Carhistory.gr Logo
  » portraits » Pauli Toivonen
Pauli Toivonen
portraits

Ο πατέρας του αξέχαστου Henri Toivonen έλαμψε στην εποχή της ακμής του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ράλλυ, το οποίο κόσμησε με τις διακεκριμένες εμφανίσεις και τις νίκες του.

Γεννημένος το 1931 στο Ελσίνσκι, o Pauli Toivonen ασχολήθηκε αρχικά με τον χορό. Στο χώρο των τεσσάρων τροχών εισέβαλε ως πωλητής αυτοκινήτων σε κατάστημα της πόλης Γιουβάσκιλα, που ήταν η έδρα του ράλλυ «1000 Λίμνες». Το «μικρόβιο» δεν άργησε να φανερωθεί και το 1954 τον βρίσκει για πρώτη φορά αγωνιζόμενο στο περίφημο ράλλυ, στο οποίο τερμάτισε 10ος στο τιμόνι ενός Volkswagen 1200. Πέντε χρόνια αργότερα, οδηγώντας Simca, αναδείχθηκε δεύτερος στο πρωτάθλημα ράλλυ της χώρας του. Το 1961 αγωνίστηκε για πρώτη φορά με τις Citroen DS, καταφέρνοντας να αποκομίσει σημαντικές διακρίσεις, παρά το γεγονός ότι ο χαρακτήρας του αυτοκινήτου δεν τον βοηθούσε. Το 1966 κέρδισε «στα χαρτιά» το ράλλυ του Μonte Carlo, ύστερα από την ως και τις ημέρες μας αμφιλεγόμενη τιμωρία των προπορευόμενων Μini Cooper. Οι μεγάλες στιγμές για τον Pauli Toivonen ήρθαν το 1968, όταν στο τιμόνι της κόκκινης Porsche 911T κατάκτησε το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα νικώντας στο Σαν Ρέμο, στην Ισπανία, στη Γερμανία, στο ράλλυ του Δούναβη και στη Γενεύη. Την επόμενη χρονιά με το ίδιο αυτοκίνητο κέρδισε το δικό μας ράλλυ Ακρόπολις, επισφραγίζοντας τις λαμπερές του εμφανίσεις στην Ελλάδα, όπου αγωνίστηκε για πρώτη φορά στην σταδιοδρομία του το 1961. Μετά τη λήξη της αγωνιστικής του καριέρας εργάστηκε ως επιθεωρητής πωλήσεων της Porsche και της Chrysler στη Φινλανδία. Στις αρχές της δεκαετίας του ’80 ευτύχησε να δεί τον γιό του Henri να διακρίνεται ιδιαίτερα και να κερδίζει διεθνείς αγώνες ράλλυ, καθώς κληρονόμησε πλουσιοπάροχα το ταλέντο του πατέρα του. Όλα έδειχναν ότι ο μικρότερος εκ των αδελφών Toivonen θα γινόταν μια μέρα παγκόσμιος πρωταθλητής, όμως οθάνατος τον πρόλαβε στον «Γύρο της Κορσικής» το 1986 κι ο Pauli έζησε τη μεγαλύτερη δυστυχία που μπορεί βιώσει ένας άνθρωπος, χάνοντας τόσο πρόωρα το παιδί του. Από τον Φεβρουάριο του 2005 πατέρας και γιός είναι πάλι μαζί, κερδίζοντας τις ειδικές διαδρομές του παραδείσου.

OI NIKEΣ ΣΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑ
1962 1000 lakes: P. Toivonen-Kallio, Citroen DS 19
1966 Monte Carlo: P. Toivonen-Mikander, Citroen
1968 Sanremo: P. Toivonen-Tiukkanen, Porsche 911 T
1968 East Germany: P. Toivonen-Vihervaara, Porsche 911 T
1968 Wiesbaden: P. Toivonen-Kolari, Porsche 911 T
1968 Donau Rally: P. Toivonen-Tinkkanen, Porsche 911 T
1968 Spain: P. Toivonen-Tiukkanen, Porsche 911 T
1968 Geneve: P. Toivonen-Vihervaara, Porsche 911 T
1969 Acropolis: P. Toivonen-Kolari, Porsche 911 S

ΤΙΤΛΟΙ
1968 Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλλυ

CITROEN DS 21

FIA Group: 1
Πρώτος αγώνας: Monte Carlo Rally 1966
Kινητήρας: 4κύλινδροςσε σειρά
Κυβισμός: 2.175 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 90 mm x 85.5 mm
Σχέση συμπίεσης: 8.75:1
Καρμπιρατέρ: Weber 28/36
Ισχύς: 109 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ.
Ροπή: 167 Nm στις 3.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Μήκος: 4.840 χλστ.
Πλάτος: 1.790 χλστ.
Ύψος: 1.470 χλστ.
Μεταξόνιο: 3.125 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: χλστ.
Βάρος: 1.250 κιλά
Κιλά ανά ίππο: 11,5

PORSCHE 911T

FIA Group: 3
Πρώτος αγώνας: Monte Carlo Rally 1968
Kινητήρας: 6κύλινδρος
Κυβισμός: 1991 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 80 mm x 66 mm
Σχέση συμπίεσης: 10.0:1
Καρμπιρατέρ: 2 Weber 46
Ισχύς: 180 ίπποι στις 7.300 σ.α.λ.
Ροπή: 185 Nm στις 5.200 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 5 σχέσεων
Μήκος: 4.163 χλστ.
Πλάτος: 1.610 χλστ.
Ύψος: 1.320 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.268 χλστ.
Βάρος: 950 κιλά
Κιλά ανά ίππο: 5,3

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας