστάσεων 10 ιντσών και συνολικό βάρος ελάχιστα κάτω από τα 90 κιλά, ανέπτυσσε τελική ταχύτητα 80 χιλιομέτρων την ώρα. Στα δύο χρόνια που έμεινε στη γκάμα της MV Agusta κατασκευάστηκε σε 2.500 μονάδες περίπου.

C Gran Turismo 125 (1950 -1953)
Το «CGT 125» (συντομογραφία του «C Gran Turismo») αποτελούσε την τεχνολογική εξέλιξη του «Tipo A». Για να φτάσει σε αυτή την ονομασία, πέρασε προηγούμενα για λίγο από άλλες δύο, την «Popolare» και την «Normale». Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη Διεθνή Έκθεση της Γενεύης και είχε και αυτό δύο παραλλαγές, με την πρώτη να έχει τον προβολέα στο τιμόνι και τη δεύτερη στην ποδιά. Στο εμπρός μέρος, τοποθετήθηκαν τα ίδια εξαρτήματα με την «CSL 125». To κόστος απόκτησης του βάρους 86 κιλών scooter στην ιταλική χερσόνησο ανερχόταν στις 175.000 λιρέτες. Με περισσότερο δημοφιλές χρώμα το γαλάζιο, η τελική του ταχύτητα άγγιζε τα 80 χιλιόμετρα την ώρα. Στα τρία χρόνια της παραγωγής του, αρίθμησε συνολικά 5.300 μονάδες.

Ovunque 125 (1951-1954)
Με το παράξενο όνομα «Ovunque» (που σημαίνει «παντού») αυτό το scooter ήταν το πιο επιτυχημένο στην ιστορία της MV Agusta, αφού στα τρία χρόνια της παραγωγής του κατασκευάστηκε σε 10.000 μονάδες. Κυκλοφόρησε σε δύο εκδόσεις, με μονή (Ο51) και διπλή εξάτμιση (Ο52). Απλό και γυμνό από πλευράς εξωτερικής εμφάνισης, διέθετε πλαίσιο από μονό σωλήνα με μεγάλη διάμετρο, ακολουθώντας το παράδειγμα των Lambretta. To κιβώτιο ταχυτήτων του ήταν τριών σχέσεων, με τις αλλαγές να γίνονται όπως στη Vespa της Piaggio, από την αριστερή άκρη του τιμονιού (στα προηγούμενα scooters της εταιρείας επέλεγες σχέση με το αριστερό πόδι).

C Gran Turismo 150 (1952-1953)
Το 1952 η ιταλική εταιρεία έβγαλε στην παραγωγή μια έκδοση των 150 κ.εκ. του σκούτερ «C Gran Turismo». Όπως και στο μικρότερου κυβισμού μοντέλο των 125 κ.εκ., ο κινητήρας ψυχόταν απευθείας, χωρίς φτερωτή. Η ισχύς του έφτανε τους 5,5 ίππους, το κιβώτιο ταχυτήτων είχε τέσσερις σχέσεις και η τελική ταχύτητα ανερχόταν στα 85 χιλιόμετρα την ώρα. Το βάρους 86 κιλών scooter διέθετε πλέον μια μικρή μεταλλική μπαγκαζιέρα στο πίσω μέρος. Η χωρητικότητα του δοχείου καυσίμων ήταν επτά λίτρα και η μέση κατανάλωση σπάνια ξεπερνούσε τα τρία λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα. Όπως και στο μικρότερο αδελφάκι του, το πιο δημοφιλές χρώμα ήταν το γαλάζιο. Με τιμή πώλησης 188.000 λιρέτες, κατασκευάστηκε συνολικά σε μόλις 1.000 μονάδες.

Chicco 155 (1960-1964)
Χρειάστηκε να περάσουν έξι χρόνια από τη λήξη της παραγωγής του «CGT 150» για να παρουσιάσει ξανά η MV Agusta ένα scooter. Αυτό έγινε στη Διεθνή Έκθεση Μοτοσικλέτας στο Μιλάνο τον Νοέμβριο του 1959, όπου η ιταλική εταιρεία έδειξε για πρώτη φορά στο κοινό το «Chicco 150» (ή σωστότερα 155, για να αποδοθεί επακριβώς ο κυβισμός του). Ο κινητήρας του (απόδοσης 5,8 ίππων) δεν είχε σχέση με κανέναν άλλον της εταιρείας, αφού κατασκευάστηκε αποκλειστικά γι αυτό. Ψυχόταν με φτερωτή και είχε πλαίσιο από πρεσαριστή λαμαρίνα, ενώ τα κύρια χαρακτηριστικά του γνωρίσματα ήταν τα παράξενα πλαϊνά καπάκια και το σταθερό εμπρός φτερό. Με βάρος 120 κιλά και τροχούς διαστάσεων 10 ιντσών (όσο και το Mini του Ισιγόνη) έμεινε στη γκάμα των Ιταλών ως το 1964 και κόστιζε 157.500 λιρέτες. Η συνολική του παραγωγή αρίθμησε 3.130 μονάδες.

Αυτά λοιπόν ήταν όλα και παρά το γεγονός ότι ήταν λίγα για να φέρουν την ευτυχία στην MV Agusta, που εκείνη την εποχή έπαιρνε άπειρη ικανοποίηση από τους αγώνες, άφησαν τα ίχνη τους στον γοητευτικό κόσμο των scooters...

MV AGUSTA OVUNQUE 125 (1951)

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Kινητήρας: δίχρονος μονοκύλινδρος αερόψυκτος
Κυβισμός: 123 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 53 mm x 56 mm
Σχέση συμπίεσης: 6.0:1
Καρμπιρατέρ: Dell'Orto MA18
Ισχύς: 5 ίπποι στις 4.800 σ.α.λ.
Μετάδοση: με αλυσίδα
Κιβώτιο ταχυτήτων: 3 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 80 χλμ./ώρα
Μήκος: 1.570 χλστ.
Πλάτος: 690 χλστ.
Μεταξόνιο: 1.240 χλστ.
Φρένα εμπρός: 125 χλστ.
Φρένα πίσω: 125 χλστ.
Ελαστικό εμπρός: 3.50 x 8”
Ελαστικό πίσω: 3.50 x 8”
Βάρος: 76 κιλά

credits

Source: mvagustaoldtimers.nl, mvagusta.com. Photos: MV Agusta Press Site

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας