Carhistory.gr Logo
  » concept & prototypes » Monteverdi 2000 GTI
Monteverdi 2000 GTI
concept & prototypes

Το όμορφο δίλιτρο coupe που έμεινε για πάντα πρωτότυπο...

Ο Peter Monteverdi ήρθε στον κόσμο στις αρχές Ιουνίου 1934 στο Binningen της Ελβετίας, την ίδια πόλη που έπειτα άσκησε τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες, καθιστώντας την και έδρα της εταιρείας παραγωγής αυτοκινήτων που έφερε το επώνυμό του. Ξεκίνησε την σταδιοδρομία του στον κόσμο των τεσσάρων τροχών ως πωλητής. Eραστής της ταχύτητας και των sport μοντέλων κύρους, σύντομα ξεχώρισε, με αποτέλεσμα το 1957 να αποκτήσει το δικαίωμα να πωλεί μοντέλα της Ferrari στην Ελβετία. Επίσης, ανέλαβε την εισαγωγή και την πώληση στη χώρα του των αυτοκινήτων της Rolls-Royce και της Bentley, αλλά και της BMW. Πέντε χρόνια νωρίτερα εκδηλώνοντας τις ιδιαίτερες ανησυχίες του είχε κατασκευάσει το πρώτο δικό του μοντέλο, που θα μπορούσαμε να το πούμε και παραλλαγή της Lotus Seven, με διαφορετικό ρύγχος. Περιττό είναι δε να τονίσουμε πως έπαιρνε μέρος και σε αγώνες ταχύτητας όλων των τύπων, τόσο στη χώρα του, όσο και στο εξωτερικό. Στο ξεκίνημα της δεκαετίας του '60 οραματίστηκε τη συμμετοχή μιας ελβετικής ομάδας στη F1 και δε δίστασε να το αποτολμήσει.

Monteverdi Basel Motoren
Η Monteverdi Basel Motoren (ΜΒΜ) άρχισε την αγωνιστική της δραστηριότητα το 1960, με ένα μονοθέσιο για τη Formula Junior, που χρησιμοποιούσε κινητήρα της DKW τροποποιημένο από τον μηχανικό Dieter Mantzel. Την επόμενη χρονιά κατασκευάστηκαν δύο αυτοκίνητα, συμβατά με τους κανονισμούς της F1, για τα οποία προτιμήθηκε ο 4κύλινδρος επίπεδος κινητήρας των 1.5 λίτρων της Porsche. Με το ένα από αυτά, ο Monteverdi αγωνίστηκε σε αρκετές από τις δημοφιλείς αναβάσεις των καιρών εκείνων. Η ώρα για τη Formula 1 έφτασε στο εξωπρωταθληματικό Grand Prix του Solitude, όπου ο Peter εγκατέλειψε από βλάβη στον κινητήρα, στον δεύτερο μόλις γύρο. Η συνέχεια της περιπέτειας ήταν ακόμη χειρότερη για τον Ελβετό, αφού το μονοθέσιό του καταστράφηκε σε ένα άσχημο ατύχημα στο Hockenheim, με αποτέλεσμα να μη μπορεί να λάβει μέρος στο Γερμανικό Grand Prix. Το περιστατικό αυτό έφερε το τέλος στην προσπάθεια της MBM, η οποία έχει στο ενεργητικό της και μια ολιγάριθμη σειρά μοντέλων (Special, Tourismo, Sport), που κατασκευάστηκαν πριν η Μοnteverdi αρχίσει να παρουσιάζει τα δικά της αυτοκίνητα (1967).

2000 GTI
Στην έκθεση αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης έκανε την πρεμιέρα του το πρώτο μοντέλο της Monteverdi, ένα διθέσιο υψηλών επιδόσεων που άκουγε στην ονομασία 375S Coupe. To πλαίσιό του ήταν κατασκευασμένο από χάλυβα που παρείχε η Stahlbau Muttenz GmbH, ενώ το αλουμινένιο αμάξωμά του είχε σχεδιάσει ο Pietro Frua. Ο Ιταλός στιλίστας υπέγραψε και το επόμενο sport μοντέλο της Monteverdi, που επρόκειτο να παρουσιαστεί σε μορφή πρωτοτύπου στο Σαλόνι της Γενεύης, την άνοιξη του 1968. Oι φωτογραφίες που δόθηκαν στη δημοσιότητα έδειξαν ένα ελκυστικό διθέσιο coupe, με χυτή ράχη, που σχεδιαστικά ακολουθούσε τις γραμμές του 375S. Τα σχέδια της εταιρείας για το εμπορικό μέλλον του 2000 GTI, όπως ονομάστηκε, ήταν μεγάλα: Θα έπαιζε στην προσβάσιμη οικονομικά δίλιτρη κατηγορία, στοχεύοντας το άνω ράφι της με ένα μοντέλο ευρύτερης και όχι ολιγάριθμης παραγωγής. Το επί τροχών αποτέλεσμα ήταν πολύ όμορφο, ο κινητήρας της BMW εγγύηση, σίγουρα οι πιθανότητες επιτυχίας ήταν σημαντικές. Εκεί όμως άρχισαν τα δύσκολα. Η ιδέα δεν άρεσε και τόσο στη γερμανική εταιρεία, που δεν ήθελε έναν ανταγωνιστή σε μια ομάδα εκλεκτών πελατών, στην οποία είχε σημαντικό μερίδιο. Η συγκυρία ήταν αρνητική για έναν ακόμη λόγο, αφού η συνεργασία του Peter Monteverdi με τον Pietro Frua έληξε απότομα, ύστερα από σοβαρή διαφωνία των δύο πλευρών. Kάπου εκεί τελείωσαν όλα, ενώ το πρωτότυπο δεν έφτασε ποτέ στη Γενεύη, έχοντας πάθει σημαντικές ζημιές στο Τορίνο κατά τη μεταφορά. Την ίδια χρονιά, στο Σαλόνι Αυτοκινήτου των Παρισίων, ο Frua παρουσίασε ένα πανομοιότυπο πρωτότυπο, με το έβλημα της BMW και κωδική ονομασία Ti Coupé 2000. Στις ημέρες μας, το Monteverdi 2000 GTI είναι ένα από τα ξεχωριστά εκθέματα του Μουσείου Αυτοκινήτων της εταιρείας στο Binningen της Ελβετίας.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

MONTEVERDI 2000 GTI
Αμάξωμα: διθέσιο coupe
Σχεδιαστής: Pietro Frua
Kινητήρας: BMW 4κύλινδρος σε σειρά της BMW
Κυβισμός: 1.996 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 89 mm x 80 mm
Σχέση συμπίεσης: 8.5:1
Καρμπιρατέρ: 1 Solex 40 PDSI
Ισχύς: 98 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ.
Ροπή: 157 Nm στις 3.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: αυτόματο 3 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 210 χλμ./ώρα
Μήκος: 4.559 χλστ.
Πλάτος: 1.719 χλστ.
Ύψος: 1.250 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.550 χλστ.
Περίοδος παραγωγής: 1968
Μονάδες παραγωγής: 1

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας