Carhistory.gr Logo
  » sportscars » Opel GT
Opel GT
sportscars

Το γοητευτικό διθέσιο σπορ αυτοκίνητο που με την ιδιαίτερη σχεδίαση και το χαρακτήρα του έγραψε ιστορία στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, ενώ αγαπήθηκε πολύ και στην Ευρώπη…

Το πρόγραμμα για την ανάπτυξη ενός αυστηρά διθέσιου σπορ αυτοκινήτου από τη γερμανική εταιρεία ξεκίνησε το χειμώνα του 1963, αρχικά ως σχεδιαστική μελέτη υπό κλίμακα. Δύο χρόνια αργότερα, στη διεθνή έκθεση της Φρανκφούρτης, παρουσιάστηκε ένα πρωτότυπο με την ονομασία «Opel GT Experimental», βασισμένο στο πάτωμα του Kadett Β. Τα διακριτικά GT (Gran Turismo) έκαναν ακόμη πιο έκδηλες τις προσδοκίες της εταιρείας από το μελλοντικό της μοντέλο παραγωγής και υποδήλωναν με σαφήνεια αυτό που επιζητούσε: Ένα νεανικό, σπορ αυτοκίνητο που θα ενίσχυε περαιτέρω τη γκάμα της και θα της επέτρεπε να αποβάλει τον χαρακτηρισμό του «συντηρητικού» κατασκευαστή. Έπειτα, ήταν και η τεράστια σε μέγεθος αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής, στην οποία ένα τέτοιο μοντέλο θα μπορούσε να σταδιοδρομήσει, σημειώνοντας μάλιστα και σημαντική εμπορική επιτυχία. Στα χρόνια που ακολούθησαν, αρχής γενομένης το 1968, οι Γερμανοί δικαιώθηκαν με πολλούς τρόπους για την επιλογή τους αυτή…



Μια πενταετία γεμάτη δράση
Στο χρονικό διάστημα 1968-1973 παρήχθησαν συνολικά 103.464 Opel GT, με τα 70.222 από αυτά να καταλήγουν μέσω του εμπορικού δικτύου της Βuick στην αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής. Το αμάξωμα έφερε την υπογραφή των Γάλλων ειδικών της «Chausson-Reims», ενώ η «Brisonneau & Lotz» στο Creil, βόρεια της γαλλικής πρωτεύουσας, ανέλαβε την τελική επίστρωση, τα ηλεκτρικά κυκλώματα και τον εσωτερικό εξοπλισμό. Η συναρμολόγηση λάμβανε χώρα στο Bochum της Δυτικής –τότε- Γερμανίας, όπου ήταν και το κέντρο παραγωγής του Kadett Β. Το μοντέλο εφοδιάστηκε με δύο τύπους κινητήρων, των 1.078 και των 1.897 κυβικών εκατοστών, μα σίγουρα πιο αντιπροσωπευτικός για τη φυσιογνωμία του ήταν ο δεύτερος. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο πως με το «μικρό» μηχανικό σύνολο εφοδιάστηκαν μόλις 3.573 αυτοκίνητα. Ένα από τα χαρακτηριστικά που έκανε το Οpel GT ακόμη πιο ξεχωριστό ήταν το γεγονός ότι ο χώρος για τον κινητήρα των 1.9 λίτρων ήταν τόσο μικρός, ώστε υποχρεωτικά το κάλυμμά του έπρεπε να «φουσκώσει» στο κέντρο και το καπάκι της κυλινδροκεφαλής να παραμορφωθεί. Το concept «Aero GT» με την αφαιρούμενη οροφή παρουσιάστηκε το 1969 στη διεθνή έκθεση της Φρανκφούρτης σε δύο μόλις πρωτότυπα, που όμως δεν έφθασαν ποτέ ως την αλυσίδα παραγωγής. Ο Γκέοργκ φον Όπελ, εγγονός του ιδρυτή της εταιρείας, έφθασε σε τελική ταχύτητα τα 188 χιλιόμετρα την ώρα στα μέσα του 1971, στο αυτοκινητοδρόμιο του Hockenheim, με ένα τροποποιημένο Opel GT με ηλεκτρική ισχύ. Την επόμενη χρονιά, μια ομάδα δημοσιογράφων και οδηγών αγώνων σημείωσαν 20 παγκόσμια ρεκόρ στο κέντρο δοκιμών της γερμανικής εταιρείας στο Dudenhofen, κατά τη διάρκεια του θεσμού «Diesel World Record GT».

Οι τίτλοι του τέλους…
Οι λόγοι που οδήγησαν το 1973 στην απόφαση εκ μέρους της εταιρείας για τον τερματισμό της παραγωγής του Opel GT ήταν πολλοί. Ο κυριότερος από αυτούς ήταν οι νέοι κανονισμοί οδικής ασφάλειας που τέθηκαν σε ισχύ στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής –οι οποίες όπως προαναφέραμε αποτελούσαν την σημαντικότερη αγορά του μοντέλου- και υποχρέωναν όλα τα εργοστάσια αυτοκινήτων να τοποθετήσουν στα μοντέλα τους μεγάλους και άχαρους προφυλακτήρες, κάτι που σίγουρα δεν ταίριαζε με το χαρακτήρα του γερμανικού σπορ διθέσιου. Ένας ακόμη, ήταν η εξαγορά του εξειδικευμένου κατασκευαστικού οίκου «Brisonneau & Lotz» από τη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία της Renault.

Απόηχος…

H «μικρή Corvette» -όπως χαϊδευτικά αποκαλούσαν το Οpel GT στην Αμερική- κατάφερε πολλά, παρά τη σχετικά ολιγόχρονη παραμονή στη γκάμα των μοντέλων της Οpel: Eπέκτεινε με επιτυχία την απήχηση της εταιρείας σε μια πελατειακή ομάδα, στην οποία πριν δεν είχε αγοραστικό μερίδιο. Παράλληλα, αύξησε το κύρος της και απέδειξε πως η μεγαλύτερη θυγατρική της General Motors στην Ευρώπη μπορεί να κατασκευάσει και αυτοκίνητα με καθαρόαιμα σπορ χαρακτηριστικά. Κυρίως όμως δημιούργησε μια πολύ ισχυρή διαχρονική «αύρα», η οποία είχε ως αποτέλεσμα να οδηγήσει το 2006 την εταιρεία στην απόφαση να επαναφέρει τα διακριτικά «GT» στο αντίστοιχο σπορ διθέσιο μοντέλο των ημερών μας.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Kινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 1.897 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 93 mm x 69.8 mm
Σχέση συμπίεσης: 9.5:1
Καρμπιρατέρ: Solex 32/32 ΤDID
Ισχύς: 102 ίπποι στις 5.100 σ.α.λ.
Ροπή: 15,5 χλγμ. στις 2.800 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 185 χλμ/ώρα
0-100 χλμ/ώρα: 11,5 δλ.
Κατανάλωση: 7,8 λτ./100 χλμ.
Χωρητικότητα ρεζερβουάρ: 50 λίτρα
Φρένα εμπρός: Δίσκοι
Φρένα πίσω: Tαμπούρα
Μήκος: 4.113 χλστ.
Πλάτος: 1.580 χλστ.
Ύψος: 1.225 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.431 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.254 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.278 χλστ.
Βάρος: 940 κιλά

carhistory

Photos: Opel