Carhistory.gr Logo
  » lost names » Mathis 666
Mathis 666
lost names

Έξι κύλινδροι, έξι θέσεις επιβατών και έξι σχέσεις στο κιβώτιο ταχυτήτων για ένα αυτοκίνητο που καταδικάστηκε επειδή ήταν πολύ μπροστά από την εποχή του. Ίσως να τα κατάφερνε καλύτερα, αν ήταν λιγότερο άσχημο...

Το αυτοκίνητο με το... αντιχριστιανικό όνομα ήταν ο μεγάλος αδελφός του προηγηθέντος «VEL333», ενός μικρού τρίτροχου μοντέλου που αναπτύχθηκε τις παραμονές του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου και παρουσιάστηκε επίσημα στο γαλλικό κοινό τον Οκτώβριο του 1946, στο Σαλόνι του Παρισιού. Η ονομασία του το αντιπροσώπευε απόλυτα, καθώς τα έλεγε όλα: Voiture Economique Legere(ελαφρύ οικονομικό αυτοκίνητο), με τρεις τροχούς, τρεις θέσεις και μέση κατανάλωση σε καύσιμο τρία λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα. Ήταν σύγχρονο και πρωτοποριακό, όπως όλα σχεδόν τα οχήματα που έφεραν το εμπορικό σήμα του Emile Mathis, ενώ εκτός των άλλων διέθετε αυτοφερόμενο πλαίσιο και αεροδυναμικό αμάξωμα από αλουμίνιο. Όμως, στα πρώτα δύσκολα μεταπολεμικά χρόνια η γαλλική κυβέρνηση δεν το υποστήριξε και δεν έδωσε στο εργοστάσιο τη δυνατότητα να προμηθευτεί πρώτες ύλες με σχετικά ευνοϊκούς όρους, ώστε η δουλειά να προχωρήσει. Βλέπετε, προτεραιότητα είχε η άρτι εθνικοποιηθείσα Renault, της οποίας τα μεγέθη ήταν άλλωστε πολύ μεγαλύτερα. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα το «VEL333» να κατασκευαστεί σε δέκα μόλις μονάδες κι ύστερα να περάσει οριστικά στο χρονοντούλαπο της ιστορίας. Για τον μαθημένο στα δύσκολα βετεράνο οδηγό αγώνων Emile Mathis, το γεγονός αυτό δεν ήταν αρκετό για να απογοητευτεί. Θα προσπαθούσε ξανά, με κάτι διαφορετικό, δυό χρόνια αργότερα...


666
Το επόμενο μοντέλο της εταιρείας μόνο διαβολικό δεν ήταν, παρά την παρουσία του κάπως ανατριχιαστικού αριθμού «666», αφού είχε και αυτό την εξήγησή του: Έξι κύλινδροι, έξι θέσεις για τους επιβάτες και έξι σχέσεις στο κιβώτιο ταχυτήτων, όλες τους συγχρονισμένες. Ειδικά το τελευταίο μπορεί σήμερα να είναι ό,τι πιο συνηθισμένο στην Αυτοκίνηση, όμως για το 1948 ήταν μια πολύ τολμηρή επιλογή. Το sedan των 80 ίππων που παρουσιάστηκε στη διεθνή έκθεση της Πόλης του Φωτός εκείνη τη χρονιά, είχε και άλλα στοιχεία για να ξεχωρίσει. To ιδιόμορφο σχήμα του (εντάξει, βλέποντάς το δεν το λες και ωραίο) ήταν ό,τι πρέπει για να υιοθετήσει ένα πανοραμικό παρμπρίζ, ενώ απεριόριστη ήταν η ορατότητα και προς τα πίσω. Επιπλέον, διαθέτε ανεξάρτητη ανάρτηση σε όλους τους τροχούς, με τα φρένα του να ενισχύονται σημαντικά από ένα προηγμένο υδραυλικό σύστημα. Στον Mathis, που στη διάρκεια του πολέμου έζησε εξόριστος στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και ήταν πολύ ευχαριστημένος από τη χώρα που τον φιλοξένησε, άρεσε να περιγράφει το δημιούργημά του ως «το ευρωπαϊκό αυτοκίνητο μετην αμερικανική φιλοσοφία» (la voiture europeenne a l' echelle americaine), άσχετα αν το «666» δεν ήταν ακριβώς αυτό.

Η τελευταία πενταετία
Στο Motor Show του 1949 στο Παρίσι, ο κινητήρας του «666» παρουσιάστηκε αναβαθμισμένος, με την χωρητικότητά του αυξημένη από τα 2.2 στα 2.8 λίτρα. Την εποχή εκείνη ο Emile ανέπτυσσε με το ίδιο μηχανικό σύνολο ένα τετρακίνητο όχημα με την ονομασία «VLR86» για τον γαλλικό στρατό, προκειμένου να ενισχύσει τα οικονομικά του και να προχωρήσει στην παραγωγή του εξαθέσιου επιβατικού του μοντέλου. Όμως, ούτε αυτό το σχέδιο δεν μπόρεσε να προχωρήσει, με αποτέλεσμα να μην υπάρξει καμιά συνέχεια για το φιλόδοξο Mathis. Tα επόμενα χρόνια ήταν ακόμη πιο θλιβερά για την εταιρεία, καθώς οι δυσμενείς για εκείνη εξελίξεις την ανάγκασαν να κλείσει οριστικά τις πύλες της το 1954.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
MATHIS 666 (1949)

Kινητήρας: Υδρόψυκτος 6κύλινδρος
Κυβισμός: 2.840 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 88.9 mm x 76.2 mm
Ισχύς: 80 ίπποι
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 6 σχέσεων
Μέση κατανάλωση: 9-10 λτ./100 χλμ. (με 90 χλμ./ώρα)
Μήκος: 4.390 χλστ.
Πλάτος: 1.790 χλστ.
Ύψος: 1.560 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.670 χλστ.
Χωρητικότητα ρεζερβουάρ: 85 λίτρα
Αυτονομία: 600-800 χλμ.
Βάρος: 1.050 κιλά

credits

Source: lautomobileancienne.com. Photos: hiveminer.com, drive-my.com, thewatchforum.co.uk

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας