Carhistory.gr Logo
  » iron curtain » PAZ-672
PAZ-672
iron curtain
To εξαιρετικής απλότητας και αντοχής μικρό λεωφορείο, που όργωσε όλες τις πρώην σοβιετικές δημοκρατίες και όχι μόνο, για είκοσι ολόκληρα χρόνια...

Το ΡΑΖ-672 ήταν ένα λεωφορείο 23 θέσεων που κατασκευαζόταν στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις της Pawlowski Awtobusny Ζawod (ΡΑΖ) στο Pavlovo, από το 1968 μέχρι το 1989. Το μηχανικό σύνολο που το κινούσε ήταν ένας V8 των 4.3 λίτρων, που απέδιδε 115 ίππους στις 3.600 στροφές ανά λεπτό. Η ισχύς μεταφερόταν στον πίσω άξονα μέσω ενός χειροκίνητου κιβωτίου ταχυτήτων των τεσσάρων σχέσεων, ενώ η εταιρεία υποστήριζε πως το αυτοκίνητο κενό φορτίου μπορούσε να αναπτύξει τελική ταχύτητα 80 χιλιομέτρων την ώρα. Στη μεγάλη διάρκεια της σταδιοδρομίας του, που συγκυριακά ξεκίνησε τις ημέρες της Άνοιξης της Πράγας και ολοκληρώθηκε με την πτώση του Τείχους του Βερολίνου, το λεωφορείο της PAZ, που ιδρύθηκε το 1952 και συνεχίζει να δραστηριοποιείται με το ίδιο αντικείμενο στις ημέρες της ελεύθερης αγοράς, γνώρισε μεγάλη επιτυχία χάρις στην απλότητα και την αντοχή του σε όλες τις καιρικές και τις οδικές συνθήκες. Χρησιμοποιήθηκε σε άπασες τις σοβιετικές δημοκρατίες της εποχής και σε δρομολόγια που περιλάμβαναν από αχανή ερημικά οροπέδια με χαμηλές θερμοκρασίες και κάκιστο (για να μη πούμε ανύπαρκτο) οδικό δίκτυο έως ταξίδι στα ψηλά βουνά, με τους γκρεμούς και τα βάραθρα να χάσκουν από κάτω και να μη συγχωρούν κανένα λάθος. Το ίδιο καλά τα κατάφερε όμως και νοτιότερα, στα τροπικά και υποτροπικά κλίματα, καθώς ήταν το βασικό μεταφορικό μέσο των πολλών σε χώρες φιλικά προσκείμενες με την Ένωση Σοβιετικών Σοσιαλιστικών Δημοκρατιών, όπως για παράδειγμα ήταν το Βιετνάμ και το Λάος. Στο ΡΑΖ-672 δεν υπήρχαν στοιχεία προσεγμένης αισθητικής, ούτε ανέσεις και ευκολίες για οδηγό και επιβάτες, παρά μόνο τα στοιχειώδη. Άλλωστε, το τετράτροχο της PAΖ που διέθετε και 22 θέσεις ορθίων είχε διαφορετική αποστολή, στην οποία ανταποκρίθηκε περίφημα. Δεν είναι τυχαίο ότι σχεδόν τρεις δεκαετίες μετά τη συνταξιοδότησή του κάνει ακόμη δρομολόγια σε χώρες όπως το Καζακστάν και η Αρμενία, αλλά και στο υποβαθμισμένο περιβάλλον των φτωχότερων κρατών της Ανατολικής Ασίας. H συνολική παραγωγή του PAZ-672 αρίθμησε 190.150 μονάδες, ενώ μαζί με όλες τις υπόλοιπες εκδόσεις του έφτασε τις 288.688.



ΕΚΔΟΣΕΙΣ
PAZ-672g: Σχεδιασμένη για χρήση σε ορεινές περιοχές και εξοπλισμένη με υδραυλικό τιμόνι, διέθετε δύο δεξαμενές καυσίμου (αμφότερες των 105 λίτρων), ζώνες ασφαλείας και ενισχυμένα φρένα.
PAZ-672U: Παραλλαγή κατάλληλη για χρήση σε τροπικά κλίματα.
PAZ-672S: Έκδοση προσαρμοσμένη σε ψυχρές περιοχές.
PAZ-3201: για oδήγηση σε κακό οδόστρωμα, εξοπλισμένη με τετρακίνηση. Παραγόταν από το 1972 μέχρι το 1989.
PAZ-3202S: Τετρακίνητη έκδοση για ψυχρά κλίματα.
PAZ-3742: van με κίνηση στους πίσω και σε όλους τους τροχούς.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

PAZ-672
Kατασκευαστής: Pawlowski Awtobusny Ζawod
Κινητήρας: V8 βενζίνης, 2 βαλβίδες ανά κύλινδρο
Kυβισμός: 4.300 κ.εκ.
Τροφοδοσία: καρμπιρατέρ
Σχέση συμπίεσης: 6.7: 1
Μέγιστη ισχύς: 115 ίπποι στις 3.600 σ.α.λ.
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Μέγιστη ταχύτητα: 80 χλμ./ώρα (χωρίς επιβάτες)
Μέση κατανάλωση: 20,5 λτ./100 χλμ. (μέση ταχύητα 45 χλμ./ώρα)
Απόσταση από το έδαφος: 280 χλστ.
Χωρητικότητα δεξαμενής καυσίμου: 105 λίτρα
Αριθμός θυρών: 2
Αριθμός επιβατών: 45 (23 καθήμενοι)
Μήκος: 7.150 χιλιοστά
Πλάτος: 2.440 χιλιοστά
Ύψος: 2.950 χιλιοστά
Μεταξόνιο: 3.600 χλστ.
Bάρος: 4.535 κιλά
Βάρος με φορτίο: 8.060 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1968-1989

carhistory

Source & photos: PAZ

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας