Carhistory.gr Logo
  » iron curtain » Melkus RS 1000
Melkus RS 1000
iron curtain

Η εμφάνισή του ήταν εξωπραγματική για τη φιλοσοφία του υπαρκτού σοσιαλισμού, αφού διέθετε πόρτες που άνοιγαν προς τα επάνω όπως τα φτερά του γλάρου, ενώ τον εξωτικό του χαρακτήρα τόνιζε και η τοποθέτηση του κινητήρα στο κέντρο...

Η ζωή του Heinz Melkus ήταν συναρπαστική, κυρίως επειδή πέτυχε πάρα πολλά σε αυτήν, ξεκινώντας από χαμηλά και σε πολύ δύσκολους καιρούς. Γεννημένος στη Δρέσδη το 1928, αναγκάστηκε μετά τον καταστροφικό βομβαρδισμό της από τους Συμμάχους το 1945 να κάνει οποιαδήποτε δουλειά για να επιβιώσει, αρχίζοντας από εκείνη του μεταφορέα. Τέσσερα χρόνια αργότερα βρέθηκε πίσω από το τιμόνι ενός φορτηγού, ανακαλύπτοντας μεταξύ άλλων πως η οδήγηση του άρεσε πολύ. Στον κόσμο του μηχανοκίνητου αθλητισμού μπήκε για πρώτη φορά το 1951, εγκαινιάζοντας μια μεγάλη σταδιοδρομία στους αγώνες αυτοκινήτου της Ανατολικής Γερμανίας και της ευρύτερης περιοχής, που κράτησε μέχρι το 1977. Με 80 νίκες σε 200 αγώνες έγινε ένας από τους καλύτερους και δημοφιλέστερους οδηγούς αγώνων της εποχής του, όντας έξι φορές πρωταθλητής στη χώρα του, αλλά και με τρεις κατακτήσεις του βαρύτιμου στα κράτη του πρώην υπαρκτού σοσιαλισμού «Τρόπαιου για την Φιλία και την Ειρήνη των Λαών» της KOMEKON. Ως αγωνιζόμενος βρέθηκε πίσω από το τιμόνι αυτοκινήτων ιδιαίτερων όπως το αεροδυναμικό Veritas, αλλά και παράξενων, όπως εκείνο που βασιζόταν στο πάτωμα ενός ξεχασμένου από τον πόλεμο αμφίβιου Volkswagen. Στα τέλη της δεκαετίας του '50 ο Melkus νικούσε τους αντιπάλους του στα 500 κ.εκ. με ένα αγωνιστικό που είχε φτιάξει ο ίδιος, στον οποίο είχε τοποθετήσει κινητήρα της JAP.

Μelkus company
Το 1959 ο Heinz Melkus αποφάσισε, παράλληλα με την αγωνιστική του δραστηριότητα, να ιδρύσει μια δική του εταιρεία και να ασχοληθεί με την κατασκευή μονοθεσίων για τη Formula 3 και τη Formula Junior. Ήταν μοναδικός στο να φτιάχνει ταχύτατα και αξιόπιστα αυτοκίνητα χρησιμοποιώντας «ταπεινά υλικά», όπως ήταν οι μεταχειρισμένοι κινητήρες της Wartburg και τα διάφορα εξαρτήματα των Trabant. Στα χρόνια που πέρασαν ως την αναστολή λειτουργίας του 1986, η Melkus κατασκεύασε αρκετά επιτυχημένα αγωνιστικά που για περισσότερες από δύο δεκαετίες έγραψαν τη δική τους ιστορία στα circuits της Ανατολικής Ευρώπης, χρησιμοποιώντας αργότερα και μηχανικά σύνολα από τη Lada και τη BMW. Στις αρχές της δεκαετίας του '90 η οικογένεια του Heinz δραστηριοποιήθηκε επαγγελματικά ως dealer της BMW στη Δρέσδη, με τον ίδιο να ζει μια ήσυχη ζωή ως το θάνατό του το 2005. Πρόσφατα, τα παιδιά του επιχείρησαν να αναβιώσουν τη Melkus, εξασφαλίζοντας αγωνιστικούς κινητήρες από τη Volkswagen και την Toyota. Όμως, η επιτυχία δεν ήρθε και όλα τελείωσαν οριστικά τον Αύγουστο του 2012.


RS 1000

Στα 27 χρόνια της δράσης της η Melkus έχει να επιδείξει ένα και μόνο μοντέλο παραγωγής, καθώς ουδέποτε παρουσίασε άλλο, το οποίο φυσικά ήταν δίθυρο coupe. Ο λόγος για το RS 1000, το πιο ξεχωριστό sport αυτοκίνητο στη σύντομη ιστορία της Λαϊκής Δημοκρατίας της Γερμανίας, που κατασκευάστηκε συνολικά σε 101 μονάδες από το 1969 έως το 1979. Η εμφάνισή του ήταν εξωπραγματική για την εν γένει φιλοσοφία του υπαρκτού σοσιαλισμού, αφού διέθετε πόρτες που άνοιγαν προς τα επάνω όπως τα φτερά του γλάρου (gullwing) που λανσάρισαν πρώτες οι Mercedes 300 SL, ενώ τον εξωτικό του χαρακτήρα τόνιζε και η τοποθέτηση του κινητήρα στο κέντρο. Το παραδοσιακής λογικής πλαίσιό του έντυνε ένα χυτό αμάξωμα από fibreglass, ενώ μάλλον αμφιλεγόμενης αισθητικής ήταν τα «φινιστρίνια» πίσω από τις πόρτες, που στόχευαν να του δώσουν μια διαφορετικότητα έναντι των αντίστοιχων μοντέλων της Δύσης. Το μηχανικό σύνολο που στήριξε το μοντέλο στα δέκα χρόνια που έμεινε στην παραγωγή ήταν ο δίχρονος τρικύλινδρος κινητήρας της Warburg των 992 κ.εκ., ο ίδιος που είχε τοποθετηθεί και στο 353W (στα τέλη του 1972 η χωρητικότητά του ανέβηκε στα 1.118 κ.εκ.). Παρά τον χαμηλό κυβισμό του, το μειωμένο βάρος του χάρις στη χρήση ελαφρών υλικών για την κατασκευή του, του επέτρεπε να αναπτύσσει τελική ταχύτητα που άγγιζε τα 175 χλμ./ώρα, ενώ μπορούσε να επιταχύνει από στάση έως τα 100 χλμ./ώρα σε χρόνο κάτω των ένδεκα δευτερολέπτων. Όσο για τις αγωνιστικές εκδόσεις, εξασφάλιζαν στον οδηγό ισχύ που κυμαινόταν από 90 έως 120 ίππους, με την τελική ταχύτητα να ανεβαίνει στα 210 χλμ./ώρα. Ένα ανοικτό roadster με την κωδική ονομασία PT 73 Spyder εξελίχθηκε αργότερα, χρησιμοποιώντας το σασί του RS 1000, το οποίο όμως παρέμεινε πρωτότυπο.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

MELKUS RS 1000 (1969)
Αμάξωμα: δίθυρο coupe
Kινητήρας: Δίχρονος τρικύλινδρος σε σειρά Wartburg
Κυβισμός: 992 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 73.5 mm x 78 mm
Σχέση συμπίεσης: 8.5:1
Ισχύς: 69 ίπποι στις 4.750 σ.α.λ.
Ροπή: 12 χλγμ. στις 3.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 5 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 167 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 10,9 δλ.
Κατανάλωση: 9,6 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 4.000 χλστ.
Πλάτος: 1.700 χλστ.
Ύψος: 1.070 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.450 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.340 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.380 χλστ.
Βάρος: 680 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1969-1972
Μονάδες παραγωγής: 101 (992 & 1.118 κ.εκ.)

MELKUS RS 1000 (1973)
Αμάξωμα: δίθυρο coupe
Kινητήρας: Δίχρονος τρικύλινδρος σε σειρά Wartburg
Κυβισμός: 1.118κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 78mm x 78 mm
Σχέση συμπίεσης: 9.5:1
Ισχύς: 69 ίπποι στις 4.750 σ.α.λ.
Ροπή: 12,9χλγμ. στις 3.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 5 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 173 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 10,5 δλ.
Κατανάλωση: 10,2 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 4.000 χλστ.
Πλάτος: 1.700 χλστ.
Ύψος: 1.070 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.450 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.340 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.380 χλστ.
Βάρος: 700 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1973-1979
Μονάδες παραγωγής: 101 (992 & 1.118 κ.εκ.)

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας