Carhistory.gr Logo
  » lost names » Otomo
Otomo
lost names
Ένα πρώιμο ιαπωνικό μοντέλο, που εμφανίστηκε τη δεκαετία του '20, χωρίς να καταφέρει να ανταγωνιστεί τα αμερικανικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονταν τότε στη χώρα. 

Το Otomo ήταν ένα γιαπωνέζικο αυτοκίνητο, που σχεδιάστηκε και εξελίχθηκε από τον μηχανικό Hayataya Toyokawa μεταξύ των ετών 1924 και 1927 στις εγκαταστάσεις της «Hakuyosha Ironworks Ltd»στο Tokyo. Πριν την παρουσίασή του ο άνθρωπος που το δημιούργησε, επιτυχημένος μέχρι τότε εφευρέτης και κατασκευαστής γυροσκοπικών πυξίδων για πλοία και αεροπλάνα, ασχολήθηκε με τον σχεδιασμό δύο πειραματικών αυτοκινήτων, που τα ονόμασε «Ales» (1921). Το ένα από αυτά έπαιρνε κίνηση από ένα υδρόψυκτο τετρακύλινδρο μηχανικό σύνολο χωρητικότητας 1.610 κυβικών εκατοστών, ενώ το άλλο διέθετε αερόψυκτο τετρακύλινδρο κινητήρα των 780 κυβικών εκατοστών. Μετά την παρέλευση σχεδόν ενός αιώνα, δεν είναι γνωστό τι είχε στο μυαλό του ο ευρηματικός μηχανικός για τη συνέχεια. Ό,τι κι αν ήταν όμως διακόπηκε βίαια την 1η Σεπτεμβρίου 1923, εξαιτίας του καταστροφικού σεισμού των 7,9 Ρίχτερ στην Ιαπωνία, που σχεδόν ισοπέδωσε το Τόκιο και σκότωσε 142.800 ανθρώπους νάμεσά τους βρίσκονταν και οι βασικοί παραγγελιοδόχοι του γερμανικού ηλεκτροκίνητου μοντέλου «Slaby-Beringer», γεγονός που εκ των πραγμάτων ακύρωσε την εισαγωγή του στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου). 


Το πρώτο που έγινε εξαγωγή...
Όταν τα πράγματα κατάφεραν να μπούν σε κάποια σειρά, ο Toyokawa προσπάθησε ξανά, με το αυτοκίνητο που αποτελεί τον πρωταγωνιστή του άρθρου μας. To Otomo ήταν ελαφρύ μοντέλο με αερόψυκτο τετρακύλινδρο κινητήρα των 944 κυβικών εκατοστών, που παραγόταν σε τρεις τύπους αμαξωμάτων (τετραθέσιο tourer, sedan και van).Υπήρχε βέβαια και ένας των 1.3 λίτρων, ενώ λίγο πριν το τέλος της σύντομης θητείας του στον κόσμο της Αυτοκίνησης το όχημα του Hayataya ενισχύθηκε και με ένα υδρόψυκτο μηχανικό σύνολο των 1.5 λίτρων, ισχύος 24 ίππων. Τότε όμως ήταν αργά για την εμπορική του πορεία, αφού δεν μπορούσε να ανταγωνιστεί την λιανική τιμή του Ford «Model T» που κατασκευαζόταν κατόπιν αδείας στη Yokohama και του Chevrolet «Series AA Capitol», που παραγόταν υπό αντίστοιχο νομικό καθεστώς στην Οζάκα. Αρκετά από τα Otοmοχρησιμοποιήθηκαν ως taxi, ενώ το μοντέλο είναι το πρώτο στη βιομηχανική ιστορία της Ιαπωνίας που εξήχθη σε άλλες χώρες.


Ένας Αμερικανός στην Ιαπωνία
Tην εποχή εκείνη, η «Hakuyosha Ironworks Ltd»που παρήγαγε το Otomo, ήταν ο ένας από τους μόλις δύο Ιάπωνες κατασκευαστές που δραστηριοποιούνταν στην ασιατική χώρα. Μετά την ανεπιτυχή εκείνη προσπάθεια, η εταιρεία ενώθηκε το 1928 με την επίσης ιαπωνική «Gorham Automobile Company», που ιδρύθηκε από τον μηχανικό αεροσκαφών και αυτοκινήτων William Reagan Gorham. O Aμερικανός επιχειρηματίας από το San Francisco, είχε μεταναστεύσει με τη γυναίκα του στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου το 1918. Ο Gorham συνέβαλε ουσιαστικά στη γέννηση της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας και συνεργάστηκε με μια σειρά εταιρειών, που συγχωνεύτηκαν στην «Nissan Motor Company»χάρις στις πρωτοβουλίες του στενού φίλου και συνεργάτη του Gorham Yoshisuke Aikawa, πρώτου προέδρου της μεγάλης σήμερα εταιρείας. Κανένα από τα περίπου 300 Otomo που παρήχθησανδεν επιβίωσε στις ημέρες μας. Το μοναδικό έκθεμα που βρίσκεται στο «Εθνικό Μουσείο Φύσης και Τεχνολογίας» του Tokyo είναι ένα ακριβές αντίγραφο, που κατασκευάστηκε με πρωτοβουλία της Toyota.

Source: japanesenostalgiccar.com, G.N. Georgano «Cars: Early and Vintage 1886-1930», David Burgess «The New Illustrated Encyclopedia of Automobiles»


 

credits

Photos: jsae.or.jp, gazoo.com, wikipedia.com. Κείμενο: Σπύρος Χατήρας