Carhistory.gr Logo
  » concept & prototypes » Opel Advanced Design Studio
Opel Advanced Design Studio
concept & prototypes

Tο κέντρο σχεδιασμού της Opel, που πρόσφατα συμπλήρωσε 50 χρόνια λειτουργίας, έχει διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη του σύγχρονου ευρωπαϊκού αυτοκινήτου.

Το 1964 -χρονιά Ολυμπιακών Αγώνων- το Rüsselsheim έστειλε πρόσκληση σε δημοσιογράφους του Ειδικού Τύπου και σε στελέχη της Αυτοκίνησης, για μία ξεχωριστή εκδήλωση. Για πρώτη φορά, οι καλεσμένοι μπορούσαν να επισκεφθούν το νέο κέντρο σχεδιασμού της Opel, στο κτίριο «N10». Για πολλούς από αυτούς ήταν η πρώτη και η τελευταία φορά, επειδή μετά τον εγκαινιασμό τους, οι τεχνολογικά προχωρημένες εγκαταστάσεις της εταιρείας έκλεισαν και πάλι για το κοινό. «Είναι ευκολότερο να μπαίνεις σε φρούριο, παρά στο N10» έλεγε χαρακτηριστικά ένας επώνυμος της εποχής. Από τον Ιούνιο εκείνης της χρονιάς οι φόρμες και τα χρώματα, αλλά και η λειτουργικότητα των μοντέλων της μάρκας αποφασίστηκαν και εξελίχθηκαν εκεί.

Με δάσκαλο τις ΗΠΑ...
Τα επίσημα εγκαίνια του κτιρίου σηματοδότησαν ένα ορόσημο για το ευρωπαϊκό αυτοκίνητο. Ήταν το μεγαλύτερο στούντιο σχεδίασης που ανήκε σε κατασκευαστή από τη Γηραιά Ήπειρο. Μέχρι τότε, τα περισσότερα ευρωπαϊκά εργοστάσια ανέθεταν σε εξωτερικούς ειδικούς συνεργάτες την εξέλιξη νέων πρωτότυπων οχημάτων. Η Βόρεια Ιταλία, ειδικά η περιοχή γύρω από την πρωτεύουσα της περιοχής Piedmont, το Τορίνο, θεωρείτο η Μέκκα της αυτοκινητιστικής σχεδίασης. Οι Pietro Frua, Nuccio Bertone και Giovanni Pinin-Farina είχαν όλοι στήσει επιχειρήσεις κατασκευής αμαξωμάτων ανάμεσα στις Άλπεις και τα Απέννινα Όρη. Αυτοί ήταν υπεύθυνοι για τη σχεδίαση πολλών νέων μοντέλων και πρωτοτύπων, που μετέπειτα έγραψαν ιστορία για τους νεωτερισμούς τους. Η ιδέα για το νέο στούντιο της Opel προήλθε από τη μητρική αμερικανική εταιρία General Motors. Στο Warren του Μίσιγκαν, κοντά στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας στο Detroit, το GM Styling είχε ήδη δουλέψει για το μέλλον του αυτοκινήτου από τα τέλη της δεκαετίας του '50. Το πρώτο ενδιαφέρον πρωτότυπο είχε παρουσιαστεί ακόμα νωρίτερα: Το 1938 η GM παρουσίασε το Buick Y-Job, το πρώτο όχημα που χαρακτηρίστηκε ως concept στην ιστορία του αυτοκινήτου. Στόχος της ήταν η δημιουργία ενός νέου, μεγάλου cabrio για τη Buick.

Ένα βήμα μπροστά

Το κτίριο του Warren είχε μεταφερθεί αυτούσιο στις εγκαταστάσεις του Rüsselsheim με την ίδια μορφή, διάταξη και λειτουργία, αλλά σε μικρότερη κλίμακα. Ήταν επιφορτισμένο όχι μόνο με το τι θα υπάρχει στους δρόμους του αύριο αλλά με την εξέλιξη των δυνατοτήτων και των ευκαιριών για προϊόντα που θα μπορούσαν να κερδίσουν περισσότερους πελάτες. Αυτό ήταν πραγματική πρόκληση. Όπως είπε ένας σχεδιαστής της εποχής εκείνης, εάν είσαι ένα βήμα μπροστά από την αισθητική της μάζας, δεν κινδυνεύεις να βαρεθείς. Κάνεις ένα γενναίο επόμενο βήμα και αμέσως γίνεσαι απροσπέλαστος σε πολλούς. Ή για να το θέσουμε πιο ωμά: αν κάποιος έμπαινε στο παλάτι του βασιλιά τον 19ο αιώνα με μία ταμπλέτα PC, θα οδηγείτο στη φυλακή για ανατρεπτική συμπεριφορά. Ίσως αυτό εξηγεί και το λόγο που μερικές αυτοκινητιστικές μελέτες φαίνονται βαρετές και αδιάφορες λίγα χρόνια μετά την πρεμιέρα τους.

 

Σχολή

Η αποστολή του στούντιο σχεδίασης της Opel το έκανε μοναδικό. Γρήγορα μετατράπηκε σε ευρωπαϊκό σχολείο για τη σχεδίαση αυτοκινήτων και ασκούσε έλξη στη βιομηχανία. Από τα... θρανία του έχουν περάσει μερικές από τις σημαντικότερες προσωπικότητες στον κόσμο της σχεδίασης αυτοκινήτου: Anatole Lapine, Erhard Schnell, George Gallion, Charles M. Chuck Jordan, Herbert Killmer, Chris Bangle, Murat Nasr και Hideo Kodama. Η λίστα των δημιουργιών του Opel Advanced Design Studio στα 50 χρόνια της λειτουργίας του είναι μεγάλη σε ποικιλία. Το Experimental GT ήταν η πρώτη δουλειά που παρουσίασε η νέα ομάδα, ένα χρόνο μετά τα εγκαίνια του στούντιο σχεδίασης. Το τολμηρό σπορ αυτοκίνητο ήδη έκανε το ντεμπούτο του το 1965 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης (IAA). Το 1969 ακολούθησε το CD, ένα αεροδυναμικό coupé με V8 κινητήρα, ενώ το 1975 ήρθε η σειρά του GT2 με τις συρόμενες πόρτες. Το 1980 τις εντυπώσεις έκλεψε το βελτιστοποιημένο Tech1, που είχε συντελεστή οπισθέλκουσας Cd 0.235. Από τότε και μέχρι τις ημέρες μας συνεχίζει να εκπλήσσει, δίνοντας ταυτότητα σε κάθε νέο Opel...

carhistory

Κείμενο & φωτογραφίες: Opel