Carhistory.gr Logo
  » lost names » NSU Prinz
NSU Prinz
lost names

Μια εξαιρετική γενιά μικρών αυτοκινήτων, που με διάφορες αναβαθμίσεις σταδιοδρόμησε με επιτυχία στην αγορά της γηραιάς ηπείρου από το 1958 μέχρι το 1973, ενώ είχε σημαντική συμβολή στη δημιουργία των πρώτων σύγχρονων ευρωπαϊκών supermini.

Στα μέσα της δεκαετίας του ’20 η NSU ήταν μια ισχυρή βιομηχανική δύναμη στον κλάδο των δικύκλων, αλλά και των αυτοκινήτων. Με τα τελευταία καταπιάστηκε το 1906, δημιουργώντας ένα τετράτροχο με 4κύλινδρο κινητήρα των 1.420 κ.εκ. Η θετική πορεία των πραγμάτων ώθησε την εταιρεία να κτίσει ένα νέο εργοστάσιο στο Heilbronn, όπου μετέφερε ένα μεγάλο μέρος της παραγωγής της. Όμως, όταν οι παρενέργειες του οικονομικού κραχ του 1929 έφτασαν στην Ευρώπη, η NSU για να τις αντιμετωπίσει αναγκάστηκε να πουλήσει τις καινούργιες εγκαταστάσεις της στη Fiat και να περιοριστεί στο Νeckarsulm. Ο κλάδος των αυτοκινήτων εγκαταλείφθηκε, για τρεις σχεδόν δεκαετίες...

Prinz I-III
Στα χρόνια μετά τον πόλεμο, έστω και διχοτομημένο το γερμανικό κράτος ουσιαστικά επανιδρύθηκε, εγχείρημα επίπονο αλλά όχι ακατόρθωτο: λαμπερό παράδειγμα η αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας, που από την φτωχή ετήσια παραγωγή 219.000 οχημάτων του 1950, έφτασε μόλις δέκα χρόνια μετά στην ολοκλήρωση 1.816.000 μονάδων από τα εργοστάσια του δυτικού τομέα. Τέκνα της ανάγκης σε ολόκληρη εκείνη την περίοδο τα λιλιπούτεια αυτοκίνητα, από την ΒΜW Isetta μέχρι το Hansa και το Goggomobile, έδιναν διαφορετικό τόνο στις ανθρωπομεταφορές των πόλεων. Παράγωγο της εποχής, που έμελλε σύντομα να τελειώσει και που η λήξη της σηματοδοτήθηκε με τη χρεωκοπία της Βorgward το 1961, ήταν και το Prinz I. Ο μικροσκοπικός πρίγκιπας έμοιαζε αρκετά με τα τετράχροχα προϊόντα της Goggomobile, όμως σε σύγκριση με εκείνα ήταν ένας βάτραχος που μεταμορθώθηκε σε όμορφο παλληκάρι, αν και δεν βγήκε από κανένα παραμύθι. Τόπος γέννησής του ήταν το Νeckarsulm, του οποίου τα ακρωνύμια βάφτισαν και την ίδια την εταιρεία, ήδη από το 1884 που κατασκεύαζε ποδήλατα: NeckarSUlm, NSU. Το μικρό όχημα πόλης με τον κινητήρα τοποθετημένο πίσω και τις ανεξάρτητες αναρτήσεις σε όλους τους τροχούς, ήταν το πρώτο μοντέλο παραγωγής της εταιρείας από το μακρινό 1931. Ο λόγος της αποχής της από τον αυτοκινητιστικό στίβο, πέραν του πολέμου, ήταν η έντονη δραστηριότητά της στην κατασκευή μοτοσικλετών, τομέας όπου η εταιρεία έγραψε επίσης μεγάλη ιστορία. Όμως, από εκεί κι έπειτα το βάρος των εργασιών της θα έπεφτε στα αυτοκίνητα κι αυτός ήταν ένας από τους λόγους που την ώθησαν να πουλήσει τις εγκαταστάσεις παραγωγής δικύκλων που διατηρούσε στη Γιουγκοσλαβία. Το Prinz I παρουσιάστηκε στην έκθεση της Φρανκφούρτης τον Σεπτέμβριο του 1957 και η παραγωγή του ξεκίνησε ύστερα από λίγους μήνες, τον Μάρτιο του 1958. Η ονομασία του είχε σχέση με τη διαφημιστικό σλόγκαν που χρησιμοποίησε το εργοστάσιο για την προώθησή του, σύμφωνα με το οποίο οδηγώντας τον πρίγκηπα, είσαι βασιλιάς (Fahre Prinz und Du bist König). Την επόμενη διετία αναβαθμίστηκε στα σημεία, αποκτώντας μεταξύ άλλων και λίγη περισσότερη ισχύ (Prinz II και Prinz III), ενώ εμπλουτίστηκε και με έκδοση coupe.

