Carhistory.gr Logo
  » gran turismo » Maserati Khamsin
Maserati Khamsin
gran turismo

Μια ξεχωριστή κατασκευή, με τους δικούς της τίτλους ευγενείας, σε κάθε εκατοστό της ύπαρξής της...

Χαρακτηριστικός εκπρόσωπος της εποχής που στον σχεδιασμό των grand tourer αυτοκινήτων κυριαρχούσε το wedge shape (σφηνοειδές σχήμα), η Khamsin έμεινε στη γκάμα των μοντέλων της Maserati για οκτώ χρόνια, από το 1974 μέχρι το 1982. Η Tipo AM120, όπως είχε κωδικοποιηθεί από το ιταλικό εργοστάσιο συνέχισε την παράδοση της εταιρείας, που έδινε ονόματα ανέμων στις δημιουργίες της (Κhamsin ονομάζουν οι Αιγύπτιοι τον δυνατό, ζεστό άνεμο που για πενήντα περίπου ημέρες σηκώνει ψηλά τη σκόνη στις ερημικές περιοχές της βορειοαφρικανικής χώρας, αλλά και στη γειτονική Λιβύη). To αυτοκίνητο είχε σχετική επιτυχία στην εξειδικευμένη αγορά των μεγάλων GT, με τη συνολική του παραγωγή να φτάνει τις 435 μονάδες, ενώ το 1977 υποβλήθηκε σε μερική ανανέωση. Από τότε χρονολογούνται και οι τρεις οριζόντες γραμμές στη μάσκα του, στον στενό χώρο ανάμεσα στα χωνευτά φωτιστικά του σώματα. Από τη διακοπή της παραγωγής του και για τα επόμενα οκτώ χρόνια η Maserati δεν παρουσίασε άλλο μοντέλο με V8 κινητήρα, ως τον ερχομό της Shamal το 1990.

Αυθεντική...
Το πρωτότυπο της Khamsin παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο κοινό του αυτοκινήτου τον Νοέμβριο του 1972, στη διεθνή έκθεση του Τορίνο. Το τελικό μοντέλο ήρθε τέσσερις μήνες αργότερα, στο Σαλόνι της Γενεύης, χρειάστηκε όμως να περάσει ακόμη ένας χρόνος ώσπου να ξεκινήσει η παραγωγή του. Ήταν η πρώτη φορά που το γραφείο Bertone αναλάμβανε να... γεννήσει μια Maserati, ωστόσο κανείς δεν ανησυχούσε για το αποτέλεσμα από αισθητικής πλευράς, καθώς το όνομα του αρχισχεδιαστή του Nuccio ήταν εγγύηση την εποχή εκείνη: Μarcello Gandini, δημιουργός τόσων και τόσων επιτυχιών στο χώρο της Αυτοκίνησης, ο κορυφαίος καλλιτέχνης στο είδος του την περίοδο 1966-1974. Τα χρόνια εκείνα η Maserati βρισκόταν υπό τον έλεγχο της Citroen, με την ιταλο-γαλλική σύμπραξη να έχει ήδη στο ενεργητικό της την εξακύλινδρη SM. Παρατηρώντας την Khamsin, είναι εύκολο να καταλάβεις τη σχεδιαστική της συγγένεια με τη Ghibli, αλλά πρέπει να γνωρίζεις καλά το θέμα για να αντιληφθείς τις ομοιότητες τις πίσω απόληξης του αμαξώματός της με την one-off Citroen Camargue (παιδί του Gandini φυσικά κι αυτή). Αυτό που δε μπορείς να εξηγήσεις είναι το γιατί ο κινητήρας της δεν ήταν εγκαταστημένος στο κέντρο, όπως στα περισσότερα grand Tourer που σέβονται τον εαυτό τους. Αντί γι αυτό, βρισκόταν στο εμπρός μέρος, ακολουθώντας τη συντηρητική πρακτική των ανάλογων κατασκευών της δεκαετίας του '50. Βέβαια, εντυπωσίαζε με τον όγκο του κάτω από το καπώ, ενώ φυσικά εκεί δέσποζαν τα τέσσερα διπλά 42άρια καρμπιρατέρ της Weber. Όσο για τον ήχο του, κανόνας ήταν αυτό που είχε γράψει κάποτε ένας Άγγλος δημοσιογράφος για όλα τα ιταλικά supercars των παλιών καιρών: Σαν να καθαρίζει ο θεός το λαιμό του.

Τι δεν πήγε καλά...

...με τις πωλήσεις; Ουσιαστικά όχι κάτι που είχε άμεση σχέση με το αυτοκίνητο και την αύρα του ή τη συμπεριφορά του στο δρόμο, ήταν η συγκυρία δυσάρεστη: O πλανήτης ζούσε τότε τη δεύτερη μεγάλη ενεργειακή κρίση και ό,τι βενζινοβόρο ήταν εξαρχής καταδικασμένο να μην πάει μακριά. Η συνολική παραγωγή του έφτασε στο ένα τρίτο από την αντίστοιχη της Ghibli, με μόνο 155 ζεστούς αιγυπτιακούς ανέμους να φορτώνονται στο καράβι για τις ΗΠΑ. Στο τέλος, τίποτε από όλα αυτά δεν έχει σημασία, όταν μιλάμε για μια ξεχωριστή Maserati. Παραβλέποντας τη στατιστική, διακρίνεις τους δικούς της τίτλους ευγενείας σε κάθε εκατοστό της ύπαρξής της...

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΑSERATI KHAMSIN
Αμάξωμα: 2+2 coupe
Επίσημος κωδικός
: Tipo AM120
Designer
: Marcello Gandini
Kινητήρας: V8 90o
Κυβισμός: 4.930 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 93.9 mm x 89 mm
Σχέση συμπίεσης: 8.05:1
Καρμπιρατέρ: 4 διπλά Weber 42 DCNF/41
Ισχύς: 320 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ.
Ροπή: 49 χλγμ. στις 4.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Xειροκίνητο 5 σχέσεων ZF (ή αυτόματο Borg Warner)
Ανάρτηση εμπρός
: διπλά ψαλίδια, ελικοειδή ελατήρια, τηλεσκοπικά αμορτισέρ και αντιστρεπτική δοκός
Ανάρτηση πίσω
: διπλά ψαλίδια, ελικοειδή ελατήρια, τέσσερα τηλεσκοπικά αμορτισέρ και αντιστρεπτική δοκός
Ανώτατη ταχύτητα: 272 χλμ/ώρα
Μήκος: 4.400 χλστ.
Πλάτος: 1.800 χλστ.
Ύψος: 1.200 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.550 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.440 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.468 χλστ.
Φρένα εμπρός: Δίσκοι 239,5 χλστ.
Φρένα πίσω: Δίσκοι 285 χλστ.
Ελαστικά εμπρός: 215/70 VR 15 X Michelin
Ελαστικά πίσω: 215/70 VR 15 X Michelin
Χωρητικότητα ρεζερβουάρ
: 95 λίτρα
Βάρος: 1.635 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1974-1982
Μονάδες παραγωγής: 435

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Maserati, Bertone