Carhistory.gr Logo
  » product » 1915-1950 » Opel Kadett
Opel Kadett
1915-1950

Η πρώτη εμφάνιση του διασημότερου ίσως ονόματος στη γκάμα της Opel, σε ένα μικρό οικογενειακό μοντέλο, ογδόντα χρόνια πριν...


Tο Kadett ήταν ένα μικρό οικογενειακό αυτοκίνητο, που παραγόταν από την Opel μεταξύ των ετών 1937 και 1940. Το όνομά του εμφανίστηκε ξανά στη γκάμα της εταιρείας πολλά χρόνια αργότερα, το 1962, όπου και παρέμεινε ανελλιπώς μέχρι το 1993. Από τότε αποσύρθηκε ξανά, για να δώσει τη θέση του στον εξίσου επιτυχημένο απόγονό του, που δεν είναι άλλος από το γνωστό μας Astra.

Series 11 234 (1937)
Το πρώτο αυτοκίνητο της Opel που έφερε την ονομασία Kadett παρουσιάστηκε στο κοινό τον Δεκέμβριο του 1936, από τον εμπορικό διευθυντή της εταιρείας Heinrich Nordhoff, ο οποίος σε μεταγενέστερες δεκαετίες θα γινόταν γνωστός για τον ηγετικό του ρόλο στην οικοδόμηση της Volkswagen. Το νέο Kadett ακολούθησε τον δρόμο του Olympia, διαθέτοντας αυτοφερόμενο πλαίσιο, ενώ ο γενικότερος σχεδιασμός του αντανακλούσε τη φιλοσοφία του υψηλού όγκου παραγωγής σε συνδυασμό με το χαμηλό κόστος. Το 1937προσφερόταν στους υποψήφιους αγοραστές του ως δίθυρο συμπαγών διαστάσεων κλειστό sedan/saloon (Limousine), αλλά και με μαλακή οροφή για όσους το προτιμούσαν έτσι, διατηρώντας όμως τα ίδια χαρακτηριστικά (Cabrio-Limousine). H τιμή πώλησης και των δύο ήταν κοινή (2.100 μάρκα). Η εξωτερική του εμφάνιση ακολουθούσε τη φιλοσοφία του μεγαλύτερου μοντέλου της εταιρείας, του Olympia, ενώ ο κινητήρας των 1.1 λίτρων με τις πλευρικές βαλβίδες που βρισκόταν κάτω από το εμπρός καπό του προερχόταν από το Ρ4 του 1935. Όσο για την ισχύ του, δεν διέφερε από εκείνου (23 ίπποι στις 3.400 στροφές ανά λεπτό). Στα ενδιαφέροντα τεχνολογικά στοιχεία του περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων ο έλεγχος των φρένων του από έναν υδραυλικό μηχανισμό, αλλά και το σύστημα Dubonnet στην εμπρός ανάρτησή του, το οποίο χρησιμοποιούσε κατόπιν αδείας από τους Γάλλους η μητρική εταιρεία General Motors. Η αλήθεια είναι βέβαια πως στο μικρό και ελαφρύ Kadett το συγκεκριμένο σύστημα δεν λειτουργούσε πολύ καλά, κάνοντας το αυτοκίνητο πολύ μαλακό και επηρεάζοντας αρνητικά την οδική του συμπεριφορά όταν υπήρχε κάποιος κίνδυνος.

Kadett KJ38 και K38 Spezial (1938–1940)

