Carhistory.gr Logo
  » concept & prototypes » Matra Laser
Matra Laser
concept & prototypes
Παρά την παρέλευση σαράντα και πλέον χρόνων από την παρθενική του εμφάνιση, το concept από τη Γαλλία με την ιταλική υπογραφή εξακολουθεί να εντυπωσιάζει.

Αν και πολλά από τα πρωτότυπα της δεκαετίας του '70 μένουν στη σκιά διασήμων συναδέλφων τους, όταν αυτοί έχουν βαριά ονόματα όπως για παράδειγμα η Lancia Stratos και η Maserati Boomerang, δεν συμβαίνει το ίδιο με το Laser. Ένας από τους λόγους που η δημοτικότητά του βρίσκεται ακόμη ψηλά, έχει να κάνει με τον κατασκευαστή του, την Μatra Automobiles. Η γαλλική εταιρεία αεροναυπηγικής και αεροπορικού εξοπλισμού, που γνώρισε ταχύτατη ανάπτυξη από τις αρχές της δεκαετίας του '60 κι ως το 1968 είχε δικό της μονοθέσιο στη Formula 1, έχαιρε μεγάλης δημοσιότητας ακριβώς γι αυτό το επίτευγμα. Πόσο μάλλον όταν, από την επόμενη κιόλας χρονιά, κατάφερε με πολύ πειστικό τρόπο να κατακτήσει και το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών της κορωνίδας του μηχανοκίνητου αθλητισμού! Παράλληλα, η εταιρεία είχε επίσης αρχίσει την παραγωγή sport αυτοκινήτων για το δρόμο, μετά την εξαγορά της Automobiles René Bonnet, από την οποία κληρονόμησε το πρώτο της μοντέλο. Το πρώτο αυτοκίνητο που αναπτύχθηκε αποκλειστικά από τη Matra ήταν το M530, με όνομα εμπνευσμένο από τους πυραύλους εδάφους-αέρος R530 της ιδίας, στο οποίο έγινε μια διακριτική ανανέωση από τον διάσημο σχεδιαστή Giovanni Michelotti το 1970.

Λίγα λόγια για τον δημιουργό
Ο γεννημένος στο Τορίνο στιλίστας είχε αρχίσει τη σταδιοδρομία του στην ηλικία των 15 ετών, ως μαθητευόμενος της Stabilimenti Farina, που ιδρύθηκε από τον αδελφό του Battista Pininfarina. Της «σχολής Farina» επομένως και αυτός, αν και μετέπειτα μεταπήδησε στην Carrozzeria Vignale, ιδρύοντας την δική του εταιρεία σχεδιασμού αυτοκινήτων το 1951. Ανάμεσα στις δημιουργίες του ξεχωρίζουν τα Τriumph «TR4», «Herald» και «Spitfire», καθώς και τα saloon «Toledo» και «Dolomite». Εκτός αυτών έχει υπογράψει την Maserati «Spyder», την BMW «700», την Αlpine «A106» και το DAF «55», ενώ μία από τις πρώτες εμπνεύσεις του όταν ακόμη δούλευε στον Farina ήταν η Lancia «Aprilia Coupe». Εξειδικεύθηκε στη σχεδίαση μικρών ελαφρών αυτοκινήτων, που αποτέλεσαν τη βάση των όμορφων «λαϊκών» μοντέλων της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Ο Michelotti συνήθιζε να λέει πως «ένας αληθινός σχεδιαστής μπορεί να πάρει μια καμήλα, να τη δουλέψει καλά και στο τέλος να τη μεταμορφώσει τόσο πολύ, που να την κάνει να μοιάζει με άλογο». Κι αυτή η φιλοσοφία του, που εκθειάζει το μετατρέψιμο, είναι εμφανής στο Laser.



Matra concept
Το αρχικά βαμμένο σε κίτρινο χρώμα γαλλικό πρωτότυπο, που παρουσιάστηκε επίσημα στη διεθνή έκθεση αυτοκινήτου της Γενεύης, βασίστηκε στο πάτωμα του sport μοντέλου παραγωγής Μ530. Η σφηνοειδής σχεδίαση του αμαξώματος δεν ήταν κάτι άγνωστο στους στιλίστες εκείνης της εποχής, καθώς αυτό ήταν τότε το πιο νεωτεριστικό σχήμα. Η συνέχεια όμως μάλλον αιφνιδιάζει, αφού η υιοθέτηση των τεσσάρων θυρών σε συνδυασμό με το τύπου «Gullwing» άνοιγμά τους προς τα επάνω ήταν σαφώς ασυνήθιστη. Το διαμέρισμα του κινητήρα φιλοξενούσε τον V4 του Ford Taunus, χωρητικότητας 1.699 κυβικών εκατοστών και ισχύος 73 ίππων, ο οποίος συνδυαζόταν με το χειροκίνητο κιβώτιο των τεσσάρων σχέσεων του Taunus 15M TS. Σε ό,τι αφορά στις επιδόσεις του Laser, τα ανακοινωθέντα στοιχεία ανέφεραν επιτάχυνση από στάση ως τα 100 χλμ./ώρα σε 15,2 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα που ανερχόταν στα 153 χλμ./ώρα. Με ανεξάρτητη ανάρτηση σε όλους τους τροχούς, το Laser είχε μόλις 1.080 χιλιοστά ύψος, ενώ το ογκώδες μαρσπιέ του είχε σχεδιαστεί έτσι όχι μόνο για την αύξηση της δομικής ακαμψίας, αλλά και για τη διοχέτευση δροσερού αέρα στον κινητήρα που βρισκόταν πίσω από την καμπίνα των επιβατών. Το μοναδικό concept εμφανίστηκε ξανά το 1972, με διαφορετικό χρωματισμό, στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Μόντρεαλ. Στη συνέχεια ακολούθησε τη μοίρα του, ως one-off όχημα που δεν θα έβγαινε ποτέ στην παραγωγή, βρίσκοντας θέση ως ξεχωριστό έκθεμα στις εγκαταστάσεις του Michelotti. Το 1974 ο Giovanni υιοθέτησε ξανά την επιτυχημένη αρχιτεκτονική του Laser, παρουσιάζοντας στο κοινό της Αυτοκίνησης την επίσης μοναδική Lancia Beta Mizar.

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας