Carhistory.gr Logo
  » racing » ENDURANCE » Mercedes 300 SLR
Mercedes 300 SLR
ENDURANCE

Αναμφίβολα, παρά τη σύντομη σταδιοδρομία της, ήταν ένα από τα καλύτερα αγωνιστικά αυτοκίνητα όλων των εποχών.

Το αυτοκίνητο που εκπροσώπησε τη Μercedes Benz στους αγώνες αντοχής του 1955 ήταν η «300 SLR». Παρουσιάστηκε εξοπλισμένη με τον κινητήρα «Μ196» των μονοθεσίων, που έτρεχαν στη F1, όμως, ο κυβισμός του ήταν αυξημένος ώς τα τρία λίτρα. Το χυτό μπλοκ από αλουμίνιο και οι χρωμιωμένοι κύλινδροι ήταν τα μόνα σημεία που το μοτέρ διέφερε από εκείνο που φορούσαν τα «ασημένια βέλη». Κατά τα άλλα, υπήρχαν οι δεσμοδρομικές βαλβίδες του Φριτς Νέλιγκερ, το σύστημα ψεκασμού της Bosch και ο βαρύς, αλλά αριστοτεχνικά κατασκευασμένος στρόφαλος. Η απόδοση του κινητήρα της «300 SLR», σε συνθήκες αγώνα, υπολογιζόταν σε 310 ίππους στις 7.400 σ.α.λ. Την υπογραφή στο αμάξωμα και τα μηχανικά μέρη του αυτοκινήτου έβαλε ο μεγάλος Ρούντολφ Ουλενάουτ, αρχιμηχανικός του «αστεριού» επί δεκαετίες και ένας από εκείνους που έφτασαν την Μercedes εκεί που βρίσκεται σήμερα. Το πλαίσιο του αυτοκινήτου ήταν σωληνωτό και η επιλογή για ανοικτά κόκπιτ, το 1955, ανήκε στους οδηγούς του Φάντζιο, Μος και Χέρμαν. Μια περίεργη κατασκευή πίσω από τον οδηγό, που υπερυψωνόταν υδραυλικά με ένα μοχλό, χρησίμευε για να επιβραδύνει τη Μercedes στο τέλος των μεγάλων ευθειών του Μαν. Για το σιρκουί της Λα Σαρτ προορίζονταν ακόμα και τέσσερις εμβολείς, που θα έριχναν λάδι στα ταμπούρα των φρένων, αν αυτά μπλόκαραν.

Εννέα αριστουργήματα...
Με εκπληκτική, όπως πάντα, οργάνωση και πολύμηνη προετοιμασία, η ομάδα των «300 SLR» ξεκινούσε την προσπάθειά της στο Μίλε Μίλια υπό τις εντολές του Αλφρεντ Νοϊμπάουερ. Ο θεαματικός Μος, μετά από αρκετές επαφές με κράσπεδα, μάντρες και πεζοδρόμια κατάφερε να επιστρέψει πρώτος στην Μπρέσια και να νικήσει στον αγώνα. Σημαντική υπήρξε η συμβολή του συνοδηγού του, δημοσιογράφου του «Motor Sport», Ντένις Τζένκινσον. Ακολουθούσε η αναμέτρηση του Μαν, όπου ο θάνατος χτύπησε ανελέητα τη Μercedes του Λεβέγκ και τους θεατές στις κερκίδες. Οι «300 SLR» αποσύρθηκαν από τον 24ωρο αγώνα και ο Μος έχασε τη μεγαλύτερη ευκαιρία να τον κερδίσει, όντας δύο γύρους μπροστά από όλους. Ξαναγύρισαν για να νικήσουν το Σουηδικό Γκραν Πρι του Κρίστιανσαντ, όπου και πάλι οι Jaguar και οι Ferrari δεν μπόρεσαν να αντισταθούν. Στο Τάργκα Φλόριο αρκούσε τα αγωνιστικά της Scuderia να τερματίσουν από την τρίτη θέση και κάτω, για να πάρουν οι Μερτσέντες τον τίτλο. Το αυτοκίνητο των επικεφαλής Μος, Κόλινς βγήκε σε ένα χωράφι, με αποτέλεσμα να στραβώσει το σασί. Όμως, και έτσι ακόμα, η «300 SLR» οδηγημένη υπέροχα από τους δύο Βρετανούς κέρδισε τον αγώνα και το Πρωτάθλημα. Λίγο μετά τη λήξη του, η Μercedes ανακοίνωσε λιτά την αποχώρησή της από τις πίστες. Ολοκληρώθηκαν εννέα σασί του περίφημου αυτοκινήτου, που σήμερα φυλάσσονται ευλαβικά στα μουσεία, εκτός από ένα: τo «006/55» του δυστυχούς Πιερ Λεβέγκ, που καταστράφηκε στο Μαν.

Stirling Moss

Γεννημένος το 1929 και αναγνωρισμένος δίκαια ως ένας από τους έξι σημαντικότερους οδηγούς αγώνων όλων των εποχών, ο Στίρλινγκ Mος μόνο δύο τρόπαια δεν μπόρεσε να κερδίσει στην άφθαστη σταδιοδρομία του: τη νίκη στο Mαν και το πρωτάθλημα της F1. Tο 1955, η «300 SLR» του ήταν δύο γύρους μπροστά, ώσπου να συμβεί το απαίσιο δυστύχημα και οι Mercedes να αποσυρθούν από τον αγώνα. Στα Γκραν Πρι, βρήκε μπροστά του τρεις φορές τον Φάντζιο. Iσάξιος του Aργεντινού, αλλά άτυχος σε επιλογές και τακτική, έδωσε στο σπορ τον ορισμό του Iδανικού Διεκδικητή. Mεγαλύτερη χαμένη ευκαιρία το 1958, όταν στερήθηκε από τον Xόθορν τον τίτλο για ένα μόλις βαθμό. Tρεις ακόμη φορές τερμάτισε τρίτος στη γενική βαθμολογία, ώσπου ένα άσχημο ατύχημα, στο Γκούντγουντ το '62, τον ανάγκασε να αποσυρθεί. 105 κύπελλα από διεθνείς πρώτες νίκες με όλα σχεδόν τα αυτοκίνητα που χαρακτήρισαν την εποχή του, ίσως, δεν αρκούν για να κατανοηθεί το μεγαλείο του πίσω από το τιμόνι.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

MERCEDES-BENZ 300 SLR ROADSTER (1955)
Kινητήρας:8κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός:
2.982 κ.εκ.
Διάμετρος
xδιαδρομή: 78 mm x 78 mm
Σχέση συμπίεσης
: 9.0:1
Ισχύς:
310 ίπποι στις 7.400 σ.α.λ.
Ροπή:
30,2 χλγμ. Στις 5.950 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης:
στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων:
χειροκίνητο 5 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα:
300 χλμ/ώρα
Μήκος:
4.300 χλστ.
Πλάτος:
1.740 χλστ.
Ύψος:
1.100 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.330 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.380 χλστ.
Μεταξόνιο:
2.370 χλστ.
Βάρος:
901 κιλά

 

carhistory

Photos: Mercedes-Benz