Carhistory.gr Logo
  » lost names » Peel Viking Sport
Peel Viking Sport
lost names
Ένα άξιο προσοχής παράγωγο του Austin-Morris Mini της BMC, από την εταιρεία που κατασκεύασε το μικρότερο αυτοκίνητο στην ιστορία...

Η Peel Engineering Company, μια δυναμική και με καλές ιδέες εταιρεία, ιδρύθηκε το 1962 στο εμβληματικό για τους μοτοσικλετιστές Isle of Man της Μεγάλης Βρετανίας. Το τρίτροχο P50, που απευθυνόταν στο κοινό της κατηγορίας των microcars, ήταν το πρώτο μοντέλο της. Παρουσιάστηκε το 1962 και έμεινε στην παραγωγή για τρία περίπου χρόνια, μέχρι τα τέλη του 1965. Πέρα από τις εξαιρετικά μικρές διαστάσεις του (αντίστοιχες δεν είχε ξαναδεί ο κόσμος μέχρι τότε), το μονοθέσιο όχημα χαρακτηριζόταν και από την ύπαρξη ενός σημαντικού αριθμού ανορθόδοξων στοιχείων, τα οποία τόνιζαν την ιδιομορφία του. Θα ξεκινήσουμε την καταγραφή τους από τον δίχρονο μονοκύλινδρο κινητήρα των 49 κυβικών εκατοστών της DKW που χρησιμοποιούσε, ο οποίος συνδυαζόταν με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των τριών σχέσεων και έδινε στο αυτοκίνητο την τελική ταχύτητα των 61 χιλιομέτρων την ώρα. Το συγκεκριμένο μηχανικό σύνολο ήταν τοποθετημένο σε μια ασυνήθιστη θέση, στο κάτω μέρος του αμαξώματος και προς τα αριστερά. Η Peel Engineering Company δήλωνε αστειευόμενη πως με αυτόν τον κινητήρα το P50 μπορούσε να κινηθεί σχεδόν φθηνότερα από ό,τι με τα πόδια, αφού σύμφωνα με τα λεγόμενά της η μέση κατανάλωσή του σε βενζίνη ήταν μόλις 2,8 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα. Το δεύτερο μοντέλο της βρετανικής εταιρείας λεγόταν Trident και ήταν επίσης τρίτροχο, της κατηγορίας των microcars. Εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1964, στην διεθνή έκθεση μοτοσικλέτας του Earls Court στο Λονδίνο. Δύο χρόνια αργότερα η Peel πρόσθεσε στη γκάμα της ένα μεγαλύτερο αυτοκίνητο, επιχειρώντας να επεκταθεί σε ένα πιο ευρύ κοινό. 


Viking, Trident & P50

Viking
To Viking Sport, με αμάξωμα από fiberglass και βασισμένο στο πάτωμα και στα μηχανικά μέρη του Mini της British Motor Corporation, παρουσιάστηκε με σημαντικές φιλοδοξίες στο Racing Car Show του 1966. Όπως ήταν επόμενο, το αυτοκίνητο ακολούθησε τα κατασκευαστικά μονοπάτια του θρυλικού βρετανικού μικρού, με ολόκληρο το σύστημα μετάδοσης, διεύθυνσης και ανάρτησης τοποθετημένο στο εμπρός υποπλαίσιο και τους ανεξάρτητους οπίσθιους τροχούς να βρίσκουν τη θέση τους στο πίσω. Αξίζει να σημειωθεί πως οι πόρτες του ήταν ακριβώς οι ίδιες που χρησιμοποιούσε το Mini. Στο Viking Sport o τετρακύλινδρος σε σειρά κινητήρας των 848 κυβικών εκατοστών, ο πρώτος χρονολογικά που βρήκε φιλόξενο χώρο στο εμβληματικό μοντέλο της BMC, απέδιδε 34 ίππους στις 5.500 στροφές ανά λεπτό. Η ισχύς αυτή έδινε στο αυτοκίνητο της Peel τελική ταχύτητα που προσέγγιζε τα 120 χιλιόμετρα την ώρα, όπως άλλωστε και στο πρώτο Mini.

Σε περιπέτειες, από την αρχή...
Μετά την ολοκλήρωση των δύο αρχικών πρωτοτύπων, προέκυψε αδιέξοδο εξαιτίας οικονομικών προβλημάτων, τα οποία κατέληξαν στην ανάληψη της παραγωγής του από τον dealer της TVR Bill Last. Στα πλαίσια αυτής της επιχειρηματικής πρωτοβουλίας, ο τελευταίος ίδρυσε την Viking Performance και μετονόμασε το μοντέλο σε Viking Minisport. To 1967 η επωνυμία της εταιρείας άλλαξε σε Trident Cars, με την ευκαιρία της έναρξης της παραγωγής του οκτακύλινδρου Clipper, που προερχόταν από το πρωτότυπο Trident Coupe της TVR. Στο μεταξύ, η απήχηση του Viking Sport στο κοινό που απευθυνόταν ήταν υποτονική, με αποτέλεσμα η σταδιοδρομία του στην αγορά να λήξει οριστικά το 1970. Η συνολική παραγωγή του παραμένει ασαφής σε αριθμούς, καθώς ορισμένες πηγές αναφέρουν 22 μονάδες και κάποιες άλλες 25, ενώ δε λείπουν εκείνοι που γράφουν πως το μοντέλο βρήκε ανταπόκριση σε 30 αγοραστές. Σήμερα είναι ένα πολύ σπάνιο αυτοκίνητο, με μόνο επτά μονάδες του να επιβιώνουν.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
PEEL VIKING SPORT
Αμάξωμα: δίθυρο coupe
Kινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά BMC
Κυβισμός: 848 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 62.9 mm x 68.3 mm
Σχέση συμπίεσης: 8.3:1
Ισχύς: 34 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ.
Ροπή: 60 Nm στις 2.900 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 116 χλμ./ώρα
Μεταξόνιο: 2.038 χλστ.
Βάρος: 640 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1966-1970
Μονάδες παραγωγής: 22-30


credits

Source & photos: peelcars.com, wikimedia.org, namanx.blogspot.com, exosportscars.co.uk, maximummini.blogspot.com

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας