Carhistory.gr Logo
  » gran turismo » Monteverdi Hai 450 SS
Monteverdi Hai 450 SS
gran turismo

Η προσωπική διαδρομή του Peter Monteverdi μέσω ενός από τα πιο αγαπημένα του παιδιά, του επτάλιτρου supercar Hai 450 SS, που σχεδίασε για λογαριασμό του η Carrozzeria Fissore.

Ο Peter Monteverdi γεννήθηκε στις 7 Ιουνίου 1934 στο Binningen της Ελβετίας, την ίδια πόλη που μετέπειτα ξεδίπλωσε τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες, καθιστώντας την και έδρα της εταιρείας κατασκευής αυτοκινήτων που έφερε το όνομά του. Ξεκίνησε την σταδιοδρομία του, στον γοητευτικό κόσμο των τεσσάρων τροχών, ως πωλητής αυτοκινήτων. Λάτρης της ταχύτητας και των sport μοντέλων υψηλού κύρους, σύντομα ξεχώρισε στον τομέα αυτό, με αποτέλεσμα το 1957 να αποκτήσει το δικαίωμα να πωλεί μοντέλα της Ferrari στην Ελβετία. Παράλληλα, ανέλαβε την εισαγωγή και την πώληση στη χώρα του των αυτοκινήτων της Rolls-Royce και της Bentley. Πέντε χρόνια νωρίτερα εκδηλώνοντας τις ιδιαίτερες ανησυχίες του είχε κατασκευάσει το πρώτο δικό του μοντέλο, που θα μπορούσαμε να το χαρακτηρίσουμε ως μια παραλλαγή της Lotus Seven, με διαφορετικό ρύγχος. Περιττό είναι δε να προσθέσουμε πως λάμβανε μέρος και σε αγώνες ταχύτητας κάθε είδους, τόσο στη χώρα του, όσο και στο εξωτερικό. Στο ξεκίνημα της δεκαετίας του '60 οραματίστηκε τη συμμετοχή μιας ελβετικής ομάδας στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα της Formula 1 και δεν δίστασε, παρά τη δυσκολία του εγχειρήματος, να το αποτολμήσει.

Monteverdi Basel Motoren
Η Monteverdi Basel Motoren (ΜΒΜ) άρχισε την αγωνιστική της δραστηριότητα το 1960, με ένα μονοθέσιο για τη Formula Junior, που χρησιμοποιούσε κινητήρα της DKW τροποποιημένο κατάλληλα από τον μηχανικό Dieter Mantzel. Την επόμενη χρονιά κατασκευάστηκαν δύο αυτοκίνητα, συμβατά με τους κανονισμούς της Formula 1 εκείνης της εποχής, για τα οποία προτιμήθηκε ο τετρακύλινδρος επίπεδος κινητήρας των 1.5 λίτρων της Porsche. Με το ένα από αυτά ο Monteverdi αγωνίστηκε σε αρκετές από τις δημοφιλείς αναβάσεις των καιρών εκείνων. Η ώρα για τη Formula 1 έφτασε στο εξωπρωταθληματικό Grand Prix του Solitude, όπου ο Peter εγκατέλειψε από βλάβη στον κινητήρα, στον δεύτερο μόλις γύρο. Η συνέχεια της περιπέτειας ήταν ακόμη χειρότερη για τον Ελβετό, αφού το μονοθέσιό του καταστράφηκε σε ένα άσχημο ατύχημα στο Hockenheim, με αποτέλεσμα να μη μπορεί να πάρει μέρος στο Γερμανικό Grand Prix. Το περιστατικό αυτό έφερε το οριστικό τέλος στην προσπάθεια της MBM, η οποία έχει στο ενεργητικό της και μια πολύ ολιγάριθμη σειρά μοντέλων (Special, Tourismo, Sport), που κατασκευάστηκαν πριν η Μοnteverdi αρχίσει να παρουσιάζει τα δικά της αυτοκίνητα (1967).

Hai 450 SS
Το δεύτερο μοντέλο της Monteverdi, που με τον επτάλιτρο κινητήρα της Chrysler τοποθετημένο στο κέντρο του αμαξώματος διαδέχτηκε το 375, στόχευε να ανταγωνιστεί ευθέως τις supersport δημιουργίες της Lamborghini, της Ferrari και της Maserati. Σχεδιάστηκε από τον Trevor Fiore της Carrozzeria Fissore, αν και αρκετοί το πιστώνουν στον Pietro Frua. Η ονομασία του προέρχεται από τη γερμανική λέξη Hai, που σημαίνει «καρχαρίας». O Peter Monteverdi είχε αρχικά προγραμματίσει να το κατασκευάσει σε 49 μονάδες, όμως τα 27.000 δολάρια που απαιτούνταν για την απόκτησή του ήταν πάρα πολλά εκείνη την εποχή, ακόμα και για ένα τέτοιο αυτοκίνητο. Έτσι, η παραγωγή του περιορίστηκε σε δύο μόλις μονάδες, με τη δεύτερη να διαθέτει μακρύτερο μεταξόνιο και διαφορές σε μικρολεπτομέρειες (Hai 450 GTS). Στη δεκαετία του '90 κατασκευάστηκαν δύο αντίγραφα του μοντέλου, από ανταλλακτικά που είχαν απομείνει, τα οποία φιλοξενούνται στο μουσείο της Monteverdi στο Binningen.

 

Απόηχος...  

Ο Μοnteverdi ασχολήθηκε ξανά με τη Formula 1 το 1989, αγοράζοντας την ομάδα της Onyx από τον ταλαιπωρημένο οικονομικά ιδιοκτήτη της. Μόνη αγωνιστική επιτυχία της χρονιάς εκείνης ήταν η τρίτη θέση του Stefan Johansson στο Grand Prix της Πορτογαλίας. Ωστόσο, η συμμετοχή αποδείχθηκε μη βιώσιμη και έληξε άδοξα κατά τη διάρκεια της επόμενης περιόδου. «Κληρονομιά» εκείνης της σύντομης εμπλοκής ήταν το Hai 650 F1 Sport, ένα supersport μοντέλο που παρήχθη σε έξι μόλις μονάδες, οι οποίες πουλήθηκαν μέχρι το 1994. Η συνέχεια ήταν άδικη για τον Peter Monteverdi, που χτυπήθηκε από τον καρκίνο και πέθανε στις 4 Ιουλίου 1998, σε ηλικία 64 χρόνων.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

MONTEVERDI HAI 450 SS
Σχεδιαστής: Trevor Fiore
Kινητήρας: Chrysler 426 Hemi V8
Κυβισμός: 6.974 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 107.9 mm x 95.25 mm
Σχέση συμπίεσης: 10.25:1
Καρμπιρατέρ: Carter
Ισχύς: 450 ίπποι στις 5.000 σ.α.λ.
Ροπή: 67,7 χλγμ. στις 4.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο ZF 5 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 289 χλμ./ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 4,8 δλ.
Mέση κατανάλωση: 17,2 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 4.343 χλστ.
Πλάτος: 1.788 χλστ.
Ύψος: 1.021 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.548 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.499 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.458 χλστ.
Βάρος: 1.247 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1970
Μονάδες παραγωγής: 2 

 

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας