Carhistory.gr Logo
  » gran turismo » Murena 429 GT
Murena 429 GT
gran turismo
Στο ξεκίνημα της δεκαετίας του '70 το Murena, που βάλθηκε να συνδυάσει την ευρωπαϊκή φινέτσα με την αμερικανική δύναμη, ήταν το ταχύτερο wagon στον κόσμο...

Η εταιρεία Intermeccanica ιδρύθηκε το 1959, από τον ουγγρικής καταγωγής χημικό μηχανικό Frank Reisner και τη σύζυγό του Paula. Οι Reisners ήταν ένθερμοι λάτρεις των αυτοκινήτων. Το ζευγάρι ταξίδεψε σε όλους σχεδόν τους δρόμους της Ευρώπης, πραγματοποιώντας ενδιαφέροντα οδοιπορικά. Κάποια στιγμή εγκαταστάθηκαν στο Τορίνο, όπου και ξεκίνησαν μια δική τους εταιρεία, με αντικείμενο την εμπορία κιτ αναβαθμίσεων για αυτοκίνητα επιδόσεων. Το όνειρό τους όμως ήταν να κατασκευάσουν και αυτοί ένα μοντέλο με ανάλογα χαρακτηριστικά, το οποίο να μπορούσε να σταδιοδρομήσει με επιτυχία στην αγορά. Το 1967 αποφάσισαν να το υλοποιήσουν και το αποτέλεσμα ήταν η Italia Spyder, ένα όμορφο ανοιχτό grand tourer μοντέλο, πιστό στην ιταλική φιλοσοφία περί Αυτοκίνησης. Στην εξωτερική του εμφάνιση ήταν εμφανής η επίδραση των Ferrari της εποχής. Κάτω από το εμπρός καπό υπήρχε ένας κινητήρας αμερικανικής προέλευσης, συνήθεια διαδεδομένη στα μέσα της δεκαετίας του '60 για όσους από τους μικρούς Ιταλούς κατασκευαστές παρουσίαζαν μοντέλα μεγάλου τουρισμού ολιγάριθμης παραγωγής. Οι πρώτες Spyder εξήχθησαν στις ΗΠA το 1968, με την τιμή πώλησής τους να ορίζεται στα 8.500 δολάρια.

Shooting Brake
Την επόμενη χρονιά ο αμερικανός εισαγωγέας και έμπορος αυτοκινήτων Jospeh Vos, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Murena Motors, αποφάσισε να ρίξει στην αγορά ένα πολυτελές sport wagon μοντέλο με το έμβλημα της εταιρείας του, που θα απευθυνόταν σε λίγους και εκλεκτούς. Για το σκοπό αυτό έκλεισε συμφωνία με την Construzione Automobili Intermeccanica, που ανέλαβε τον σχεδιασμό και την περαιτέρω εξέλιξή του. Δίθυρο και τετραθέσιο, το Murena 429 GT παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Motor Show της Νέας Υόρκης, εντυπωσιάζοντας τους παρισταμένους με τα χαρακτηριστικά του. Εκτός από την επιβλητική διαμόρφωση του αμαξώματός του, που βέβαια δεν άγγιζε την αισθητική της σύγχρονής της Lamborghini Espada, υπήρχαν και τα στοιχεία του εσωτερικού που το καθιστούσαν πολυτελές: Τα τέσσερα καθίσματα τύπου bucket επενδυμένα με ακριβό δέρμα, το γυάλινο διαχωριστικό που απομόνωνε ηχητικά το διαμέρισμα των πίσω επιβατών, το στερεοφωνικό συγκρότημα και το σύστημα κλιματισμού, τα ακριβά χαλιά στο δάπεδο, οι διακόπτες αεροπορικού τύπου και ο χώρος αποθήκευσης των ποτών ήταν τα πιο διακριτά από αυτά.

Μόλις ένδεκα...
Το μηχανικό σύνολο που κινούσε το καμάρι του Jospeh Vos ήταν ο επτάλιτρος V8 της Ford με περιεχόμενη γωνία 90ο, που εκτελούσε χρέη κινητήρα και στο Thunderbird, από οποίο το Murena δανειζόταν και το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων. Περιττό είναι να αναφέρουμε πως το ιταλικής σχεδίασης sport wagon ήταν ελαφρύτερο κατά 1.000 σχεδόν κιλά από το προαναφερόμενο μοντέλο. Με ισχύ 360 ίππων, επιτάχυνση από στάση ως τα 100 μίλια ώρα σε 7,5 δλ. και ως το τέταρτο του μιλίου σε 15,5 δλ. διαφημίστηκε ως το ταχύτερο wagon στον κόσμο, κάτι που σίγουρα ήταν τη δεδομένη στιγμή, χωρίς όμως να δοθούν στη δημοσιότητα επίσημα στοιχεία για την τελική ταχύτητά του. Παρά τον άτυπο τίτλο του γρηγορότερου παγκοσμίως, η εμπορική επιτυχία -τηρουμένων των αναλογιών της κατηγορίας- δεν ήρθε ποτέ για το Murena 429 GT. Με τιμή πώλησης 14.500 δολάρια το 1970, ήταν πολύ ακριβότερο από το Thunderbird, αλλά και από ο,τιδήποτε άλλο θα μπορούσε να το ανταγωνιστεί σε γόητρο και ισχύ. Τελικά παρήχθησαν μόλις 11, παρά το γεγονός πως οι αναφορές μιλούν για 35 παραγγελίες, με τους Dean Martin και Elvis Presley να είναι οι διασημότεροι ιδιοκτήτες. Πού θα το συναντήσετε σήμερα; Μόνο στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, αν είστε τυχεροί, σε κάποια από τις άφθονες νοσταλγικές εκδηλώσεις στην επικράτεια των ΗΠΑ...

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

MURENA 429 GT
Αμάξωμα: δίθυρο sport wagon
Kινητήρας: Ford Thunderbird V8 90o
Κυβισμός: 7.030 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 111 mm x 91 mm
Σχέση συμπίεσης: 10.5:1
Καρμπιρατέρ: 4 Autolite
Ισχύς: 360 ίπποι στις 4.600 σ.α.λ.
Ροπή: 650 Nm στις 2.800 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: αυτόματο 3 σχέσεων της Ford
0-97 χλμ./ώρα: 7,5 δλ.
Μήκος: 5.207 χλστ.
Πλάτος: 1.930 χλστ.
Ύψος: 1.270 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.997 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.537 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.537 χλστ.
Φρένα εμπρός: δίσκοι Girling 279 χλστ.
Φρένα πίσω: δίσκοι Girling 254 χλστ.
Eλαστικά εμπρός: Pirelli 205VR15
Ελαστικά πίσω: Pirelli 205VR15
Βάρος: 1.708 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1969-1970
Μονάδες παραγωγής: 11

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας