Carhistory.gr Logo
  » gran turismo » McLaren F1
McLaren F1
gran turismo

Το αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε με το τολμηρό όραμα να προσεγγίσει το απόλυτο και να δημιουργήσει νέα, απλησίαστα για τους υπόλοιπους όρια…

Στις 28 Μαΐου 1992, στα πλαίσια του Grand Prix της Formula 1 στο πριγκιπάτο του Μονακό, ο κόσμος του αυτοκινήτου είδε για πρώτη φορά το όχημα που κατασκευαζόταν με τη φιλοδοξία να είναι το ταχύτερο μοντέλο παραγωγής στην υφήλιο. Ήταν η πρώτη φορά που η ΜcLaren προχωρούσε σε τέτοια κίνηση. Παρά το γεγονός ότι είχε στο ενεργητικό της -πέραν των μονοθεσίων της Formula 1- επιβλητικές κατασκευές, όπως τα αγωνιστικά της σειράς Canadian American, κανένας δεν περίμενε ένα τέτοιο εγχείρημα. Σίγουρα, η εταιρεία που είχε ιδρύσει το 1966 ο Νεοζηλανδός οδηγός αγώνων και μηχανικός Bruce McLaren, είχε φθάσει πολύ μακριά. Τρεις ημέρες αργότερα, η επική νίκη του Ayrton Senna επί της Williams του Nigel Mansell, έστελνε το κύρος της βρετανικής εταιρείας στη στρατόσφαιρα: δύο ευτυχή γεγονότα μέσα σε ένα τριήμερο, που ήταν ίσως ένα από τα καλύτερα της 50χρονης ιστορίας της.

Οι καταβολές
«Πατέρας» του αυτοκινήτου ήταν ο αεροδυναμιστής της F1 Gordon Murray, που πριν δουλέψει στη ΜcLaren προσπαθούσε να αντιμετωπίσει με τις Brabham-Alfa Romeo των Niki Lauda και John Watson τα «wing-cars» της Lotus του Colin Chapman. Το 1983, ήταν αρκετοί εκείνοι που είπαν πως αν δεν ήταν εκείνος να μετατρέψει στη μέση της χρονιάς την ΒΤ52 σε «πολεμικό όπλο» ο Nelson Piquet δε θα είχε αρπάξει ποτέ το πρωτάθλημα μέσα από τα χέρια του Alain Prost. Δεν χρειάστηκε να περάσουν ούτε δέκα χρόνια από τότε, ώσπου ο Μurray να εκπληρώσει ένα από τα παιδικά του όνειρα, ολοκληρώνοντας ένα «jet» σε τροχούς.

Οι προδιαγραφές
Οι επιλογές του είχαν στόχο είχαν τη μεγιστοποίηση της οδηγικής απόλαυσης από ένα καλοσχεδιασμένο αυτοκίνητο, χωρίς καθόλου ηλεκτρονικά βοηθήματα μεταξύ οδηγού και δρόμου. Το πλαίσιο και το αμάξωμα ήταν κατασκευασμένα από ανθρακονήματα. Κι επειδή η F1 δεν πρέπει να περιέχει κανένα συμβιβασμό, η θέση του οδηγού ήταν στη μέση! Οι δύο επιβάτες μπορούσαν να καθίσουν εκατέρωθεν του οδηγού, ώστε να μην αλλοιώνουν το οπτικό του πεδίο. Από τη θέση αυτή, ο χειριστής αντιλαμβάνεται με τον καλύτερο τρόπο την ισορροπία του αυτοκινήτου. Από εκεί και πέρα, τα πράγματα αναλάμβανε ο θηριώδης V12 που κατασκεύασε ειδικά για τη McLaren η BMW. Ο εξάλιτρος ατμοσφαιρικός κινητήρας χρησιμοποιούσε το σύστημα μεταβλητού χρονισμού VANOS, συμβάλλοντας στην επίτευξη εξωπραγματικών επιδόσεων. Το ABS κρίθηκε περιττό αφού, με τέσσερις αεριζόμενους δίσκους, η F1 επιβράδυνε με την αποτελεσματικότητα μονοθεσίου. Εξωτερικά, δεν υπήρχαν τεράστιες αεροτομές, όμως το δάπεδο ήταν μελετημένο ώστε να αξιοποιεί το φαινόμενο «ground effect», το οποίο ενισχυόταν με τη βοήθεια ανεμιστήρων που τραβούσαν τον αέρα κάτω από το σασί (όπως στη Σουηδία το 1978, Gordon!) Το αυτοκίνητο σε οβάλ πίστα έφτασε τα 371 χλμ/ώρα, ταυτίζοντας την προσωπικότητά του με τα όσα δηλώνει ο κωδικός του. Αν και η McLaren δεν είχε εξελίξει την F1 ως αγωνιστικό αυτοκίνητο, μια βελτιωμένη έκδοσή της, η F1 GTR, κέρδισε τις 24 Ώρες του Le Mans το 1995. Η παραγωγή του συναρπαστικού υπεραυτοκινήτου ολοκληρώθηκε τον Μάιο του 1998, αριθμώντας συνολικά 106 μονάδες (F1 69, F1 LM 6, F1 GT 3, F1 GTR 28).

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

MCLAREN F1
Αμάξωμα: τριθέσιο coupe
Σχεδιαστής
:Gordon Murray
Kινητήρας: ΒΜW V12 60o S70/2
Κυβισμός: 6.064 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 86 mm x 87 mm
Σχέση συμπίεσης: 10.5:1
Ισχύς: 550 ίπποι στις 7.000 σ.α.λ.
Ροπή: 600 Νm στις 4.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 6 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 371 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 3,3 δλ.
Μήκος: 4.288 χλστ.
Πλάτος: 1.820 χλστ.
Ύψος: 1.140 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.718 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.568 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.472 χλστ.
Φρένα εμπρός: δίσκοι 332 mm
Φρένα πίσω: δίσκοι 305 mm
Ελαστικά εμπρός: 234/45 ZR17
Ελαστικά πίσω: 315/45 ZR17
Χωρητικότητα ρεζερβουάρ: 85 λίτρα
Βάρος: 1.138 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1993-1998
Μονάδες παραγωγής: 106

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: McLaren