Carhistory.gr Logo
  » racing » GRAND PRIX » Maserati 8CM
Maserati 8CM
GRAND PRIX

Το πρώτο μονοθέσιο αγώνων Grand Prix της φημισμένης ιταλικής εταιρείας, που το 2014 γιορτάζει τη συμπλήρωση των 100 χρόνων από την ίδρυσή της.

Αν και η Maserati δεν είχε μεγάλη εμπειρία στα αγωνιστικά αυτοκίνητα των Grand Prix, η ανάπτυξη της 8CM ολοκληρώθηκε πολύ γρήγορα. Το πρώτο αυτοκίνητο, με αριθμό πλαισίου 3005, ήταν έτοιμο τον Μάρτιο του 1933. Ωστόσο, το βάπτισμα του πυρός δεν ήταν ιδιαίτερα ελπιδοφόρο, αφού το ιταλικό αγωνιστικό παρουσίασε πολλά τεχνικά προβλήματα και εγκατέλειψε. Παρά ταύτα, τα απρόοπτα αντιμετωπίστηκαν σύντομα από τους μηχανικούς και ένα δεύτερο μονοθέσιο του ίδιου τύπου παρουσιάστηκε στην εκκίνηση του Grand Prix του Μοnaco. Όμως, δεν κατάφερε να εντυπωσιάσει, καθώς το πλαίσιό του δεν ήταν όσο στιβαρό χρειαζόταν, ώστε να αντέχει στις καταπονήσεις που δημιουργούσε ο ισχυρός οκτακύλινδρος κινητήρας και τα τεράστια ταμπούρα των 400 χλστ. Η εξήγηση, ήταν απλή: H 8CM διέθετε υπερβολικά ελαφρύ σασί, το οποίο προερχόταν από την Maserati 4CM των 1.100 κυβικών εκατοστών, της κατηγορίας Junior. Οι οδηγοί παραπονούνταν και το πράγμα σοβάρευε, αφού ανάμεσα στους δυσαρεστημένους βρισκόταν και ένα από τα μεγαλύτερα ονόματα της εποχής, ο Giuseppe Campari. Τους καιρούς εκείνους, η Maserati εστίαζε περισσότερο σε καινοτομίες στο σχεδιασμό του κινητήρα και πολύ λιγότερο στην έρευνα για την κατασκευή ενός άρτιου πλαισίου.

 

Ο από μηχανής θεός...
Τότε εμφανίστηκε ο Tazio Nuvolari, ο οποίος είχε στην κατοχή του την πρώτη 8CM, αγορασμένη από τον Raymond Sommer. Ωστόσο, δεν αγωνίστηκε ποτέ με την συγκεκριμένη, καθώς προτίμησε να χρησιμοποιήσει μια άλλη (με αριθμό πλαισίου 3007), την οποία παρήγγειλε η Scuderia Ferrari, χωρίς ποτέ να την παραλάβει. Ο μεγάλος Ιταλός πιλότος είχε πλήρη επίγνωση για τις αδυναμίες του σασί, σημαντικό μέρος των οποίων έλυσε, με τη συνδρομή του προσωπικού μηχανικού του Decimo Campagnoni και του μηχανικού της Maserati Luigi Parenti. Oι δυό τους ενίσχυσαν την εμπρός δομή του πλαισίου και εγκατέστησαν ένα νέο σύστημα διεύθυνσης, αντικαθιστώντας το προηγούμενο, που προερχόταν από ένα Fiat 522. Το σύστημα πέδησης επίσης τροποποιήθηκε, ώστε να παρέχει ομαλή λειτουργία. Χάρη σε αυτές τις αλλαγές, ο Tazio Nuvolari νίκησε στο Grand Prix του Βελγίου, στην πρώτη του εμφάνιση με το αυτοκίνητο. Κι αυτή η νίκη έμελλε να είναι η πιο σημαντική στην τρίχρονη σταδιοδρομία της 8CM στους αγώνες της εποχής.



Προδιαγραφές 
Όπως προαναφέραμε, η Maserati 8CM χτίστηκε στο πλαίσιο μιας 4CM των 1.100 κυβικών εκατοστών, το οποίο ήταν ιδιαίτερα ελαφρύ λόγω του μικρού μεγέθους της. Ήταν εφοδιασμένη με έναν εξαιρετικά ισχυρό οκτακύλινδρο σε σειρά κινητήρα των τριών λίτρων, τον οποίο χαρακτήριζαν κάποιες εξελιγμένες κατασκευαστικές λεπτομέρειες. Διέθετε υπερσυμπιεστή της Roots και καρμπιρατέρ της Weber, σύστημα χρονισμού με δύο βαλβίδες ανά κύλινδρο και δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής. Με την πάροδο του χρόνου, η αρχική ισχύς των 220 ίππων αυξήθηκε κατά ακόμη 20 μέσω αλλαγών στο σύστημα καύσης, με την αναλογία συμπίεσης να ανεβαίνει από 5.3:1 σε 6.4:1. Παράλληλα, το ανώτατο εύρος των στροφών έφθασε τις 5.800 σ.α.λ., από τις αρχικές 5.500. Οι οδηγοί του αυτοκινήτου είχαν στη διάθεσή τους μανιατό της Bosch ή της Scintilla, ενώ ο τύπος των ελαστικών που χρησιμοποιήθηκαν στη διάρκεια της δράσης του προέρχονταν από την Pirelli, την Englebert και την Dunlop.

 

 

Unusual...

Το 1934 η Maserati τροποποίησε το αυτοκίνητο, για να συμμορφωθεί με τους νέους κανονισμούς που είχαν τεθεί σε ισχύ. Η δεξαμενή καυσίμων είχε χωρητικότητα 150-170 λίτρων και ήταν τοποθετημένη πίσω από το cockpit, σε μία θέση ιδιαίτερα επικίνδυνη σε περίπτωση ατυχήματος. Για γρήγορο ανεφοδιασμό κατά τη διάρκεια των αγώνων η 8CM ήταν εφοδιασμένη με δύο υποδοχές για την είσοδο του καυσίμου, επιλογή σαφώς ασυνήθιστη, που ήταν ευρεσιτεχνία του Giuseppe Bonora από την Bologna. Υπήρχε επίσης μια δεξαμενή λαδιού χωρητικότητας 43 λίτρων κάτω από το κάθισμα του οδηγού, ενώ το αυτοκίνητο ήταν εφοδιασμένο με τεράστια υδραυλικά φρένα (ταμπούρα) των 400 χιλιοστών. Με το πέρασμα του καιρού, οι οδηγοί που αγωνίστηκαν με κάποιο από τα 19 συνολικά μονοθέσια αυτού του τύπου, προχώρησαν σε διάφορες τροποποιήσεις και πειράματα. Έτσι, οι κινητήρες ορισμένων από τα αγωνιστικά ξεπέρασαν τους 300 ίππους, ενώ σε άλλα χρησιμοποιήθηκαν υπερσυμπιεστές δύο βαθμίδων. Η τελευταία επιλογή εγκαταλείφθηκε όμως γρήγορα, αφού το αυτοκίνητο δούλευε καλύτερα με ένα κομπρέσορα. Στις αρχές του 1935 το ιταλικό εργοστάσιο αποστράτευσε την 8CM, δίνοντας τη θέση της στην επίσης οκτακύλινδρη V8-RI...

OI NIKEΣ

1933 GP Belgium Spa: Tazio Nuvolari
1933
Coppa Ciano Montenero: Tazio Nuvolari
1933
GP Nice: Tazio Nuvolari
1934
GP Picardie Peronne: Benoit Falchetto
1934
GP Dieppe: Philippe Etancelin
1934
GP Union Motocycliste Francaise: Benoit Falchetto
1934
Donington Park Trophy: Whitney Straight
1934
Mountain Brooklands: Whitney Straight
1937
Campbell Trophy Brooklands: Prince Bira

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΑSERATI 8CM
Kινητήρας: 8κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 2.991 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 69 mm x 100 mm
Σχέση συμπίεσης: 6.4:1
Καρμπιρατέρ: Weber 55AS1
Υπερσυμπιεστής: Roots Type
Ισχύς: 240 ίπποι στις 5.800 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 250 χλμ/ώρα
Μήκος: 3.850 χλστ.
Πλάτος: 1.570 χλστ.
Ύψος: 1.200 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.560 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.330 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.300 χλστ.
Βάρος: 785 κιλά
Περίοδος δράσης: 1933-1935
Μονάδες κατασκευής: 19

 

carhistory

Photos: Maserati