Carhistory.gr Logo
  » concept & prototypes » Panhard Ghia-Aigle
Panhard Ghia-Aigle
concept & prototypes
Δυό ξεχωριστές one-off δημιουργίες, βασισμένες στο Panhard Dyna Junior, από το ελβετικό παρακλάδι της Carrozzeria Ghia στο Lugano... 

Στο διάβα της Αυτοκίνησης, πολλά ήταν τα μοντέλα που έδωσαν την αρχική τους ιδέα σε δημιουργικούς ανθρώπους και εργοστάσια, ώστε να προχωρήσουν στην υλοποίηση μιας ενδιαφέρουσας παραλλαγής τους. Από όσα έπαιξαν έναν τόσο σημαίνοντα ρόλο, ξεχωρίζουμε διαχρονικές κατασκευές όπως o σκαραβαίος της Volkswagen, το 2CV της Citroen και το Renault 4CV. Ασφαλώς υπήρξαν και άλλα, με πολυτελή ή sport χαρακτήρα, στο αμάξωμα των οποίων παρενέβησαν φημισμένες αμαξοποιΐες. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να κυλήσουν στους τροχούς τους μοναδικά αυτοκίνητα εξαιρετικής ομορφιάς, που άντεξαν στο χρόνο και ακόμη μνημονεύονται, παρά το γεγονός ότι δεν έφτασαν ποτέ στην αλυσίδα παραγωγής. To Panhard Dyna Junior δεν ανήκει σε αυτή την κατηγορία, αφού ήταν ένα απλά ένα όμορφο μικρό roadster παραγωγής, που έκανε την πρώτη του επίσημη εμφάνιση στο κοινό τον Οκτώβριο του 1951 στο Παρίσι. Η παραγωγή του ξεκίνησε τον Απρίλιο του 1952, με τον επίπεδο δικύλινδρο κινητήρα των 747 κ.εκ. που χρησιμοποιούσε και η sedan έκδοση του Dyna. Όμως, η ασθενική απόδοση του συγκεκριμένου μηχανικού συνόλου οδήγησε γρήγορα στην αντικατάστασή του από τον μεγαλύτερο των 848 κ.εκ., που ανέβασε την ισχύ του στους 42 ίππους. Η σταδιοδρομία του στην αγορά ολοκληρώθηκε τον Μάρτιο του 1955, με τη συνολική παραγωγή του να ανέρχεται στις 4.707 μονάδες. 


Παράδειγμα προς μίμηση
Παρά το ότι δεν κατασκευάστηκε σε μεγάλους αριθμούς και παρέμεινε επί της ουσίας σχετικά άγνωστο στο μεγάλο κοινό, το roadster της Panhard αποτέλεσε μια σπουδαία πηγή έμπνευσης για τον Howard «Dutch» Darrin. Ο ολλανδικής καταγωγής Αμερικανός σχεδιαστής και επιχειρηματίας χρησιμοποίησε το πάτωμα και τα μηχανικά του μέρη για να καταλήξει στο σχεδόν εκκεντρικό Panhard Darrin, το οποίο όμως δεν βρήκε ανταπόκριση και παρέμεινε πρωτότυπο. Τα στιλιστικά στοιχεία αυτής της χαμένης στις ημέρες μας κατασκευής εμφανίζονται και στο σχεδόν σύγχρονό του Kaiser KF-161, του ιδίου φυσικά, που παρήχθη σε 435 μονάδες και παρά τους νεωτερισμούς του απέτυχε εμπορικά. Πολύ καλύτερα πήγαν τα πράγματα στις αρχές της δεκαετίας του '60 για την Nissan, που επέλεξε να πλησιάσει σχεδιαστικά και το ανοιχτό μοντέλο της Panhard, προκειμένου να παρουσιάσει τα πρώτα μικρά roadster στην ιστορία της. Η επίδραση του Dyna Junior δεν σταμάτησε ούτε εκεί, αφού αρκετά χρόνια πριν τους Ιάπωνες, έγινε η βάση για ένα ακόμα παράγωγό του, από το ελβετικό παρακλάδι της Carrozzeria Ghia στο Lugano...


Ghia-Aigle
Η εταιρεία που παρουσίασε στο Σαλόνι της Γενεύης τα δύο πρωτότυπα (ένα coupe και ένα roadster) που βασίζονταν στο Panhard Dyna Junior ιδρύθηκε στις 30 Απριλίου 1948 στο Aigle της Ελβετίας από τον Τορινέζο επιχειρηματία και φίλο του αυτοκινήτου Pierre-Paul Filippi. Ο δραστήριος εκείνος άνθρωποςήταν επίσης ιδιοκτήτης και άλλων εταιρειών, μεταξύ των οποίων και μιας επιτυχημένης σαπωνοποιΐας στο Piemont. Η επαφή του με την Carrozzeria Ghia προέκυψε με πρωτοβουλία του ιδίου, όταν αιτήθηκε από τον ιδιοκτήτη της το δικαίωμα χρήσης του ονόματός της, προκειμένου τα τετράτροχα δημιουργήματά του να αποκτήσουν και κάτι από τη δική της λάμψη. H απάντηση ήταν καταφατική και η Aigle έγινε στενός συνεργάτης της Ghia, με τις εργασίες της να μεταφέρονται στο Lugano (το 1958 ξαναγύρισαν στην αρχική της έδρα). Mετά τη συμφωνία αυτή οι δημιουργίες της δέχτηκαν τις ευεργετικές πινελιές καταξιωμένων αρχισχεδιαστών της Ghia, όπως ήταν ο Mario Boano, ο Giovanni Michelotti και ο Pietro Frua. Η ελβετική αμαξοποιΐα, η οποία χάριν συντομίας αναφερόταν ως Ghia-Aigle, παρήγαγε πολλά εξεζητημένα μοντέλα ολιγάριθμης σειράς στις εγκαταστάσεις της. Εκτός από το Panhard Ghia-Aigle (όπως έμεινε να μνημονεύεται) υπέγραψε και ενδιαφέρουσες παραλλαγές των Delahaye 135 (1948), MG T-Τype TD (1952), Jowett Jupiter (1951), Panhard Dyna Z Coupe (1954), Coupe VW (1957), Austin-Healey 100 Spider και Fiat 500 Spider (1957), Lotus Eleven Spider και Coupe, Chevrolet Corvette Coupe, Renault Dauphine Spider και Alfa Romeo 1900 SS Spider (1958).

H
συνεργασία της Aigle με την Ghia ολοκληρώθηκε το 1960, χαρακτηρίζοντας μια εποχή που μπορούμε να την αποκαλέσουμε χρυσή για τη μικρή ελβετική εταιρεία. Στη συνέχεια δραστηριοποιήθηκε κυρίως με διαμορφώσεις επαγγελματικών οχημάτων σε ασθενοφόρα, ώσπου να κλείσει οριστικά τις πύλες της το 1988...

credits

Source & photos: ghia-aigle.info. Kείμενο: Σπύρος Χατήρας