Prinz VI

Εμφανίστηκε για πρώτη φορά στη Φρανκφούρτη το 1961, με δικύλινδρο κινητήρα 600 κ.εκ., ενώ διέθετε και έκδοση Sport. Δύο χρόνια αργότερα στην ίδια πόλη οι επισκέπτες της έκθεσης έβλεπαν στο περίπτερο της εταιρείας το Prinz 1000 LS. Διέφερε αρκετά από τους τρεις προκατόχους του, καθώς η σχεδίασή του ήταν επηρεασμένη από την άρτι αφιχθείσα τότε στον κόσμο της Αυτοκίνησης Chevrolet Corvair. Έμεινε στην παραγωγή για δώδεκα χρόνια, με ελάχιστες αλλαγές στην εξωτερική του εμφάνιση, που αφορούσαν κυρίως τη διάταξη και το σχήμα των φωτιστικών του σωμάτων. Ο κινητήρας του παρέμεινε τοποθετημένος πίσω, στην ίδια θέση που τον είχαν οι προγένεστεροί του. Προς τα τέλη της δεκαετίας του '60 οι μεγαλύτερες σε κυβισμό εκδόσεις του απώλεσαν το πρόθεμα Prinz και με σχετικά αυξημένες διαστάσεις διανεμήθηκαν στην αγορά ως NSU 1000 και 1200, ενώ οι sport εκδόσεις ΤΤ και ΤΤS με το λογότυπο Prinz ή και χωρίς αυτό έγραψαν τη δική τους ιστορία στους αγώνες αυτοκινήτου. Η παραγωγή του σταμάτησε το 1973, ενώ διάδοχός του είναι το Audi 50 και το δίδυμο αδελφάκι του VW Polo πρώτης γενιάς, αφού η εταιρεία με τους τέσσερις κύκλους που εξαγόρασε την NSU αποφάσισε τελικά να τη θέσει σε καθεστώς χειμερίας νάρκης.

NSU PRINZ VI 1000 S TYP 67 (1965)
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Kινητήρας: αερόψυκτος 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 996 κ.εκ.
Καρμπιρατέρ: 1 Solex 34 PCI
Ισχύς: 43 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ.
Ροπή: 7,3 χλγμ. στις 2.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων

Prinz Sport Coupe

Το Prinz Sport Coupe με τον κινητήρα τοποθετημένο πίσω, που παρουσιάστηκε το 1959 και σταδιοδρόμησε στις αγορές της Ευρώπης για οκτώ χρόνια, διέθετε ένα θαυμάσιο GT coupe αμάξωμα μικρών διαστάσεων, σχεδιασμένο από τον Franco Scaglione εκ μέρους του studio Bertone. Η διακριτική χρήση λωρίδων χρωμίου κατά το μήκος του αμαξώματος, όπως κι οι εμπρός και πίσω νικελένιοι προφυλακτήρες που παρακολουθούσαν συντεταγμένα τις γραμμές του, έδιναν αρχοντικό τόνο στο μικρό σπορ αυτοκίνητο και τον αέρα οχήματος μεγαλύτερης κατηγορίας. Εντύπωση προκαλούσε και η διάταξη των εσωτερικών χώρων, καθώς κοιτώντας το από έξω δεν αντιλαμβανόσουν την ευρυχωρία που παρείχαν. Όσο για την κύρτωση του πίσω μέρους, διαδεδομένη τότε στον σχεδιασμό των αυτοκινήτων με σπορ χαρακτηριστικά, ήταν από τις πιο όμορφες της εποχής της. Για τον μικρό κινητήρα, εγγύηση αποτελούσε η πείρα της ΝSU στις μοτοσικλέτες, που για πολλούς ήταν κάποτε οι καλύτερες στον κόσμο. Η ισχύς του ήταν αυξημένη στους 30 ίππους, ενώ έμεινε στην παραγωγή μέχρι το 1967. Η spider έκδοσή του αποτέλεσε την πρώτη σειρά αυτοκινήτων παραγωγής στον κόσμο με περιστροφικό κινητήρα (Wankel).

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

NSU PRINZ II
Kινητήρας: αερόψυκτος δικύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 583 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 75 mm x 66 mm
Σχέση συμπίεσης: 6.8:1
Καρμπιρατέρ: 1 Bi
Ισχύς: 20 ίπποι στις 4.600 σ.α.λ.
Ροπή: 4,2 χλγμ. στις 2.250 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 109 χλμ/ώρα
Μήκος: 3.143 χλστ.
Πλάτος: 1.422 χλστ.
Ύψος: 1.372 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.000 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.200 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.200 χλστ.
Βάρος: 505 κιλά

NSU PRINZ III
Kινητήρας: αερόψυκτος δικύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 583 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 75 mm x 66 mm
Σχέση συμπίεσης: 6.8:1
Καρμπιρατέρ: 1 Bi
Ισχύς: 23 ίπποι στις 4.600 σ.α.λ.
Ροπή: 4,2 χλγμ. στις 2.250 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 109 χλμ/ώρα
Μήκος: 3.143 χλστ.
Πλάτος: 1.419χλστ.
Ύψος: 1.370χλστ.
Μεταξόνιο: 2.000 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.200 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.200 χλστ.
Βάρος: 513 κιλά

NSU PRINZ SPORT COUPE
Kινητήρας: δικύλινδρος αερόψυκτος
Κυβισμός: 583 κ.εκ.
Ισχύς: 30 ίπποι στις 5.700 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Μήκος: 3.620 χλστ.
Πλάτος: 1.450 χλστ.
Ύψος: 1.250 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.000 χλστ.
Βάρος: 516 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1959-1967

 

carhistory

Photos: Audi, tocmp.org