Carhistory.gr Logo
  » concept & prototypes » Opel CD
Opel CD
concept & prototypes

Το concept που με διαφορετικές προϋποθέσεις είχε τα προσόντα να εξελιχτεί σε ένα πολύ επιτυχημένο grand turismo μοντέλο για την Opel.

Το Opel CD εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο κοινό της Αυτοκίνησης στις 9 Σεπτεμβρίου 1969, στη διεθνή έκθεση της Φρανκφούρτης. Χτισμένο περισσότερο με την οπτική γωνία μιας στιλιστικής μελέτης, η ομάδα σχεδίασης της Opel τελειοποίησε την αεροδυναμική του μέσω εκτεταμένων δοκιμών σε σήραγγα. Αυτός μπορεί να είναι ο κανόνας στο σχεδιασμό αυτοκινήτων σήμερα, αλλά ένα τέτοιο εγχείρημα ήταν αρκετά καινοτόμο στα τέλη της δεκαετίας του '60. Ήταν βασισμένο στο πάτωμα του Coupe Diplomat, στο οποίο οφείλει και την κωδική του ονομασία, ενώ κάτω από το εμπρός καπό του υπήρχε ο V8 κινητήρας της General Motors. Το ισχυρό μηχανικό σύνολο των 226 ίππων δεν ήταν βέβαια το πιο χαρακτηριστικό γνώρισμά του, όπως άλλωστε συμβαίνει με όλα τα concept cars: Εξαιρετικά χαμηλό σε ύψος, είχε ως κυρίαρχο στοιχείο του το «canopy style», όπως ονομαζόταν η υιοθέτηση καλύπτρας ή θόλου που συμπεριλάμβανε σε ένα ενιαίο κομμάτι το παρμπρίζ και τα παράθυρα, με την ταυτόχρονη απουσία κεντρικής κολώνας. Η απρόσκοπτη ροή του ματιού -χωρίς κανένα εμπόδιο πλέον- περιμετρικά του αυτοκινήτου ξεκινούσε από το εμπρός κομψό τμήμα με τους αναδιπλούμενους προβολείς και κατέληγε στο τελείωμα της ουράς, που ήταν εμπνευσμένο από ένα σχέδιο του Erhard Schnell για το Opel GT Aero του 1969. Στο ευρύχωρο και άνετο εσωτερικό του διθέσιου CD κυριαρχούσαν τα λεπτά καθίσματα, με την επένδυση από δέρμα. Η κολώνα του τιμονιού με τον σχεδόν ένθετο πίνακα οργάνων και τα πεντάλ ήταν πλήρως ρυθμιζόμενα και μπορούσαν να επανατοποθετηθούν για βέλτιστη εργονομία. Επίσης, ένα φουτουριστικό τηλέφωνο αυτοκινήτου βρισκόταν σε βολική τοποθεσία, στην κομψή κεντρική κονσόλα.


Οι άνθρωποι πίσω από το CD

Το γενικό πρόσταγμα για την ανάπτυξη του εντυπωσιακού γερμανικού concept είχε ο Charles «Chuck» Jordan, διευθυντής σχεδιασμού της Opel την περίοδο 1967-1971 και αργότερα αντιπρόεδρος της General Motors. Συνεργάτες του σε αυτή την προσπάθεια ήταν οι George Gallion, David Holls, Herbert Killmer και Hideo Kodama, όπως φυσικά και ο διευθυντής του Opel design studio Erhard Fast. Λόγω της μεγάλης αποδοχής της μελέτης του CD στη Φρανκφούρτη, η Opel φλέρταρε με τη σκέψη της δημιουργίας ενός coupe μοντέλου αυτών των προδιαγραφών. Χρειάζονταν αρκετές αλλαγές για να εξελιχθεί το concept σε ένα προσβάσιμο και λειτουργικό διθέσιο coupe, οι οποίες ανατέθηκαν στον Pietro Frua από τον τότε επικεφαλής της Opel Robert «Bob» Lutz.

Bitter CD

To 1971 o David «Dave» Holls, διευθυντής σχεδιασμού της Opel στη θέση του Charles «Chuck» Jordan, ενθάρρυνε τον Erich Bitter να κατασκευάσει το CD. Εκείνος πείστηκε και, ιδρύοντας την Bitter GMBH ειδικά γι αυτό το σκοπό, προχώρησε στο εγχείρημα. Με βάση το CD του Frua κι έχοντας ως στόχο μια ετήσια παραγωγή 200 μονάδων ανέθεσε την αναγωγή του μοντέλου με την τελική μορφή του στην αμαξοποΐα Baur, ειδικευμένη σε ολιγάριθμες παραγωγές εξαιρετικής ποιότητας. Με τη συνδρομή και των σχεδιαστών της Opel μειώθηκε η ποσότητα του χρωμίου και τροποποιήθηκε το παρμπρίζ, ενώ μεταξύ άλλων στο αυτοκίνητο τοποθετήθηκε και ένα μικρό μπροστινό spoiler. To Bitter CD έκανε θριαμβευτική πρεμιέρα στο Σαλόνι της Φρανκφούρτης το 1973, συγκεντρώνοντας τις ημέρες της έκθεσης 176 παραγγελίες. Δυστυχώς, η κρίση του πετρελαίου αμέσως μετά ανέτρεψε τα δεδομένα και οι περισσότερες ακυρώθηκαν. Παρά το γεγονός αυτό, η παραγωγή άρχισε στα τέλη του 1973 στις εγκαταστάσεις της Baur GMBH στη Στουτγάρδη. Βέβαια, δεν έφτασε ποτέ το στόχο των 200 αυτοκινήτων ανά έτος, ωστόσο συνεχίστηκε μέχρι το 1979. Το Βitter CD, που το 1974 κόστιζε λίγο κάτω από τα 60.000 μάρκα, αρίθμησε συνολικά 395 μονάδες.

 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

OPEL CD (1969)
Αμάξωμα: 2+2 fixed head coupe
Kινητήρας: General Motors V8 90o
Κυβισμός: 5.354 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 101.6 mm x 82.6 mm
Σχέση συμπίεσης: 10.5:1
Ισχύς: 226 ίπποι στις 4.700 σ.α.λ.
Ροπή: 43,5 χλγμ. στις 3.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο 3 σχέσεων
Μήκος: 4.566 χλστ.
Πλάτος: 1.824 χλστ.
Ύψος: 1.110 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.540 χλστ.
Ελαστικά εμπρός: 225/70 VR 15
Ελαστικά πίσω: 225/70 VR 15

carhistory

Photos: Opel