Carhistory.gr Logo
  » racing » ENDURANCE » Nurburgring
Nurburgring
ENDURANCE

Ο ηρωικός αγώνας των 23 χιλιομέτρων στο δασωμένο γερμανικό τοπίο, βγαλμένο απο τους θρύλους των Νιμπελούγκεν.

Ευθείες με συνεχείς υψομετρικές διαφορές, ατέλειωτες αναπηδήσεις, ομίχλη και 174 στροφές δίπλα στα δέντρα. Πλήθος οι αναμνήσεις με τον Λορέντσο Μπαντίνι στην «Κaroussell», τον Ακίλε Βάρτζι στην γέφυρα του «Αdenau», τον Έμερσον Φιτιπάλντι στην ευθεία της «Antoniusbuche». Στις σκληρές συνθήκες της διαδρομής, που ήταν αδύνατον να αποτυπωθεί ολόκληρη στην μνήμη, χάθηκαν πολλοί. Ανάμεσά τους οι Ονοφρέ Μαριμόν, Πίτερ Κόλινς, Κάρελ Κόντιν ντε Μπόφορτ, Τζον Τέιλορ, Γκέραρντ Μίτερ και Χέρμπερτ Μίλερ. Οι Γερμανοί τιμούσαν ιδιαίτερα όσους είχαν το σθένος να νικήσουν αυτόν τον αγώνα, γι αυτό και έδωσαν τον τίτλο του «Ringmeister» σε τρείς απο αυτούς τους άνδρες: Στον Ρούντολφ Καρατσιόλα που έφυγε από εκεί πέντε φορές με τις δάφνες της νίκης στην δεκαετία του ’30, στους Χουάν Μανουέλ Φάντζιο και Αλμπέρτο Ασκάρι που κέρδιζαν στα χρόνια του ’50.

Η προπολεμική περίοδος
Η διαδρομή του Νίρμπουργκρινγκ δεν ήταν μέρος του οδικού δικτύου, καθώς σχεδιάστηκε 60 χιλιόμετρα δυτικά του Κόμπλεντζ ειδικά για αγωνιστική χρήση και για δοκιμές πρωτότυπων αυτοκινήτων. Η ιστορία της άρχισε το 1927, με την Μercedes-Βenz του Όττο Μερτζ να φθάνει πρώτη στον τερματισμό. Επική ήταν η συνέχεια για τους Τεύτονες στα «χρόνια των Τιτάνων», που κυριάρχησαν με τα Αuto Union και τις Μercedes «W25». Ο Ρίτσαρντ «Ντικ» Σίμαν, ο Μπερντ Ροζμάγιερ και ο Χανς Στουκ νικούσαν με τα αυτοκίνητα, όταν ατυχούσε ο μεγάλος Ρούντι Kαρατσιόλα. Στο θρύλο έχει πλέον περάσει ο «αγώνας της ομίχλης» του 1935, όπου ο Τάζιο Νουβολάρι με την Αlfa Rοmeο Tipo B των 3.8 λίτρων ταπείνωσε τις ασημόχρωμες βολίδες.

I
στορίες της δύναμης 
Οι «μεγάλες» Ferrari, οι τρίλιτρες Μaserati, οι Αston Μartin και τα «birdcage» επιβλήθηκαν στα χρόνια μετά τον πόλεμο ως τις αρχές της δεκαετίας του ’60, στους αγώνες σπορ αυτοκινήτων που επίσης διεξάγονταν εκεί. Την ίδια εποχή το Γερμανικό Grand Prix ξεχώριζε σε αίγλη και τα ονόματα των Γκιουζέπε Φαρίνα, Τόνι Μπρούκς και Στίρλινγκ Μος προστέθηκαν σε εκείνα των νικητών του αγώνα. Στις πολύωρες μάχες των αγώνων αντοχής οι Ferrari εξακολούθησαν να κυριαρχούν ως το 1965 με τους Λουντοβίκο Σκαρφιότι, Νίνο Βακαρέλα, Τζον Σέρτις και Βίλι Μερές. Ο Γκρέιαμ Χιλ φύλαξε την καλύτερη εμφάνιση της καριέρας του για το «Eifelrennen», όταν το 1962 κέρδισε το Grand Prix, ύστερα από μεγάλη μάχη με τη Lola και τις Porsche.Το 1968 ήταν η σειρά της Μatra του Τζάκι Στιούαρτ να θριαμβεύσει. Ο Σκότος έδειξε πως ήταν γεννημένος νικητής, μένοντας επικεφαλής σε όλο τον αγώνα μέσα σε πυκνή ομίχλη. Συνεχίζοντας την παράδοση των μεγάλων εμφανίσεων, ο Τζάκι Ιξ αντίκρυσε πρώτος την σημαία τον επόμενο χρόνο στο κόκπιτ ενός Brabham.

Η ανατροπή του σκηνικού…

Στους αγώνες αντοχής η βασιλεία του Μαρανέλο έφθασε στο τέλος της και για χρόνια επικρατούν οι Porsche «908». Στις αρχές του 1970 στο σιρκουί έγιναν διαμορφώσεις με στόχο την ασφάλεια, που όμως δεν το έσωσαν μετά την παρολίγον τραγωδία του Νίκι Λάουντα με τη Ferrari το 1976 στη «Bergwerk»: Η θρυλική διαδρομή βγήκε από το πρόγραμμα της Formula 1 για να μην επιστρέψει ποτέ. Αντί αυτού, υπάρχει από το Μάιο του 1984 ένα άλλο, μικρότερο «Νurburgring» που διατηρεί από το παλιό μόνο την γραμμή εκκίνησης. Οι αγώνες των 1.000 χλμ συνέχισαν βέβαια να φιλοξενούνται για πολλά χρόνια στη γνώριμη ατμόσφαιρα του παρελθόντος, όπως και εκείνοι του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Αυτοκινήτων Τουρισμού.

Στις ημέρες μας, κανένα σπορ αυτοκίνητο ή supercar δε δικαιολογεί την ύπαρξή του εάν δεν επιτύχει ικανοποιητικούς χρόνους στην περίφημη πίστα, που παραμένει σε λειτουργία ως ιδανικός χώρος δοκιμών και 24ωρων αγώνων.

OI ΝΙΚΗΤΕΣ

GRAND PRIX
1927: Otto Merz, Mercedes S
1928: Rudolf Caracciola, Mercedes SS
1929: Louis Chiron, Bugatti T35 C
1931: Rudolf Caracciola, Mercedes SSKL
1932: Rudolf Caracciola, Alfa Romeo Tipo B P3
1934: Hans von Stuck, Auto Union Type A
1935: Tazio Nuvolari, Alfa Romeo Tipo B P3
1936: Bernd Rosemeyer, Auto Union Type C
1937: Rudolf Caracciola, Mercedes W125
1938: Richard Seaman, Mercedes W154
1939: Rudolf Caracciola, Mercedes W154/39

FORMULA 1
1950: Alberto Ascari, Ferrari 175/275
1951: Alberto Ascari, Ferrari 375
1952: Alberto Ascari, Ferrari 500
1953: Giuseppe Farina, Ferrari 500
1954: Juan Fangio, Mercedes W196
1956: Juan Fangio, Lancia Ferrari D50
1957: Juan Fangio, Maserati 250F
1958: Toni Brooks, Vanwall VW57
1959: Toni Brooks, Ferrari D246
1960: Joachim Bonnier, Porsche
1961: Stirling Moss, Lotus-Climax 18/21
1962: Graham Hill, BRM P57
1963: John Surtees, Ferrari 156
1964: John Surtees, Ferrari 158
1965: Jim Clark, Lotus-Climax 33
1966: Jack Brabham, Brabham-Repco BT19
1967: Denis Hulme, Brabham-Repco BT24
1968: Jackie Stewart, Matra-Cosworth MS10
1969: Jacky Ickx, Brabham-Cosworth BT26A
1971: Jackie Stewart, Tyrrell-Cosworth 003
1972: Jacky Ickx, Ferrari 312B2
1973: Jackie Stewart, Tyrrell-Cosworth 006
1974: Clay Regazzoni, Ferrari 312B3
1975: Carlos Reutemann, Brabham-Cosworth BT44B
1976: James Hunt, McLaren-Cosworth M23

TAXYTEΡΟΣ ΓΥΡΟΣ
07.06.40
Clay Regazzoni
Ferrari 312T
1975

ΠΑΓΚΟΣΜΙO ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑ ΑΝΤΟΧΗΣ
1953: Ascari-Farina, Ferrari 375 MM
1956: Taruffi-Shell-Moss-Behra, Maserati 300 S
1957: Brooks-Cunningham-Reid, Aston Martin DBR1
1958: Moss-Brabham, Aston Martin DBR1
1959: Moss-Fairman, Aston Martin DBR1
1960: Moss-Gurney, Maserati Tipo 61
1961: Gregory-Casner, Maserati Tipo 61
1962: Phil Hill-Gendebien, Ferrari Dino 246 SP
1963: Surtees-Mairesse, Ferrari 250 P
1964: Scarfiotti-Vaccarella, Ferrari 275P
1965: Surtees-Scarfiotti, Ferrari 330 P2
1966: Phil Hill-Bonnier, Chaparral 2D
1967: Schutz-Buzzeta, Porsche 910/6
1968: Siffert-Elford, Porsche 908
1969: Siffert-Redman, Porsche 908/02
1970: Ahrens-Elford, Porsche 908/3
1971: Elford-Larrousse, Porsche 908/3
1972: Peterson-Schenken, Ferrari 312 PB
1973: Ickx-Redman, Ferrari 321PB
1974: Jarrier-Beltoise, Matra-Simca MS 670C
1975: Merzario-Laffite, Alfa Romeo 33TT12
1976: Reinhold Jost, Porsche 908/4 Turbo
1977: Shenken-Stommelen-Hezemans, Porsche 935
1978: Ludwig-Heyer-Hezemans, Porsche 935/77A
1979: Fitzpatrick-Schurti-Wollek, Porsche 935/77A
1980: Stommelen-Barth, Porsche 908/4 Turbo
1981: Stuck-Piquet, BMW M1 Sauber
1982: Alboreto-Fabi-Patrese, Lancia LC1
1983: Ickx-Mass, Porsche 956
1984: Bellof-Bell, Porsche 956
1986: Pescarolo-Thackwell, Sauber C8 Mercedes
1987: Cheever-Boesel, Jaguar XJR-8
1988: Mass-Schlesser, Sauber C9/88 Mercedes
1989: Mass-Schlesser, Sauber C9/88 Mercedes
1990: Baldi-Schlesser, Mercedes C11
1991: D.Brabham-Warwick, Jaguar XJR-14

EUROPEAN TOURING CAR CHAMPIONSHIP
1963: Lindner-Nocker, Jaguar MK II 3.8
1964: Bohringer-Dieter Glemser, Mercedes 300 SE
1965: John Whitmore-Jack Sears, Ford Lotus Cortina
1966: de Adamich-Zeccoli, Alfa Romeo 1600 GTA
1967: Bianchi-Jean Rolland, Alfa Romeo 1600 GTA
1968: Hubert Hanhe-Dieter Quester, BMW 2002
1969: Hezemans-van Lennep, Porsche 911
1970: de Adamich-Picchi, Alfa Romeo 2000 GTAm
1971: Glemser-Helmut Marko, Ford Capri RS 2600
1972: Fitzpatrick-Heyer-Stommelen, BMW 2800 CS
1973: Hans Joachim Stuck-Chris Amon, BMW 3.0 CSL
1974: Hans Heyer-Claus Ludwig, Ford Escort RS 1600
1975: Helmut Kelleners-Harald Grohs, BMW 3.0 CSL
1976: de Fierland-Nilsson-De Wael, BMW 3.0 CSL
1977: Gunnar Nilsson-D.Quester, Alpina BMW 3.0 CSL
1978: Schommers-Denzel-Hanhe, Ford Escort II RS
1979: Martino Finotto-Carlo Facetti, BMW 3.0 CSL
1980: Shickentanz-Jorg Denzel, Mercedes 450 SLC
1982: Walkinshaw-Nicholson-Dieudonne, Jaguar XJ-S
1983: Dieter Quester-M. Winkelhock, BMW 635 CSi
1984: Helmut Kelleners-Brancatelli, BMW 635 CSi
1985: Brancatelli-Thomas Lindstrom, Volvo 240 Turbo
1986: Roberto Ravaglia-Emanuele Pirro, BMW 635 CSi
1988: Steve Soper-Klaus Ludwig, Ford Sierra RS 500

FORMULA 2
1949: Toni Ulmen, Veritas RS BMW
1950: Alberto Ascari, Ferrari 166 F2/50
1951: Paul Pietsch, Veritas Meteor
1952: Rudolf Fischer, Ferrari 500
1953 Eifelrennen: de Graffenried, Maserati A6GGM/53
1957: Edgar Barth, Porsche 550 RS
1958: Bruce McLaren, Cooper T45 Climax
1960: Jo Bonnier, Porsche 718/2
1964 Eifelrennen: Jim Clark, Lotus 32 Cosworth
1965 Eifelrennen: Paul Hawkins, Alexis Mk6 Cosworth
1966: Jean Pierre Beltoise, Matra MS5 Cosworth
1966 Eifelrennen: Jochen Rindt, Brabham BT18 Cosworth
1967: Jackie Oliver, Lotus 48 Cosworth
1967: Jochen Rindt, Brabham BT23 Cosworth
1968 Eifelrennen: Chris Irwin, Lola T100 Cosworth
1969: Henri Pescarolo, Matra MS7 Cosworth
1969: Jackie Stewart, Matra MS7 Cosworth
1970 Eifelrennen: Jochen Rindt, Lotus 69 Cosworth
1970: Xavier Perrot, March 702 Cosworth
1971: Francois Cevert, Tecno 71 Cosworth
1972 Eifelrennen: Jochen Mass, March 722 Ford
1973: Reine Wisell, GRD 273 Ford
1975: Jacques Laffite, Martini MK16 BMW
1976 Eifelrennen: Freddy Kottulinsky, Ralt RT1 BMW
1977: Jochen Mass, March 772P BMW
1978: Alex Ribeiro, March 782 Hart
1979: Marc Surer, March 792 BMW
1980: Teo Fabi, March 802 BMW
1981: Thierry Boutsen, March 812 BMW
1982: Thierry Boutsen, Spirit 201 Honda
1983: Beppe Gabbiani, March 823 BMW

FORMULA 3
1975: F.Kottulinsky, Modus BMW
1976: Conny Andersson, March Toyota
1977: Piercarlo Ghinzani, March Toyota
1978: Anders Olofsson, Ralt Toyota
1978: P.Gaillard, Chevron Toyota
1980: T.Boutsen, Martini Toyota
1981: Oscar Larrauri, March Toyota
1982: Oscar Larrauri, Euro Alfa Romeo
1984
: J.Dumfries, Ralt VW

carhistory

Photos: Mercedes-Benz, BMW, Audi