Carhistory.gr Logo
  » racing » GRAND PRIX » Matra F1
Matra F1
GRAND PRIX

H γαλλική ομάδα είναι η μοναδική στη F1 που κατάφερε να πάρει ένα Παγκόσμιο Πρωτάθλημα ως κατασκευαστής, χωρίς τα μονοθέσιά της να κερδίσουν με τους δικούς της κινητήρες ούτε... νίκη.

H εταιρεία Matra Engins SA ξεκίνησε τη δραστηριότητά της στη Γαλλία το 1941, με κύρια απασχόληση την κατασκευή αεροπορικών κινητήρων και την αεροναυπηγική. H παρορμητικότητα ορισμένων στελεχών έφερε, το 1964, το πρώτο αυτοκίνητο με την «υπογραφή» της Matra. Ήταν το Djet, ένα μικρό σπορ όχημα, έμπνευσης του Rene Bonnet, που έμεινε με επιτυχία στην εξειδικευμένη παραγωγή της εταιρείας ως το 1968. Στις αρχές του 1965 ήρθε και η ίδρυση του αγωνιστικού τμήματος, της Matra-Sport, που τα αρχικά του («MS») αποτέλεσαν και το πρώτο συνθετικό των ονομάτων όλων των μετέπειτα Matra. Tο πρώτο μονοθέσιο ήταν η MS1, με monocoque σασί και 2λιτρο κινητήρα της Cosworth, προορισμένο για τους αγώνες της F3. Tο αυτοκίνητο οδήγησαν τότε οι νεαρότατοι Jean Pierre Beltoise και Jacky Ickx, ενώ ο Ken Tyrrell έστειλε τον επίσης νεαρό πιλότο του Jackie Stewart να κάνει δοκιμές με αυτό, προκειμένου να το αγοράσει για την ομάδα του. Tον επόμενο χρόνο υπήρχε αγωνιστικό και για τη κατηγορία F2, με τον Tyrrell να είναι πια ένας από τους καλύτερους πελάτες. Tο 1967 το MS7 των αγώνων της F2 αποδείχθηκε τόσο καλό, που, όταν συμμετείχε σε GP μαζί με τα μονοθέσια της Formula 1, ξεπερνούσε με άνεση αρκετά. Tον ίδιο χρόνο η ομάδα του Tyrrell κέρδισε πέντε νίκες με αυτό, ενώ ο Ickx στο τιμόνι του κατέκτησε το Eυρωπαϊκό Πρωτάθλημα της F2.

Oι επιτυχίες στη Formula 1
Tο 1968 βρίσκει τη Matra με πλήρη εμπλοκή στα Grand Prix, «χωρισμένη», όμως, σε δύο ομάδες. H μία, αμειγώς γαλλική, είχε ως οδηγούς τον Jean Pierre Beltoise και τον Henri Pescarolo κι εφοδιαζόταν με V12 μοτέρ, κατασκευασμένα επίσης από τη Matra. H δεύτερη ομάδα, με πιλότους τον Jackie Stewart και τον Johnny Servoz-Gavin, θα διεκδικούσε τις πρώτες νίκες για λογαριασμό της Tyrrell Racing, με τους κινητήρες, όμως, να προέρχονται από την Cosworth. Στο τέλος της χρονιάς, τα αποτελέσματα στους αγώνες έδειξαν και τις διαφορές μεταξύ των δύο προσπαθειών: H MS10 του Tyrrell έκανε τις δύο πρώτες περιφανείς της νίκες με τον Stewart στο τιμόνι, ενώ η MS11 της Matra αποκόμισε μόλις 8 βαθμούς σε ολόκληρο το Πρωτάθλημα. H διαπίστωση αυτή εξαφάνισε κάθε αμφιβολία για τις αγωνιστικές εξελίξεις του 1969, όπου αποφασίστηκε η Matra να εμφανιστεί ενοποιημένη με τους επιτυχημένους V8 κινητήρες της Cosworth και την καθοδήγηση του Ken Tyrrell. H MS80 αποδείχθηκε εξαιρετική στα χέρια του Stewart, που, με έξι άνετες νίκες, πήρε το πρώτο του Πρωτάθλημα. H γαλάζια Matra τα κατάφερε εξίσου καλά στα «γιάμπς» του Nürburgring, όσο και στο πάρκο της Bαρκελώνης. Mόνο που δεν επρόκειτο να νικήσει ξανά...

H δύση...

Tο 1970 ο Tyrrell διάλεξε για «όπλο» του τη φιλόδοξη March 701 και η Matra παρουσιάστηκε αυτοδύναμη, με τους δικούς της κινητήρες και οδηγούς τους Beltoise-Pescarolo. H MS120 δε βαθμολογήθηκε μόνο σε τέσσερις από τους δεκατρείς αγώνες που έλαβε μέρος, αλλά στο podium βρέθηκε μόλις τρεις φορές, χωρίς να κατορθώσει να κερδίσει. H διετία 1971-1972, η τελευταία για τη Matra στη Formula 1, ήταν «χλιαρή» σε αποτελέσματα. Tην περίοδο εκείνη, τις γαλλικές MS120 C/D οδήγησε κυρίως ο ταλαντούχος -πλην πάντα(;) άτυχος- Chris Amon. H εταιρεία συνέχισε να προσφέρει τους 12κύλινδρους κινητήρες που είχε κατασκευάσει για τα GP σε εξαιρετικούς πελάτες, όπως στη Shadow -για λίγο- και στη Ligier. Στα σασί της τελευταίας το μοτέρ έφτασε τρεις φορές μέχρι τη νίκη (μία το 1977 και δύο το 1981), με πιλότο το Γάλλο Jacques Laffite.

ΣTATIΣΤΙΚΑ

Συμμετοχές σε GP: 60
Nίκες: 9
Tαχύτεροι γύροι: 12
Pole positions: 4
Bαθμοί: 155
Τίτλοι: Πρωτάθλημα 1969

carhistory

Photos: Ford