Carhistory.gr Logo
  » microcars » Moretti Cita
Moretti Cita
microcars
Η μικρή berlina των 350 κ.εκ. της Μoretti με το χαριτωμένο όνομα, που γνώρισε σημαντική εμπορική επιτυχία εντός Ιταλίας, στα δύσκολα χρόνια αμέσως μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο.

H «Moretti S.p.A.» ήταν μια μικρή σε βιομηχανικό μέγεθος ιταλική εταιρεία, γνωστή και στην Ελλάδα, για όσους φίλους του αυτοκινήτου έχουν ακόμη αναμνήσεις από τα τέλη της δεκαετίας του '60 και τις αρχές εκείνης του '70. Παρά το γεγονός ότι ποτέ δεν εξελίχθηκε σε εργοστάσιο με μαζική παραγωγή απολύτως δικών της προϊόντων, έχει μια πλούσια ιστορία, που ξεκίνησε το 1925 στο Τορίνο και ολοκληρώθηκε το 1989 στην ίδια πόλη. Ψυχή της ήταν ο ιδρυτής της Giovanni Moretti, που ξεκίνησε τη διαδρομή του στην επιχειρηματική ζωή της γειτονικής μας χερσονήσου παράγοντας σε ολιγάριθμες σειρές μοτοσικλέτες των 125 κ.εκ., microcars και τετράτροχα μοντέλα επαγγελματικού χαρακτήρα. Τη δεκαετία του '50 η φιλία του με τον ισχυρό άνδρα της Fiat Gianni Agneli αποδείχθηκε καθοριστική για την πορεία της Moretti, αφού εμπλούτισε τον κύκλο εργασιών της με αυτοκίνητα βασισμένα στα επιτυχημένα εμπορικά μικρά μοντέλα της ιταλικής εταιρείας. Την εποχή εκείνη είδαν το φως της ημέρας αρκετές γοητευτικές sport παραλλαγές των «500» και «600», συχνά όμως και μεγαλύτερων σε κυβισμό δημιουργιών του εργοστασίου του Lingotto.



Το Cita (ή σωστότερα La Cita), που το όνομά του σήμαινε «κοριτσάκι» στην τοπική διάλεκτο Piedmontese, διέθετε ατσάλινο σωληνωτό πλαίσιο τετράγωνης διατομής και κατασκευαζόταν στο μικρό εργοστάσιο του Giovanni Moretti από το 1947 μέχρι το 1949. Το πρωτότυπο του διθέσιου τριών όγκων μοντέλου εμφανίστηκε το 1946, με ένα τετράχρονο δικύλινδρο και αερόψυκτο μηχανικό σύνολο, αρχικά των 250 κυβικών εκατοστών. Ένα χρόνο αργότερα, στην έκδοση παραγωγής, έγιναν αρκετές αλλαγές. Πέρα από όσες αφορούσαν τον σχεδιασμό του αυτοκινήτου, η χωρητικότητα του κινητήρα του είχε αυξηθεί στα 348 κυβικά εκατοστά, ενώ το σύστημα ψύξης λειτουργούσε πλέον με νερό. Η μέγιστη ισχύς που πρόσφερε το «κοριτσάκι» ήταν 14 ίπποι στις 5.000 στροφές ανά λεπτό, με την τελική ταχύτητα να «σκαρφαλώνει» λίγο πάνω από τα εννενήντα χιλιόμετρα την ώρα. Το Cita κατασκευάστηκε επίσης σε εκδόσεις cabriolet και giardinetta, με τις δεύτερες να φέρουν ξύλινες επενδύσεις στο πίσω μέρος. Η συνολική παραγωγή του μοντέλου, δεν μας είναι με ακρίβεια γνωστή.



ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
MORETTI CITA (1947)
Κινητήρας: τετράχρονος δικύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 348 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 62 mm x 58 mm
Σχέση συμπίεσης: 7.0:1
Καρμπιρατέρ: Solex
Ισχύς: 14 ίπποι στις 5.000 σ.α.λ.
Ροπή: 25 Nm στις 3.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 93 χλμ./ώρα
0-60 χλμ./ώρα: 16,9 δλ.
Μήκος: 3.000 χλστ.
Πλάτος: 1.100 χλστ.
Ύψος: 1.240 χλστ.
Μεταξόνιο: 1.780 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.000 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.000 χλστ.
Βάρος: 460 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1947-1949

credits

Source & photos: automoretti.com. Kείμενο: Σπύρος Χατήρας