Carhistory.gr Logo
  » lost names » Morris Eight
Morris Eight
lost names
Το επιτυχημένο μικρό οικογενειακό μοντέλο που επανέφερε την Morris Motors στην πρώτη θέση της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Στα μέσα της δεκαετίας του '30 η Morris Motors διέγνωσε την ανάγκη της παρουσίασης ενός σύγχρονου για την εποχή του μικρού οικογενειακού μοντέλου, που θα την έφερνε ξανά στο δρόμο των επιτυχιών και με τις πωλήσεις του θα μπορούσε να βοηθήσει την εταιρεία να ανακτήσει τη θέση του μεγαλύτερου κατασκευαστή αυτοκινήτων στη Μεγάλη Βρετανία. Ο εξωτερικός σχεδιασμός του Eight -όπως ονομάστηκε- ήταν επηρεασμένος σε σημαντικό βαθμό από το δημοφιλές Ford Model Y, που την ίδια περίοδο κατακτούσε την αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής. Τελικά όλα πήγαν καλά και το μοντέλο πέτυχε το στόχο του, παραμένοντας για δεκατρία χρόνια -τα περισσότερα ταραγμένα, λόγω του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου- στη γκάμα της Morris, από το 1935 μέχρι το 1948. Οι τρεις σειρές του μοντέλου αρίθμησαν συνολικά 338.536 μονάδες παραγωγής, με τις οποίες η εταιρεία κατάφερε να ξαναβρεθεί στην κορυφή της βρετανικής βιομηχανίας αυτοκινήτου, όπου στη συνέχεια παρέμεινε για πολλά χρόνια χάρη στις πωλήσεις των μεταγενέστερων Minor και Mini. Για όλους αυτούς τους λόγους, αξιζει να σταθούμε στο Eight και να μάθουμε πιο πολλά γι αυτό.  

Eight Series I: 1935-1937
H πρώτη σειρά του Οχτώ εμφανίστηκε στο αυτοκινητιστικό στερέωμα τον Οκτώβριο του 1934 και έγινε αμέσως επιτυχία, με αποτέλεσμα στα τρία χρόνια που μεσολάβησαν ως την πρώτη του ανανέωση να κατασκευαστεί σε 164.102 μονάδες, από τις οποίες οι 24.000 περίπου ήταν tourers. Στην βρετανική αγορά κυκλοφόρησε σε δίθυρες και τετράθυρες εκδόσεις saloon και convertible (tourer), αλλά και ως van. Ο κινητήρας του, ο UB της Morris των 918 κυβικών εκατοστών, ήταν τετρακύλινδρος σε σειρά με πλευρικές βαλβίδες. Διέθετε τρεις στροφαλοφόρους και ένα μονό καρμπιρατέρ της SU, ενώ η απόδοσή του άγγιζε τους 24 ίππους. Συνδυαζόταν με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των τριών σχέσεων, με ασυγχρόνιστη την τρίτη, που μετέδιδε την κίνηση στους πίσω τροχούς. Οι ταχύτερες εκδόσεις αυτής της σειράς ήταν οι δίθυρες και τετράθυρες convertible, που έφταναν σε τελική ταχύτητα τα 93 χιλιόμετρα την ώρα, αφήνοντας λίγο πιο πίσω τις εκδόσεις saloon. Όσο για τη μέση κατανάλωση, το εργοστάσιο ανακοίνωσε 6,3 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, επίδοση καλή για την εποχή. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούσαν να αποκτήσουν το Eight με το διθέσιο ανοιχτό αμάξωμα στην τιμή των 120 βρετανικών λιρών, οι οποίες αυξάνονταν σε 145 αν ο αγοραστής κατέληγε στο τετράθυρο saloon με τα δερμάτινα καθίσματα και την προσεγμένη ηλιοροφή. Στο ξεκίνημα της σταδιοδρομίας του, το νέο Morris προσφερόταν και με γυμνό σασί, αντί του ποσού των 95 λιρών. Σε σχέση με την τιμή πώλησής του, το Οχτώ ήταν καλά εξοπλισμένο. Ο οδηγός διέθετε πλήρη πίνακα οργάνων, συμπεριλαμβανομένων ενός ταχύμετρου με ενσωματωμένο χιλιομετρητή, μετρητή πίεσης λαδιού και στάθμης καυσίμου, καθώς και αμπερόμετρο. Τα φρένα του αυτοκινήτου ήταν ταμπούρα των 203 χιλιοστών με υδραυλική λειτουργία, κατασκευασμένα από την Lockheed. Ακολουθώντας το παράδειγμα της Ford Motor Company, η Morris εφοδίασε το μικρό της οικογενειακό μοντέλο με ηλεκτρικό υαλοκαθαριστήρα. Στα παράξενα περιλαμβάνεται η καθυστερημένη χρήση της ονομασίας Series I, που επισημοποιήθηκε μόλις τον Ιούνιο του 1935 (τα 8 που παρήχθησαν νωρίτερα έγιναν γνωατά ως pre-Series).

Eight Series II: 1938
Η δεύτερη σειρά του μοντέλου, με ελαφρές μόνο αισθητικές αλλαγές σε σύγκριση με την προγενέστερή της, έμεινε στην επικαιρότητα μόλις λίγους μήνες. Παρά ταύτα, πρόλαβε να κατασκευαστεί σε 54.000 μονάδες. 

Eight Series E: 1938-1948
Το Morris Eight ανανεώθηκε ριζικά τον Οκτώβριο του 1938 και συνέχισε την εμπορική του σταδιοδρομία για ακόμη δέκα χρόνια, ως Series E. Στο διάστημα αυτό μεσολάβησε βέβαια ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος, στη διάρκεια του οποίου η παραγωγή του μοντέλου περιορίστηκε σημαντικά, εξυπηρετώντας μόνο στρατιωτικούς σκοπούς. Η τρίτη σειρά του αυτοκινήτου κατασκευάστηκε κατόπιν αδείας στη μακρινή Αυστραλία, όπου ευδοκίμησαν και οι van εκδόσεις, με τη διακριτική ονομασία Series Z. Το εργατικό όχτώ παραγόταν από το 1940 μέχρι το 1953, αριθμώντας συνολικά περίπου 51.000 αυτοκίνητα. Η μόνη διαφορά του στα μηχανικά μέρη από το Series E ήταν το κιβώτιο ταχυτήτων, που παρέμεινε στις τρεις σχέσεις, παρά το γεγονός ότι η αναβαθμισμένη επιβατική έκδοση είχε ανέβει στις τέσσερις. Η επανασχεδίαση του Eight έφερε μια σημαντική ανανέωση στον εξωτερικό σχεδιασμό, με τους προβολείς να φεύγουν από τα φτερά και τη μάσκα τύπου καταρράκτη να το χαρακτηρίζει. H Series E ήταν μεγαλύτερη σε συνολικό μήκος και βαρύτερη από τον προκάτοχό της, ωστόσο το μεταξόνιό της ήταν μικρότερο κατά 25 χιλιοστά. Όσο για το μηχανικό σύνολο του αυτοκινήτου, αναβαθμίστηκε με τη σειρά Morris USHM αποκτώντας νέα κυλινδροκεφαλή και έξι ακόμη ίππους, σε σχέση με το παρελθόν. Οι περισσότερες από 120.000 μονάδες παραγωγής της Series E ολοκλήρωσαν τη θητεία του βρετανικού μοντέλου, επιβεβαιώνοντας γι ακόμη μια φορά την επιτυχία του στην αγορά.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

MORRIS EIGHT SERIES E
Κινητήρας: Morris USHM 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός
: 918 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή
: 57 mm x 90 mm
Σχέση συμπίεσης
: 6.7:1
Καρμπιρατέρ
: SU
Ισχύς
: 29,6 ίπποι στις 4.400 σ.α.λ.
Ροπή
: 50 Nm στις 2.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης
: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων
: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 98 χλμ./ώρα
0-70 χλμ./ώρα: 16,7 δλ.
Μήκος: 3.658 χλστ.
Πλάτος: 1.422 χλστ.
Ύψος: 1.575 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.261 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.133 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.175 χλστ.
Απόσταση από το έδαφος: 180 χλστ.
Βάρος: 765 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1938-1948
Μονάδες παραγωγής: 120.434

 

credits

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας