Carhistory.gr Logo
  » airplanes » Macchi MC 100
Macchi MC 100
airplanes
Το «M.C. 100» ήταν ένα υδροπλάνο μεταφοράς επιβατών υψηλής πτέρυγας, που σχεδιάστηκε τις παραμονές του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου (1938) από τον χαρισματικό Ιταλό αεροναυπηγό Mario Castoldi.

Οι ομοιότητές του με το στρατιωτικό δικινητήριο αεροσκάφος «M.C. 99», όσο και με το προγενέστερό του «M.C. 94», ήταν ιδιαίτερα εμφανείς. Το πιο χαρακτηριστικό στοιχείο του για το ανθρώπινο μάτι, ήταν η θέση που ήταν εγκατεστημένοι οι τρεις αστεροειδείς κινητήρες «126 RC 10» της Alfa Romeo που χρησιμοποιούσε, έκαστος εκ των οποίων απέδιδε 800 ίππους: Bρίσκονταν τοποθετημένοι με πολύ γερά στηρίγματα επάνω από την άτρακτο και σε ασφαλές ύψος, ώστε να λειτουργούν χωρίς απρόοπτα οι τριάκτινες έλικές τους. O θάλαμος διακυβέρνησης ήταν υπερυψωμένος και σε αυτόν κάθονταν δίπλα-δίπλα ο πιλότος και ο συγκυβερνήτης, ενώ ο χειριστής του ασυρμάτου είχε τη θέση του στη «μύτη» του αεροπλάνου. Η κύρια καμπίνα στο κύτος του «M.C. 100» μπορούσε να δεχτεί 26 επιβάτες, όντας ευρύχωρη και άνετη για εκείνους και τις αποσκευές τους. Το πρώτο αεροσκάφος αυτού του τύπου πέταξε με επιτυχία για πρώτη φορά στις 7 Ιανουαρίου 1939. Έως τον Ιούνιο του 1940 είχαν ολοκληρωθεί ακόμη δύο, τα οποία με τη σειρά τους προστέθηκαν στον στόλο της «Ala Littoria», αναλαμβάνοντας την αεροπορική σύνδεση της Ρώμης με το Αλγέρι και τη Βαρκελώνη. Όμως οι εχθροπραξίες στην Ευρώπη που είχαν ήδη ξεκινήσει, με την Ιταλία να μετέχει σε αυτές διαλέγοντας εξαρχής λάθος στρατόπεδο, δεν επέτρεψαν στο αξιόπιστο υδροπλάνο να αναπτυχθεί περαιτέρω. Στη συνέχεια τα τρία Macchi «M.C. 100» χρησιμοποιήθηκαν για την καθημερινή επικοινωνία της Ρώμης με την πόλη Marsala στη Σικελία, αλλά και με την Τρίπολη της Λιβύης.

Mario Castoldi
Ο σχεδιαστής του Macchi M.C. 100 γεννήθηκε σε μια πόλη στην επαρχία του Μιλάνο και αρχικά δούλεψε στο πειραματικό κέντρο της Ιταλικής Στρατιωτικής Αεροπορίας στο Montecelio, κοντά στη Ρώμη. Το 1922 μετακινήθηκε στην εταιρεία «Macchi Aeronautica», όπου έγινε γνωστός για το σχεδιασμό μιας σειράς υδροπλάνων, τα οποία έθεσαν μερικά νέα παγκόσμια ρεκόρ ταχύτητας στην κατηγορία τους. Η πρώτη του επιτυχία ήταν το υδροπλάνο Macchi M.39, που δημιουργήθηκε την περίοδο 1925-1926 και κέρδισε το διαγωνισμό Schneider Trophy, καθώς με κινητήρα της Fiat ανέπτυξε τελική ταχύτητα 396 χιλιομέτρων την ώρα. Τα επόμενα τέσσερα χρόνια ο Castoldi σχεδίασε τα πολύ αξιόλογα αγωνιστικά υδροπλάνα M.52, M.52R και M.67. Όμως, η πιο διάσημη δημιουργία του ήταν το Macchi M.C.72, που σχεδιάστηκε σε διάστημα τριών ετών (1931-1933). Το αεροσκάφος αυτό έτυχε της ισχυρής στήριξης του δικτάτορα Benito Mussolini, που όπως ο Αδόλφος Χίτλερ με τα Auto-Union και τις Mercedes-Benz των Grand Prix, αναζητούσε μια επιτυχία με διεθνές κύρος για την φασιστική Ιταλία. Τον Απρίλιο του 1933 το αεροσκάφος του, με πιλότο τον Francesco Agello, πραγματοποίησε νέο ρεκόρ στην κατηγορία των υδροπλάνων με ταχύτητα 684 χλμ./ώρα. Στις 23 Οκτωβρίου 1934 η επίδοση αυτή βελτιώθηκε, ανεβαίνοντας στα 709 χλμ./ώρα, ρεκόρ που διατηρήθηκε ακατάρριπτο για πέντε χρόνια. Στη διάρκεια του πολέμου ο Castoldi δούλεψε σε σχέδια μαχητικών αεροσκαφών, ωστόσο οι δυνατότητές του περιορίστηκαν από την αδυναμία της Fiat να κατασκευάσει ισχυρότερους κινητήρες. Στη συνέχεια, με τους κινητήρες της Daimler-Benz στη διάθεσή του, ήταν υπεύθυνος για τη δημιουργία των επιτυχημένων Macchi C.202 και C.205, που αποτέλεσαν μετέπειτα το στήριγμα της ιταλικής πολεμικής αεροπορίας. Ο Μario Castoldi συνταξιοδοτήθηκε το 1945 και έζησε ήσυχα στο Trezzano sul Naviglio, όπου και πέθανε το 1968.

ΒΑΣΙΚΑ ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

MACCHI MC 100
Σχεδιαστής: Mario Castoldi
Πλήρωμα: 3 (πιλότος, συγκυβερνήτης, χειριστής ασυρμάτου)
Επιβάτες: 26
Μήκος: 17,4 μέτρα
Ανάπτυγμα φτερών: 24,35 μέτρα
Εμβαδόν φτερών: 100 τ.μ.
Βάρος κενό: 8.568 κιλά
Βάρος με φορτίο: 13.130 κιλά
Κινητήρες: 3 αστεροειδείς Alfa Romeo 126 RC10, 800 ίππων έκαστος
Ανώτατη ταχύτητα: 310 χλμ./ώρα
Ταχύτητα ταξιδίου: 262 χλμ./ώρα
Αυτονομία: 1.400 χλμ.
Ανώτατο ύψος πτήσης: 6.102 μέτρα
Πρώτη πτήση: 1939
Μονάδες παραγωγής: 3

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας