Carhistory.gr Logo
  » sportscars » Morgan Plus 4 Plus Coupe
Morgan Plus 4 Plus Coupe
sportscars
Το σπάνιο διθέσιο coupe της Morgan είναι μια ακόμη απόδειξη της διαφορετικότητάς της...

Η ιστορία της Μorgan ξεκίνησε σαν παιχνίδι, όταν γύρω στο 1910 κάποιοι νεαροί στην Αγγλία έφτιαξαν στην αυλή της σχολής τους ένα όχημα με τρεις τροχούς. Το εγχείρημα ήταν επιτυχημένο, τόσο που το «3 Wheeler» τους έδωσε την αφορμή να ιδρύσουν δική τους εταιρεία. Αυτό το τρίτροχο, εφοδιασμένο με δικύλινδρο κινητήρα σε διάταξη V, έμεινε στην παραγωγή για τέσσερις δεκαετίες. Το 1936 η Μorgan αποφάσισε να εμπλουτίσει τη γκάμα της με ένα αυτοκίνητο, που να έχει επιτέλους 4 κυλίνδρους και 4 ρόδες: έτσι γεννήθηκε το 4/4. Το διθέσιο με το ξύλινο πλαίσιο διέθετε κινητήρα της Coventry-Climax, o oποίος το 1939 αντικαταστάθηκε με έναν λίγο ισχυρότερο που προερχόταν από την Standard. Eκείνο το αυτοκίνητο, με τον κινητήρα της εταιρείας που αρκετά χρόνια αργότερα θα γινόταν παγκόσμια γνωστή από τα Cooper, τις Lotus και τις BRM που πρωταγωνιστούσαν στη Formula 1, κατασκευάστηκε συνολικά σε 663 μονάδες.

Από την Coventry-Climax στη Ford
Το πρώτο 4/4 χρησιμοποιούσε κιβώτιο ταχυτήτων τεσσάρων σχέσεων της Meadows, που από το 1938 αναπληρώθηκε από το αντίστοιχων ιδιοτήτων της Μoss. Ήδη τότε η Μorgan παρήγαγε το αυτοκίνητο σε ολιγάριθμες τετραθέσιες και drophead coupe εκδόσεις, ώσπου το ξέσπασμα του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου να σταματήσει τις δραστηριότητές της. Το διθέσιο 4/4 άρχισε να κατασκευάζεται ξανά το 1946 και μέχρι το Μάρτιο του 1951 αρίθμησε άλλες 249 μονάδες παραγωγής. Μέχρι το Σεπτέμβριο του 1955 επικράτησε σιωπή ξανά, αλλά από τότε και μέχρι σήμερα τίποτε δεν διέκοψε τη σταδιοδρομία του. Στις ημέρες μας συνεχίζει να κατασκευάζεται δίχως καμιά εξωτερική αλλαγή, ενώ από το 2004 το κινεί ένα μηχανικό σύνολο των 1.8 λίτρων της Ford.

Γυρνώντας πίσω, στο 1964...
Στη Morgan συνηθίζουν να γράφουν την ιστορία διαφορετικά και το διθέσιο Plus 4 Plus Coupe του 1964 είναι η τέλεια απόδειξη γι αυτό. Το όμορφο αμάξωμά του, που με την ιδιότυπη διαμόρφωσή του εξέφραζε την άποψη της βρετανικής εταιρείας για την Αυτοκίνηση, ήταν κατασκευασμένο από fiberglass, σε μια εποχή που το συγκεκριμένο υλικό πάσχιζε ακόμη να καθιερωθεί. Κάτω από το κάλυμμα του κινητήρα υπήρχε το μηχανικό σύνολο των 2.1 λίτρων της British Motor Corporation, που την εποχή εκείνη στέγαζε μερικούς από τους σημαντικότερους Βρετανούς κατασκευαστές (όχι όμως και την ανεξάρτητη Morgan), στην πρώτη από τις μεγάλες προσπάθειες της εγχώριας βιομηχανίας να ισχυροποιηθεί. Η απόδοσή του μοτέρ που χρησιμοποιούσαν και τα μοντέλα της Triumph ανερχόταν στους 105 ίππους, ενώ συνδυαζόταν με χειροκίνητο κιβώτιο των τεσσάρων σχέσεων, που ήταν όλες συγχρονισμένες. Η ανεξάρτητη ανάρτηση και τα δισκόφρενα εμπρός, ο άκαμπτος άξονας πίσω, οι ακτινωτές ζάντες και το ξύλινο τιμόνι σε συνδυασμό με τη διχρωμία στις εξωτερικές επιφάνειες και στο σαλόνι για όποιον την επιθυμούσε, ήταν μια ακόμη διαφορετικότητα εκ μέρους της Morgan. Tί κι αν κατασκευάστηκαν μόνο 26 ως το δεύτερο εξάμηνο του 1967, που σταμάτησε η παραγωγή τους; Η βρετανική εταιρεία δεν έδειξε ποτέ ενδιαφέρον για τους αριθμούς, παρά μόνο για την ελευθερία της...

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Αμάξωμα: διθέσιο coupe
Kινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά της Triumph
Κυβισμός: 2.138 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 86 mm x 92 mm
Σχέση συμπίεσης: 9.0:1
Καρμπιρατέρ: 2 Stromberg CD
Ισχύς: 105 ίπποι στις 4.750 σ.α.λ.
Ροπή: 174 Nm στις 3.350 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 177 χλμ/ώρα
Μήκος: 3.785 χλστ.
Πλάτος: 1.600 χλστ.
Ύψος: 1.295 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.438 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.210 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.250 χλστ.
Φρένα εμπρός: δίσκοι 279 χλστ.
Φρένα πίσω: ταμπούρα 228 χλστ.
Ελαστικά εμπρός: 5.90-15
Ελαστικά πίσω: 5.90-15
Χωρητικότητα ρεζερβουάρ: 45 λίτρα
Βάρος: 850 κιλά
Περίοδος παραγωγής: τέλη 1963 -β εξάμηνο 1967
Μονάδες παραγωγής: 26

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Jason Dodd/RM Sotheby's