Carhistory.gr Logo
  » america » Mercury Cougar
Mercury Cougar
america
Το «βουνίσιο λιοντάρι» που εξελίχθηκε στο πιο εμβληματικό μοντέλο στην ιστορία της Mercury...

Η κεντρική ιδέα για την παρουσίαση του Cougar αφορούσε στην εισαγωγή ενός «pony-car» μοντέλου στη γκάμα της Mercury, που όπως είναι γνωστό είναι θυγατρική της Ford Motor Company. Η μητρική εταιρεία, βλέποντας την εμπορική επιτυχία αυτής της κατηγορίας αυτοκινήτων, αποφάσισει να προσθέσει ακόμη ένα στη φαρέτρα της, το οποίο θα μπορούσε να καλύψει το όποιο εμπορικό κενό υπήρχε μεταξύ των Ford Mustang και Thunderbird. Η πρώτη γενιά αυτού του μοντέλου αποδείχτηκε ιδιαίτερα δημοφιλής και αυτό είχε σαν αποτέλεσμα την παρουσία του ονόματος Cougar στο portfolio της Mercury μέχρι το 2002, με ακόμη επτά γενιές, που έπαιξαν ηγετικό ρόλο στην εικόνα της θυγατρικής της Ford προς τα έξω. Η πρώτη γενιά του «λιονταριού των βουνών» της αμερικανικής ηπείρου σταδιοδρόμησε από το 1967 έως το 1970, αρχικά με αποκλειστικά hardtop coupe αμάξωμα, προς το τέλος της όμως και με convertible. Οι κύριες εκδόσεις της ήταν δύο, η «Base» και η πιο πλούσια σε εξοπλιστικά στοιχεία «XR-7». Τα μηχανικά σύνολα που χρησιμοποιήθηκαν ήταν όλα V8 της Ford, με αποδόσεις που κυμαίνονταν από 200 μέχρι 390 ίππους. Αρίθμησε συνολικά 437.025 μονάδες παραγωγής, δίνοντας την καλύτερη «πάσα» στη διάδοχό της.



1967
Το πρώτο Cougar, με εσωτερικό κωδικό «T-7», παρουσιάστηκε στο κοινό της Αυτοκίνησης στις 30 Σεπτεμβρίου 1966. Ήταν βασισμένο στο πάτωμα του Ford Mustang πρώτης γενιάς, πλην όμως διέθετε μεγαλύτερο μεταξόνιο από εκείνο κατά 76 χιλιοστά. Η εξωτερική του εμφάνιση χαρακτηριζόταν από μια μάσκα πλήρους πλάτους, με κρυμμένους προβολείς και κάθετες γρίλιες, επιλογή που για πολλούς παρέπεμπε σε ηλεκτρική ξυριστική μηχανή. Με παρόμοιο τρόπο ήταν δουλεμένο το πίσω μέρος, με την πινακίδα κυκλοφορίας να περιβάλλεται και στις δύο πλευρές με κατακόρυφη σχάρα που έκρυβε τα πίσω φώτα, σχεδίαση που αντλούσε την έμπνευσή της από το Thunderbird. Όλα αυτά έδιναν στο νέο μοντέλο της Mercury περισσότερο «ευρωπαϊκή» χροιά από το Mustang, τουλάχιστον για τα μάτια των αγοραστών της άλλης πλευράς του Ατλαντικού. Εκτός από την βασική έκδοση και την πολυτελή «XR-7», ένα αξιόλογο πακέτο επιδόσεων ήταν διαθέσιμο και για τις δύο, το sport «GT». Η «XR-7» διέθετε ξύλινες επενδύσεις στο ταμπλό, με όργανα μαύρου χρώματος, κονσόλα και ταπετσαρίες από δέρμα και βινύλιο. Επίσης, η συγκεκριμένη έκδοση προσφερόταν προαιρετικά και με το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων «Merc-O-Matic». Το πακέτο «GT» περιλάμβανε τον μεγάλο V8 κινητήρα των 6.4 λίτρων, ισχύος 325 ίππων, ο οποίος έδινε στο Cougar τελική ταχύτητα που άγγιζε τα 195 χλμ./ώρα. Φυσικά, συνοδευόταν από αναβαθμισμένη ανάρτηση, ικανή να ανταποκριθεί στο επιπλέον βάρος και να δώσει καλύτερο χειρισμό στον οδηγό του. Ασφαλώς, εκ των ουκ άνευ ήταν τα ισχυρότερα φρένα και τα καλύτερα ελαστικά. Για όλα αυτά, το Cougar αναδείχθηκε σε αυτοκίνητο της χρονιάς του περιοδικού «Motor Trend» για το 1967.

1968-1969
To 1968 δεν έφερε ιδιαίτερες αλλαγές για το Cougar, oι περισσότερες από τις οποίες αφορούσαν στην έκδοση «XR-7», της οποίας ο νέος βασικός κινητήρας ήταν ο πεντάλιτρος V8 της Ford. Tρία μηχανικά σύνολα προστέθηκαν στην «προίκα» του μοντέλου, δίνοντας ακόμη περισσότερες επιλογές στους υποψήφιους αγοραστές του, μεταξύ των οποίων και ο επτάλιτρος V8 των 335 ίππων. Ωστόσο ήταν μια χρονιά παρουσίασης ιδιαίτερων εκδόσεων, όπως η «XR7-G» των 619 μονάδων παραγωγής (οι 14 από αυτές με τον κινητήρα των 335 ίππων) που ήταν αφιερωμένη στον διάσημο Αμερικανό οδηγό αγώνων Dan Gurney, αλλά και η «GT-E» των 394 μονάδων παραγωγής (οι 357 με ισχύ 390 ίππων) με δισκόφρενα εμπρός και την υπο-έκδοση «428 Cobra Jet Ram Air». Το 1969 όμως προέκυψαν άφθονες διαφοροποιήσεις, με την άφιξη των convertible παραλλαγών στην βασική έκδοση και στην «XR-7». Νέα στοιχεία είχαμε και στην εξωτερική εμφάνιση, με τις κατακόρυφες γρίλιες της μάσκας να γίνονται πλέον οριζόντιες και τέσσερα νέα χρώματα να πολλαπλασιάζουν τις επιλογές του αγοραστικού κοινού (White, Bright Blue Metallic, Orange, Bright Yellow). 'Ενας νέος κινητήρας (ο «351 Windsor V8») προστέθηκε στη σειρά, συγχρόνως με το πακέτο επιδόσεων «Eliminator» που προσέφερε μαύρη μάσκα, ειδικές πλευρικές λωρίδες, εμπρός και πίσω spoilers, προαιρετικό σύστημα εισαγωγής «Ram Air» και ανάρτηση με καλύτερη απόδοση. Tην ίδια εποχή εμφανίστηκε και η πιο σπάνια έκδοση του μοντέλου της πρώτης γενιάς, η «Boss 429 V8» των 375 ίππων, που αρίθμησε μόλις δύο αυτοκίνητα.

1970
Η τελευταία χρονιά της εμπορικής σταδιοδρομίας του Cougar πρώτης γενιάς έφερε αρκετές μικροαλλαγές στο εσωτερικό του, αλλά και έναν ακόμη κινητήρα, τον «358 Cleveland V8» των 300 ίππων. Όταν πια έφτασε η ώρα για το επόμενο λιοντάρι των βουνών, το έδαφος για την αποδοχή του ήταν ιδιαίτερα γόνιμο, αφού ο ιδρυτής του διαχρονικού μοντέλου τα είχε καταφέρει πολύ καλά στον στίβο των πωλήσεων (1967 150.893, 1968 113.720, 1969 100.069, 1970 72.343), εκπληρώνοντας τις προσδοκίες που είχε από αυτόν η «μαμά» Ford.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

MERCURY COUGAR BASE 289 V8
Αμάξωμα: hardtop coupe
Kινητήρας: Ford Windsor V8
Κυβισμός: 4.727 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 101.6 mm x 72.89 mm
Σχέση συμπίεσης: 9.3:1
Καρμπιρατέρ: Autolite C7DF-9510Z 2-barrel
Ισχύς: 200 ίπποι στις 4.400 σ.α.λ.
Ροπή: 382 Nm στις 2.400 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 3 σχέσεων Borg Warner T-150
Ανώτατη ταχύτητα: 187 χλμ./ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 9,4 δλ.
Μήκος: 4.834 χλστ.
Πλάτος: 1.808 χλστ.
Ύψος: 1.316 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.819 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.476 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.476 χλστ.
Βάρος: 1.415 κιλά
Περίοδος παραγωγής: Οκτώβριος 1966-Οκτώβριος 1967 

MERCURY COUGAR CONVERTIBLE XR-7 351 V8
Αμάξωμα: convertible
Kινητήρας: Ford Windsor 351W V8
Κυβισμός: 5.766 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 101.6 mm x 88.9 mm
Σχέση συμπίεσης: 9.5:1
Καρμπιρατέρ: Motorcraft 2-barrel
Ισχύς: 250 ίπποι στις 4.600 σ.α.λ.
Ροπή: 481 Nm στις 2.600 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 3 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 192 χλμ./ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 9,5 δλ.
Μήκος: 4.923 χλστ.
Πλάτος: 1.905 χλστ.
Ύψος: 1.316 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.819 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.486 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.486 χλστ.
Βάρος: 1.675 κιλά
Περίοδος παραγωγής: Σεπτέμβριος 1968-Σεπτέμβριος 1969 

MERCURY COUGAR GT 390 V8
Αμάξωμα: hardtop coupe
Kινητήρας: Ford FE-series V8
Κυβισμός: 6.384 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 101.87 mm x 96.01 mm
Σχέση συμπίεσης: 10.5:1
Καρμπιρατέρ: Holley 2-barrel
Ισχύς: 325 ίπποι στις 4.800 σ.α.λ.
Ροπή: 579 Nm στις 3.200 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 3 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 194 χλμ./ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 6,7 δλ.
Μήκος: 4.834 χλστ.
Πλάτος: 1.811 χλστ.
Ύψος: 1.313 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.819 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.486 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.486 χλστ.
Βάρος: 1.600 κιλά
Περίοδος παραγωγής: Σεπτέμβριος 1967-Σεπτέμβριος 1968 

MERCURY COUGAR ELIMINATOR BOSS 302
Αμάξωμα: hardtop coupe
Kινητήρας: Ford Windsor V8 302
Κυβισμός: 4.942 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 101.6 mm x 76.2 mm
Σχέση συμπίεσης: 10.6:1
Καρμπιρατέρ: Holley 780 CFM 4-barrel
Ισχύς: 290 ίπποι στις 5.800 σ.α.λ.
Ροπή: 393 Nm στις 4.300 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 208 χλμ./ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 7,3 δλ.
Μήκος: 4.981 χλστ.
Πλάτος: 1.885 χλστ.
Ύψος: 1.303 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.822 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.486 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.486 χλστ.
Βάρος: 1.520 κιλά
Περίοδος παραγωγής: Σεπτέμβριος 1969-Σεπτέμβριος 1970 

MERCURY COUGAR XR-7 CJ428 V8
Αμάξωμα: hardtop coupe
Kινητήρας: Ford FE-series V8 428
Κυβισμός: 6.997 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 104.9 mm x 101.19 mm
Σχέση συμπίεσης: 10.6:1
Καρμπιρατέρ: Holley 4-barrel
Ισχύς: 335 ίπποι στις 5.200 σ.α.λ.
Ροπή: 597 Nm στις 3.400 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 210 χλμ./ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 6,9 δλ.
Μήκος: 4.981 χλστ.
Πλάτος: 1.885 χλστ.
Ύψος: 1.303 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.822 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.486 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.486 χλστ.
Βάρος: 1.677 κιλά
Περίοδος παραγωγής: Σεπτέμβριος 1969-Σεπτέμβριος 1970 

MERCURY COUGAR GT-E
Αμάξωμα: hardtop coupe
Kινητήρας: Ford Big-Block FE V8 427
Κυβισμός: 6.964 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 107.44 mm x 96.01 mm
Σχέση συμπίεσης: 10.9:1
Καρμπιρατέρ: Motorcraft 4-barrel
Ισχύς: 390 ίπποι στις 5.600 σ.α.λ.
Ροπή: 624 Nm στις 3.200 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: αυτόματο 3 σχέσεων Ford C6
Ανώτατη ταχύτητα: 208 χλμ./ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 6,3 δλ.
Μήκος: 4.834 χλστ.
Πλάτος: 1.811 χλστ.
Ύψος: 1.313 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.819 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.486 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.486 χλστ.
Βάρος: 1.643 κιλά
Περίοδος παραγωγής: Σεπτέμβριος 1967-Σεπτέμβριος 1968

credits

Photos: autoweek.com, barnfinds.com, hemmings.com, hotrod.com, favcars.com, hiveminer.com

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας