Carhistory.gr Logo
  » racing » SPEED » NSU Kompressor Weltrekordwagen
NSU Kompressor Weltrekordwagen
SPEED
Επτά παγκόσμια ρεκόρ ταχύτητας από μια αξιοθαύμαστη αεροδυναμική κατασκευή, με δίχρονο υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα, στα 350 και στα 500 κ.εκ.

H χαμένη στις ημέρες μας εταιρεία από το Neckarsulm υπήρξε την εποχή της ακμής της ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές μοτοσικλετών στον κόσμο. Αξίζει μάλιστα να αναφερθεί ότι στα μέσα της δεκαετίας του '50, με την ετήσια παραγωγή διτρόχων της να ξεπερνά τις 350.000 μονάδες, είχε φήμη ισάξια με τις επίσης γερμανικές BMW και DKW. Ξεκινώντας το 1873 με κύριο αντικείμενό της τις μηχανές πλεξίματος, προχώρησε στην κατασκευή επιτυχημένων ποδηλάτων, με την οποία ασχολήθηκε για πολλές δεκαετίες. Η πρώτη της μοτοσικλέτα, με ισχύ 1,5 ίππων, παρουσιάστηκε το 1901. Από τότε κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι και από τη γραμμή παραγωγής των βιομηχανικών της εγκαταστάσεων εξήλθαν πολλά επιτυχημένα μοντέλα, ορισμένα από τα οποία έγραψαν ιστορία, ενώ στο ενεργητικό της καταγράφηκαν μεγάλες νίκες και κατακτήσεις πρωταθλημάτων στους αγώνες της εποχής. Τί έφταιξε και τα πράγματα πήγαν λάθος, μέσα σε ελάχιστα χρόνια, έχοντας ως αποτέλεσμα τη διακοπή της παραγωγής μοτοσικλετών το 1963; Πάνω από όλα, το γεγονός ότι δόθηκε υπερβολικό βάρος στην κατασκευή αυτοκινήτων, με αποτέλεσμα την σταδιακή υποβάθμιση του τμήματος των διτρόχων. Η αρνητική συγκυρία επιβαρύνθηκε με την απόφαση της NSU να διαθέσει σχεδόν όλα τα κεφάλαιά της στην εξέλιξη του περιστροφικού κινητήρα Wankel, κίνηση που αποδείχθηκε εντελώς λάθος και την αποδυνάμωσε οικονομικά. Στη συνέχεια η εταιρεία πέρασε στον έλεγχο της Volkswagen, με το εμπορικό της σήμα να αποσύρεται οριστικά από την αγορά, στα μέσα της δεκαετίας του '70. Από το αξιοθαύμαστο palmares της δεν έλειψαν και τα λαμπερά ρεκόρ ταχύτητας, από εξειδικευμένες αεροδυναμικές κατασκευές, που στις ημέρες μας φυλάσσονται ευλαβικά στα μουσεία. Μια από αυτές, τετράτροχη και με την ονομασία «NSU Kompressor» να καταλαμβάνει μεγάλο μέρος της μετωπικής της επιφάνειας, βρίσκεται στο Μουσείο Πρωτοτύπων του Αμβούργου κι έχει μια πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία να μας διηγηθεί.

Το αυτοκίνητο και οι εμπνευστές του
Το success story αυτού του χαμηλού σε ύψος και επιβλητικού αεροδυναμικού αυτοκινήτου ξεκίνησε στις 12 Απριλίου 1951, όταν ήταν πλήρως έτοιμο, με στόχο την κατάρριψη των ρεκόρ ταχύτητας στις κατηγορίες των 350 και 500 κυβικών εκατοστών. Εμπνευστής του εγχειρήματος ήταν ο Georg von Opel, εγγονός του ιδρυτή της διάσημης γερμανικής εταιρείας, ο οποίος επωμίστηκε την επίτευξη νέων επιδόσεων παγκόσμιου διαμετρήματος στα 350 κυβικά εκατοστά. Συμπαραστάτης του, στα 500 κυβικά εκατοστά, ήταν ο επιτυχημένος οδηγός αγώνων Ferdi Lehder. Όσο για το όχημα, με το οποίο θα έφταναν στο σκοπό τους, η αλήθεια ήταν πως δεν είχε τόσο στενή σχέση με την NSU. Το μόνο που έκανε η τελευταία, ήταν να παραχωρήσει με προθυμία στους προαναφερόμενους έναν δίχρονο κινητήρα με μηχανικό υπερτροφοδότη (Kompressor), με ισχύ 110 ίππων στην χωρητικότητα του μισού λίτρου. Το πειραματικό αυτοκίνητο με τα αεροδυναμικά (streamline) χαρακτηριστικά, που κτίστηκε με πρωτοβουλία του εγγονού του Adam Opel, παρά τους νεωτερισμούς του διέθετε πλαίσιο τύπου σκάλας (LTE). Από εκεί και πέρα, τις εντυπώσεις έκλεβε το κάθετο πτερύγιο στο πίσω μέρος και οι καλυμμένοι με μεταλλικά φύλλα τροχοί, όπως επίσης και το υπερβολικά χαμηλό του ύψος (70 μόλις εκατοστά). Ο κινητήρας ήταν τοποθετημένος στο κέντρο του αμαξώματος και ακριβώς πίσω από τον οδηγό. Η τελική προσπάθεια, έλαβε χώρα το φθινόπωρο της ίδιας χρονιάς.

Τα ρεκόρ
Όταν έφτασε η ώρα, τα πάντα λειτούργησαν έτσι όπως ήθελαν οι δύο φιλόδοξοι οδηγοί. Ο Ferdi Lehder, έχοντας πίσω από την πλάτη του αεροδυναμικού οχήματός του τον υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα των 500 κυβικών εκατοστών, «συνταξιοδότησε» τέσσερις κορυφαίες επιδόσεις ταχύτητας, από τις οποίες οι τρεις ανήκαν από τον Μάιο του 1939 στην Morris Garage. Πιο συγκεκριμένα κατέρριψε τα ρεκόρ ταχύτητας στο χιλιόμετρο (261 χλμ./ώρα, από 249,2), στο μίλι (254 χλμ./ώρα, από 248,2), στα 5 χιλιόμετρα (251 χλμ./ώρα, από 242,2) και στα 10 χιλιόμετρα (241 χλμ./ώρα, από 164,9). Την επόμενη ημέρα, ήταν η σειρά του Georg von Opel να «αποστρατεύσει» τα παγκόσμια ρεκόρ ταχύτητας που του αναλογούσαν, αυτή τη φορά με τον κινητήρα των 350 κυβικών εκατοστών. Η προσπάθειά του στέφθηκε επίσης με επιτυχία, καθώς έκανε δικά του τα παγκόσμια ρεκόρ ταχύτητας στο χιλιόμετρο (213 χλμ./ώρα, από 193,7), στο μίλι (212 χλμ./ώρα, από 194,8) και στα 10 χιλιόμετρα (193,4 χλμ./ώρα, από 124,5). Τέλος καλό, όλα καλά, με επτά νέα παγκόσμια ρεκόρ, μερικά από τα οποία διατηρούνται ως τις ημέρες μας.

Today...
Το NSU «Kompressor Weltrekordwagen», που εκτίθεται στην πόλη που φιλοξενεί το μεγαλύτερο λιμάνι της Γερμανίας, φαίνεται να διατηρείται σε πολύ καλή κατάσταση. Η μόνη του διαφορά σε σχέση με το τότε, είναι πως δεν διατρέχουν πλέον τις πλαϊνές του επιφάνειες οι δύο μεγάλες μαύρες γραμμές που το χαρακτήριζαν. Ακόμη και χωρίς αυτές όμως, παραμένει εντυπωσιακό...

credits

Source & photos: choicegear.org, hiveminer.com

Kείμενο: Σπύρος Χατήρας