Carhistory.gr Logo
  » racing » GRAND PRIX » McLaren MP4/2 & MP4/4
McLaren MP4/2 & MP4/4
GRAND PRIX

Τα μονοθέσια που ανέδειξαν ξανά σε πρωταγωνίστρια τη McLaren και την έφεραν στην κορυφή, για πρώτη φορά από τις ημέρες της Μ23 της δεκαετίας του '70.

Η αληθινή επανάσταση στα Grand Prix, μεγαλύτερη ίσως και από αυτήν που έφερε στον κόσμο της Formula 1 το αυτοφερόμενο πλαίσιο της Lotus 25 το 1962, έγινε από τον John Barnard το 1981, όταν σχεδίασε για τη ΜcLaren την «ΜΡ4». Στο μονοθέσιο υιοθετήθηκε η κατασκευή του πλαισίου από ίνες άνθρακα, που περιόριζε το βάρος στα 30 κιλά και έλυνε τα προβλήματα στρεπτικής ακαμψίας. Η επινόηση αυτή καταργούσε το κυψελωτό υλικό από αλουμίνιο, που ως τότε χρησιμοποιούσαν στις κατασκευές. Παρείχε και μεγαλύτερη ασφάλεια, όπως φάνηκε όταν ο John Watson διασώθηκε χωρίς αμυχή, ύστερα από ένα τρομερό ατύχημα στη Μonza. Το σασί άρχισε τη ζωή του ως MP4/1 (Marlboro Project 4/1) εφοδιασμένο με τον κινητήρα Cosworth, όμως στο Ζandvoort του 1983 υπηρεσία ανέλαβε το υπερτροφοδοτούμενο δημιούργημα της Porsche. Οι Γερμανοί, χορτασμένοι από νίκες στους αγώνες αντοχής και θορυβημένοι από την επιτυχία του 4κύλινδρου turbο της BMW, αποφάσισαν να απαντήσουν με ένα νέο κινητήρα σε συνεργασία με την TAG, ο οποίος επρόκειτο να τους πάει στην κορυφή.

Marlboro Project 4/2
Για το 1984 οι Prost και Lauda θα είχαν στη διάθεσή τους τη «ΜΡ4/2» και έναν V6-80ο κινητήρα συνολικού βάρους 150 κιλών. Η συνέχεια υπήρξε ονειρική για τη ΜcLaren, που βοηθούμενη από την δύναμη του «ΤΤΕ 01» της Porsche επέβαλε τους δικούς της κανόνες. Tο ενδιαφέρον για το πρωτάθλημα περιορίστηκε έτσι ανάμεσα στους οδηγούς της, που έδωσαν μεταξύ τους μάχη για την κατάκτησή του. Ο Prost έχασε για μισό μόλις βαθμό, όμως το αυτοκίνητο του έδωσε τη δυνατότητα την επόμενη χρονιά να φθάσει στη βρύση και να πιεί νερό. Ο βασιλιάς Lauda άρχιζε πάλι να βαριέται και έχοντας εκπληρώσει όλους τους στόχους του αποσύρθηκε από τις πίστες, οριστικά αυτή τη φορά. Τη θέση του ανέλαβε ένας άλλος πρωταθλητής, ο Κeke Rosberg. Στον Φινλανδό άρεσε να οδηγεί επιθετικά, εξαντλώντας τα ελαστικά του, σαν να βρισκόταν στους πάγους της πατρίδας του. Στους αγώνες του 1986 αυτό δεν τον ωφέλησε καθόλου, μια και το μονοθέσιο ήταν ρυθμισμένο στα μέτρα του Αυστριακού, που οδηγούσε τελείως διαφορετικά. Εκείνη τη χρονιά, οι άλλοι είχαν πλέον τη δυνατότητα να νικήσουν τον ως τότε κορυφαίο συνδυασμό: Οι Williams με τον κινητήρα της Honda κέρδισαν άνετα τον τίτλο, οι οδηγοί τους όμως δεν μπόρεσαν να αφαιρέσουν από τον Prost το τρόπαιο των οδηγών. Η ατυχία του εκρηκτικού Μansel ήταν χωρίς προηγούμενο και ο Γάλλος διατήρησε τα κεκτημένα για δύο μόλις βαθμούς. Στο τέλος της επόμενης περιόδου η Porsche αποσυρόταν και το ερώτημα, αν θα ξαναζούσαν στη ΜcLaren τέτοιες στιγμές απόλυτης υπεροχής, επρόκειτο σύντομα να απαντηθεί.

H ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΤΗΣ MP4/2 ΣΤΗ F1
Eκκινήσεις 48
Nίκες 22
Pole-positions 7
Tαχύτεροι γύροι 16
Bαθμοί
329
Τίτλοι Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών 1984 & 1985

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ McLAREN MP4/2

Kινητήρας: TAG/Porsche TTE-P01 80º V6
Κυβισμός: 1.498 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 82 mm x 47.3 mm
Σχέση συμπίεσης: 7.5:1
Turbo: 2 KKK
Ισχύς: 800 ίπποι στις 11.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Hewland χειροκίνητο 5 σχέσεων
Μήκος: 4.343 χλστ.
Πλάτος: 2.133 χλστ.
Ύψος: 991 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.794 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.803 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.651 χλστ.
Βάρος: 540 κιλά
Μονάδες παραγωγής: 3

Marlboro Project 4/4

Στα τέλη του 1987 ο τεχνολογικός ανταγωνισμός στους υπερτροφοδότες είχε αφήσει τους οδηγούς και το θέαμα σε δεύτερη μοίρα, καθώς οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές και τα προγράμματα εξέλιξης έμπαιναν βαθύτερα στο χώρο. Οι turbo είχαν μεγάλες δυνατότητες βελτίωσης, αντίθετα με τους ατμοσφαιρικούς κινητήρες, όπου κάθε βήμα προς τα εμπρός χρειαζόταν καιρό. Για το 1988 η κατανάλωση ανά αγώνα μειώθηκε στα 150 λίτρα και η πίεση εισαγωγής, που κάποτε ήταν ελεύθερη, ορίστηκε από τα 4 στα 2,5 bar. Τα μέτρα αυτά περιόρισαν τις ιπποδυνάμεις και αύξησαν τα προβλήματα των ομάδων, με εξαίρεση τη Honda, που εφοδίαζε με κινητήρες τη βρετανική ομάδα. Λέγεται πως οι μηχανικοί της είχαν καταφέρει να ξεγελάσουν τους κανονισμούς, με το όριο υπερπλήρωσης να βρίσκεται πάνω από την προκαθορισμένη τιμή. Υπήρχαν ακόμη μικροεπεξεργαστές των συστημάτων ανάφλεξης και τροφοδοσίας, που επέτρεπαν στην «ΜΡ4/4» να είναι γρήγορη χωρίς να εξαντλεί τα καύσιμά της. Στα χειριστήρια του μονοθεσίου υπήρχε ένα μπουτόν που αύξανε την πίεση εισαγωγής, όποτε ο οδηγός το χρειαζόταν, κυρίως στη φάση των προσπερασμάτων. Η ρύθμιση της εμπρός αντιστρεπτικής δοκού από το τιμόνι, σύστημα που είχαν δοκιμάσει κάποτε χωρίς επιτυχία με τον Fittipaldi, επέτρεπε τον έλεγχο της υποστροφής και το καλύτερο ζύγισμα του αυτοκινήτου, καθώς η ώρα περνούσε και τα καύσιμα μειώνονταν. Από την αρχή της περιόδου φάνηκε πως στη ΜcLaren βρίσκονταν μπροστά από τον ανταγωνισμό και πως οι νίκες θα διαδέχονταν η μια την άλλη. Μόνο ένα δάφνινο στεφάνι ξέφυγε από τα μονοθέσια, όταν η ατυχία τα χτύπησε στη Μonza. Θα έλεγε κανείς πως ο θεός των αγώνων είχε αποφασίσει εκείνη την ημέρα να νικήσει μια Ferrari, για να τιμηθεί ο μυθικός Enzο που είχε πεθάνει είκοσι μέρες νωρίτερα. Η αντιπαλότητα των Senna και Prost για τον τίτλο κράτησε ευτυχώς ζωντανό το ενδιαφέρον των φιλάθλων ώς το τέλος. Οι άσσοι της ΜcLaren μακριά από όλους τους άλλους έδωσαν το δικό τους αγώνα, που γινόταν δραματικότερος από το γεγονός ότι στη βαθμολογία θα μετρούσαν τα 11 καλύτερά τους αποτελέσματα.

Στο τέλος ο Βραζιλιάνος πήρε το τρόπαιο και οι διοικούντες το άθλημα συγχαίρονταν για την απόφασή τους να μικρύνουν τις ανισότητες, καταργώντας τους υπερτροφοδότες. Η F1 τους επόμενους μήνες θα έμπαινε πλέον σε μια νέα εποχή, εκείνη των ατμοσφαιρικών V10 κινητήρων.

Η ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΤΗΣ MP4/4 ΣΤΗΝ F1
Eκκινήσεις 16
Nίκες 15
Pole-positions 15
Tαχύτεροι γύροι 10
Bαθμοί 199
Τίτλοι Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών 1988




ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ McLAREN MP4/4

Kινητήρας: Honda RA186-E 80º V6
Κυβισμός: 1.494 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 79 mm x 50.8 mm
Σχέση συμπίεσης: 9.4:1
Turbo: 2 IHI
Ισχύς: 900 ίπποι
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 6 σχέσεων
Μήκος: 4.394 χλστ.
Πλάτος: 2.134 χλστ.
Ύψος: 940 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.875 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.824 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.670 χλστ.
Χωρητικότητα ρεζερβουάρ: 150 λίτρα
Βάρος: 540 κιλά
Μονάδες παραγωγής: 6

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Porsche, Honda