Από τον Δεκέμβριο του 1937, η τροποποίηση της εμπρός μάσκας σηματοδότησε μια αναβάθμιση για το μικρό γερμανικό μοντέλο. Ο κινητήρας και το μήκος του μεταξονίου παρέμειναν ίδια και ο παρατηρητής της εποχής θα έπρεπε να είναι ιδιαίτερα οξυδερκής, για να διακρίνει τις διαφορές με το Kadett της προηγούμενης χρονιάς. Το αυτοκίνητο προσφερόταν σε δύο εκδόσεις, την KJ38 και την K38 Spezial. H διαφοροποίηση της πρώτης από τη δεύτερη εστιαζόταν στις λωρίδες χρωμίου, κυρίως κάτω από τη γραμμή των παραθύρων, αλλά και στο καλύτερα εξοπλισμένο εσωτερικό της Spezial. H τιμή της βασικής έκδοσης (KJ38) είχε μειωθεί στα 1.800 μάρκα, γεγονός που αντανακλούσε και το χαμηλότερο πλέον κόστος παραγωγής του. Αντίστοιχα, το τετράθυρο Limousine στοίχιζε 2.350 μάρκα, ενώ για το Spezial Cabrio-Limousine απαιτούνταν 2.150 μάρκα και για το δίθυρο Spezial Limousine 2.100 μάρκα. Η κύρια διαφορά με το μοντέλο της προηγούμενης χρονιάς εστιαζόταν στην επαναφορά του άκαμπτου άξονα, παρόμοιου με εκείνου που ήταν τοποθετημένος στο παλιό Opel P4. Το KJ38 είχε ως βασικό του στόχο να καλύψει το κενό που άφησε η αποχώρηση του Ρ4, ωστόσο ήταν πιο ακριβό από αυτό. Παρά ταύτα, το 1938 και το 1939 ήταν το κορυφαίο σε πωλήσεις μικρό μοντέλο στη Γερμανία, τίτλος που ασφαλώς θα διατηρούσε αν λόγω του πολέμου η παραγωγή του δε σταματούσε οριστικά τον Μάιο του 1941.

Commercial

Οι πολύ ανταγωνιστικές τιμές οδήγησαν στην εμπορική επιτυχία και της επαγγελματικής έκδοσης του Kadett, που συνέχισε να παράγεται μέχρι την εισβολή των Ναζί στη Γαλλία (Μάιος 1940). Ως τότε είχαν βγει από τη γραμμή συναρμολόγησης του εργοστασίου της εταιρείας στο Rüsselsheim 106.608 μονάδες της έκδοσης Commercial. Kι αξίζει εδώ να αναφέρουμε πως οι βιομηχανικές εγκαταστάσεις της εταιρείας στην πόλη όπου είχε την έδρα της ήταν οι πρώτες που εφάρμοσαν τις γραμμικές τεχνικές παραγωγής του Henry Ford.

Το Kadett στη Σοβιετική Ένωση

Μετά τον πόλεμο οι εγκαταστάσεις παραγωγής φορτηγών της Opel, αλλά και πολυάριθμος τεχνικός εξοπλισμός από το Rüsselsheim, μεταφέρθηκαν στην Σοβιετική Ένωση ως πολεμική αποζημίωση. Στη μητρόπολη του υπαρκτού σοσιαλισμού μετακόμισαν και τα σχέδια του πρώτου Kadett. Από το 1948, το προπολεμικό Kadett κατασκευάστηκε στη βιομηχανική ζώνη έξω από τη Μόσχα ως Moskvitch 400/420 και συνέχισε να παράγεται, με ελάχιστες αλλαγές, μέχρι το 1956.

ΜΟΝΑΔΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ

Series 11 234: 33.402
KJ38: 17.871
K38 Spezial: 56.335
Commercial: 106.608

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

OPEL KADETT SEDAN
Kινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 1.074 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 67.5 mm x 75 mm
Σχέση συμπίεσης: 6.0:1
Ισχύς: 23 ίπποι στις 3.400 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 3 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 98 χλμ/ώρα
Απόσταση από το έδαφος: 190 χλστ.
Mέση κατανάλωση: 7,8 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 3.810 χλστ.
Πλάτος: 1.375 χλστ.
Ύψος: 1.455 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.337 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.075 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.168 χλστ.
Βάρος: 757 κιλά

KJ38
Μήκος: 3.710 χλστ.
Πλάτος: 1.375 χλστ.
Ύψος: 1.455 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.337 χλστ.

K38 SPEZIAL
Μήκος: 3.840 χλστ.
Πλάτος: 1.375 χλστ.
Ύψος: 1.535 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.337 χλστ.

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Opel