Carhistory.gr Logo
  » lost names » NSU Prinz Spider Wankel
NSU Prinz Spider Wankel
lost names

Kατασκευή των σχεδιαστηρίων της Carozzeria Bertone, έμελλε να γίνει το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής που για την κίνησή του διέθετε περιστροφικό μηχανικό σύνολο.

Η ιδέα για ένα διαφορετικού τύπου κινητήρα εσωτερικής καύσης γεννήθηκε το 1924, όταν ο Felix Wankel ήταν 22 χρονών. Η ιδιοφυής σύλληψή του βασιζόταν σε ένα περιστρεφόμενο τριγωνικό έμβολο, το οποίο σε μια περιστροφή του εκτελούσε τους τέσσερις κύκλους (εισαγωγή, συμπίεση, έκρηξη και εξαγωγή) του «κλασικού» τετράχρονου κινητήρα. Πλεονέκτημα της κατασκευής ήταν τα λιγότερα κινούμενα μέρη, το μικρότερο βάρος και η περισσότερη δύναμη. Ο μετέπειτα δόκτωρ της μηχανολογίας, που δούλεψε επίσης στην DaimlerBenz και στη BMW, πέρασε από την θεωρία στην πράξη στη διάρκεια του πολέμου, εργαζόμενος για την αεροπορία και το ναυτικό. Στη ζωή του υπήρξε και άτυχος: στα πρώτα χρόνια του φασισμού φυλακίστηκε από τον Χίτλερ, ενώ στο τέλος της σύρραξης βρέθηκε πίσω από τα σίδερα για συνεργασία με τους Ναζί. Ο περιστροφικός κινητήρας με τη λογική που τον γνωρίζουμε σήμερα, δημιουργήθηκε το 1951 κοντά στη λίμνη της Κωνστάντσας, στην Ελβετία. Την ίδια χρονιά οι πειραματισμοί της ΝSU με τους υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες μοτοσικλετών των 350 και 500 κ.εκ., κατέληγαν σε έξι παγκόσμια ρεκόρ ταχύτητας, που επιτεύχθηκαν από τρία αεροδυναμικά πρωτότυπα με κάθετο σταθερό πτερύγιο και καλυμμένους τροχούς.


Οι δρόμοι της εταιρείας και του Wankel συναντήθηκαν τρία χρόνια αργότερα. Τον Φεβρουάριο του 1957 η συνεργασία τους είχε καταλήξει σε ένα πρωτότυπο 125 κ.εκ., με 4κύλινδρο κινητήρα που λειτουργούσε ως τις 15.000 σ.α.λ. Το «Prinz Spider», κατασκευή των σχεδιαστηρίων του Bertone, έμελλε επτά χρόνια αργότερα να γίνει το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής που για την κίνησή του διέθετε περιστροφικό μηχανικό σύνολο. Παρουσιάστηκε επίσημα στην έκθεση αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης, το 1964. Ήδη τότε, η άδεια χρήσης είχε ζητηθεί και από την Mazda, που ξεκινούσε το πρόγραμμα της σειράς «RX». Το 1967 ήταν ιστορικό για τον κινητήρα, αφού με αυτόν παρουσιάστηκαν δύο κατασκευές διαφορετικής προέλευσης και φιλοσοφίας: το γερμανικό sedan «Rο 80» της NSU που ανακηρύχθηκε «Αυτοκίνητο της Χρονιάς» το 1968 και το ιαπωνικό coupe «Cosmo 110 S». Τη μερίδα του λέοντος όμως στις εντυπώσεις, απέσπασε το αεροδυναμικό πρωτότυπο υψηλών επιδόσεων «C111» της Mercedes το 1971. Το 1978 η Mazda παρουσίασε το πρώτο «RX-7», γιορτάζοντας συνάμα την παραγωγή ενός εκατομμυρίου αυτοκινήτων της, εφοδιασμένων με τον Wankel. Δέκα χρόνια αργότερα, ο Felix πέθανε στη Χαϊδελβέργη δίχως ποτέ να αποκτήσει δίπλωμα οδήγησης και το 1991 ο κινητήρας του κέρδισε τις «24 ώρες» στο Le Mans, τοποθετημένος στο πλαίσιο του πρωτοτύπου Mazda «787». Ως πρόσφατα, η θητεία του στα αυτοκίνητα παραγωγής συνεχιζόταν, με το επιτυχημένο «RX-8».


ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

NSU PRINZ SPIDER WANKEL
Αμάξωμα: διθέσιο convertible/cabriolet
K
ινητήρας: Wankel με ένα ρότορα τοποθετημένο πίσω
Κυβισμός: 497 κ.εκ.
Σχέση συμπίεσης: 8.5:1
Ισχύς: 51 ίπποι στις 6.100 σ.α.λ.
Ροπή: 7,2 χλγμ. στις 2.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 148 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 16,9 δλ.
Μήκος: 3.632 χλστ.
Πλάτος: 1.524 χλστ.
Ύψος:
1.260 χλστ.
Μεταξόνιο:
2.020 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός
: 1.219 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω
: 1.270 χλστ.
Βάρος:
700 κιλά
Μονάδες παραγωγής
: 2.375
Περίοδος παραγωγής
: 1964-1967

credits

Source & photos: Audi, Mercedes. Κείμενο: Σπύρος Χατήρας