Carhistory.gr Logo
  » sportscars » Matra Djet
Matra Djet
sportscars
To πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής στον κόσμο με τον κινητήρα τοποθετημένο στο κέντρο...

Η διαδρομή αυτού του γοητευτικού διθέσιου sport μοντέλου στον κόσμο της Αυτοκίνησης ήταν αρκετά παράξενη, αφού ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του με διαφορετικό εμπορικό σήμα, από εκείνο με το οποίο την ολοκλήρωσε. Παρουσιάστηκε τον Ιούνιο του 1962, σχεδιασμένο από τον Jacques Hubert, ενισχύοντας την γκάμα αυτοκινήτων της Rene Bonnet και εκ των υστέρων έγινε γνωστό ως «Djet I». Ονομάστηκε έτσι επειδή ο Bonnet σκέφτηκε ότι οι Γάλλοι δεν θα μπορούσαν να προφέρουν σωστά τη λέξη «jet». Στο διαμέρισμα του κινητήρα του φιλοξενούσε ένα τετρακύλινδρο σε σειρά μηχανικό σύνολο των 1.108 κ.εκ., ισχύος 65 ίππων, το οποίο προερχόταν από το Renault 8. Συνδυαζόταν με κιβώτιο ταχυτήτων από το ελαφρύ van μοντέλο Estafette, ενώ η καινοτομία του εστιαζόταν στο γεγονός ότι ήταν τοποθετημένος στο κέντρο, παίρνοντας τον άτυπο τίτλο του πρώτου στον κόσμο αυτοκινήτου παραγωγής που είχε τον κινητήρα του εγκατεστημένο σε αυτή τη θέση. Η ανάρτησή του ήταν ανεξάρτητη με ελικοειδή ελατήρια και έφερε δισκόφρενα και στους τέσσερις τροχούς, με την τελική του ταχύτητα να ανέρχεται στα 165 χλμ./ώρα. Η σχέση της Rene Bonnet με την Matra ήταν ήδη στενή από τότε, καθώς η δεύτερη κατασκεύαζε το καμωμένο από fiberglass αμάξωμα του μοντέλου, στο εργοστάσιό της στο Romorantin.

Djet vs Vallelunga
Το διθέσιο της Rene Bonnet με τον κινητήρα στο κέντρο παραδόθηκε στους πρώτους του αγοραστές τον Ιούλιο του 1963, ένα χρόνο πριν παρουσιαστεί επίσημα στη διεθνή έκθεση του Tορίνο ένα μοντέλο με την ίδια φιλοσοφία κατασκευής, που θα μπορούσε να είναι ο άμεσος ανταγωνιστής του στην ευρωπαϊκή αγορά. Ο λόγος για το De Tomaso Vallelunga, που σύντομα εμφάνισε ζητήματα στρεπτικής ακαμψίας και δονήσεων από το σύστημα μετάδοσης, τα οποία περιόρισαν τελικά τη συνολική παραγωγή του στις 53 μόλις μονάδες. Στον αντίποδα, η εμπορική πορεία του «Djet» ήταν αρκετά καλύτερη στο ιδιαίτερο κοινό που απευθυνόταν, καθώς στα δύο χρόνια που παραγόταν με το λογότυπο της Rene Bonnet κατασκευάστηκε σε 198 μονάδες, από τις οποίες οι 179 έφεραν τον κινητήρα των 65 ίππων («Djet Ι»). Aκόμη δύο εκδόσεις κυκλοφόρησαν με τα χρώματα του αρχικού εργοστασίου, η «Djet II» με τον κινητήρα των 80 ίππων του Renault 8 Gordini και η «Djet III» των 996 κ.εκ. με διπλό εκκεντροφόρο επικεφαλής και απόδοση που κυμαινόταν από 80 έως 100 ίππους. Με το ίδιο μηχανικό σύνολο εφοδιαζόταν και η αγωνιστική version του μοντέλου, η «Aerodjet», με μακρύτερο αμάξωμα και μεγαλύτερους τροχούς.

Στην αγκαλιά της Matra
O ιδιοκτήτης της Rene Bonnet όρισε την τιμή πώλησης του μοντέλου στα 20.000 γαλλικά φράγκα, η οποία ήταν υψηλότερη από αρκετά πολυτελή αυτοκίνητα της εποχής, εκτιμώντας πως τα νεωτεριστικά χαρακτηριστικά του θα ήταν ικανά να πείσουν και τους πιο δύσπιστους υποψήφιους αγοραστές. Σύντομα ανακάλυψε πως η πεποίθησή του αυτή απείχε από την πραγματικότητα, ενώ η συσσώρευση των οικονομικών προβλημάτων τον οδήγησε σε αδιέξοδο. Τον Οκτώβριο του 1964 δόθηκε μια λύση σε όλα αυτά, με την «Rene Bonnet Automobiles» να καταλήγει μαζί με τα χρέη της στην Μatra τον Οκτώβριο του 1964. Δύο μήνες αργότερα η παραγωγή του «Djet» σταμάτησε προσωρινά, προκειμένου να ανασυγκροτηθεί, με τη συνδρομή του νέου διοικητικού σχήματος.

H δεύτερη ευκαιρία
O ιθύνων νους της Matra Jean-Luc Lagardere πίστευε ότι η απόκτηση της «Rene Bonnet Automobiles» ήταν μια μεγάλη ευκαιρία για να επεκταθεί στην ευημερούσα αγορά του αυτοκινήτου. Μετά την εξαγορά, κλήθηκε στην εταιρεία του ο πρώην σχεδιαστής της Simca Philippe Guedon, για να τροποποιήσει το αρχικό «Djet» κατά το δοκούν. Το όμορφο sport διθέσιο μεγάλωσε λίγο σε εξωτερικές διαστάσεις και η παραγωγή του επανεκκίνησε τον Απρίλιο του 1965, με δύο νέες εκδόσεις, την Matra «Bonnet Djet V» με τον κινητήρα των 70 ίππων του Renault 8 Major (170 χλμ./ώρα τελικής ταχύτητας) και την Matra «Bonnet Djet V S» με το μηχανικό σύνολο των 94 ίππων του Renault 8 Gordini (188 χλμ./ώρα τελικής ταχύτητας). Το 1965 ήταν μια χρονιά σημαντικής προβολής για το μοντέλο, με τον πρώτο κοσμοναύτη Yuri Gagarin να εμφανίζεται στο «Γύρο της Γαλλίας» με ένα «Djet V S» που του παραχώρησε η γαλλική κυβέρνηση. Λίγο αργότερα, στη διεθνή έκθεση του Παρισιού, οι λατινικοί χαρακτήρες και το όνομα «Bonnet» έπαψαν να χρησιμοποιούνται στην κωδικοποίηση του μοντέλου, δίνοντας πλέον τη θέση τους σε αριθμούς που συνόδευαν την ονομασία «Sports».

Η τελευταία φάση...
Το 1966 εμφανίστηκε μια ακόμη έκδοση του αυτοκινήτου, με τον μεγαλύτερο κινητήρα του Renault 8 Gordini, χωρητικότητας 1.255 κυβικών εκατοστών και ισχύος 105 ίππων, χάρις στο οποίο το οποίο το μοντέλο έφτανε σε τελική ταχύτητα τα 210 χιλιόμετρα την ώρα. Η διακριτική του ονομασία («Sports Jet 6») είχε ακόμη μια μεταβολή, καθώς το γράμμα «D» έγινε με τη σειρά του παρελθόν. Τις ημέρες εκείνες, στη Matra είχαν πλέον αποφασίσει να προχωρήσουν τη διαδρομή τους στον κόσμο της Αυτοκίνησης με ένα εξαρχής δικό τους μοντέλο, αφού αυτό που είχαν ως τότε προερχόταν από άλλον κατασκευαστή. Έτσι, στο τέλος του 1967 το «Djet» σταμάτησε να παράγεται, δίνοντας τη θέση του στο «530». Η συνολική του παραγωγή, ως Matra, αρίθμησε 1.493 μονάδες.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

MATRA SPORTS DJET 5
Aμάξωμα: δίθυρο coupe
Σχεδιαστής: Jacques Hubert, Philippe Guedon (facelift)
Kινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 1.108 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 70 mm x 72 mm
Σχέση συμπίεσης: 10.2:1
Καρμπιρατέρ: Zenith 32 NDIX
Ισχύς: 70 ίπποι στις 6.000 σ.α.λ.
Ροπή: 83 Nm στις 4.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 169 χλμ./ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 12,4 δλ.
Μήκος: 4.220 χλστ.
Πλάτος: 1.500 χλστ.
Ύψος: 1.200 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.400 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.250 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.260 χλστ.
Βάρος: 615 κιλά

MATRA SPORTS JET 6
Aμάξωμα: δίθυρο coupe
Σχεδιαστής: Jacques Hubert, Philippe Guedon (facelift)
Kινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 1.255 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 74.5 mm x 72 mm
Σχέση συμπίεσης: 10.5:1
Καρμπιρατέρ: Weber 40 DCOE 25
Ισχύς: 105 ίπποι στις 6.800 σ.α.λ.
Ροπή: 117 Nm στις 5.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 195 χλμ./ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 9 δλ.
Μήκος: 4.220 χλστ.
Πλάτος: 1.500 χλστ.
Ύψος: 1.200 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.400 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.250 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.260 χλστ.
Βάρος: 720 κιλά

credits

Source: matra-club.net. Photos: weirdrussia.com, oldcarmanualproject.com, pursuitclassics.com, motorverso.com, matrasport.dk, thetruthaboutcars.com

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας