Carhistory.gr Logo
  » racing » SPEED » Pegaso Bisiluro
Pegaso Bisiluro
SPEED
Ο ισπανικός «Πήγασος» με την «διπλή τορπίλη», που κατέρριψε τέσσερα παγκόσμια ρεκόρ ταχύτητας...

Στις ημέρες μας, είναι γενικά παραδεκτό από τους «διαβασμένους» φίλους των τεσσάρων τροχών πως το «Ζ-102» της Pegaso ήταν το πρώτο ολοκληρωμένο sport αυτοκίνητο της Ισπανίας. Το δίθυρο coupe μοντέλο έλαβε σάρκα και οστά στο παλιό εργοστάσιο της Ηispano-Suiza στη Β, όταν αυτό αποκτήθηκε το 1951 από την κρατική εταιρεία παραγωγής φορτηγών Pegaso. Η τελευταία ήταν ένας αναγνωρισμένος κατασκευαστικός οίκος, γνωστός και εκτός Ισπανίας για τα φορτηγά και τα λεωφορεία του. Το γιατί ενεπλάκη, την ίδια εκείνη χρονιά, με την ανάπτυξη στην αγορά ενός sport αυτοκινήτου υψηλών επιδόσεων, είναι εύκολα εξηγήσιμο: Τεχνικός διευθυντής της ήταν ο Wifredo Ricart, που είχε διατελέσει για οκτώ χρόνια (1936-1944) υπεύθυνος σχεδιασμού του τμήματος εξέλιξης ειδικών πρωτοτύπων της Alfa Romeo. Καταλανός εξ αίματος ο Wifredo, συνέβαλε από κοινού με τον Gioacchino Colombo στην εξέλιξη της 12κύλινδρης «Tipo 512», του πρώτου μονοθεσίου της ιταλικής εταιρείας με τον κινητήρα τοποθετημένο πίσω. Το «Ζ-102» εξελίχθηκε με βάση την αγωνιστική τεχνολογία της εποχής, ενώ κάθε εξάρτημά του κατασκευαζόταν εξ ολοκλήρου στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στη Βαρκελώνη. Όταν ερχόταν η ώρα για την τελική διαμόρφωση του αλουμινένιου αμαξώματος αναλάμβαναν υπηρεσία ξεχωριστοί καροσερίστες, όπως η Touring, η Saoutchik και η Serra. Όσο για την εξωτερική του εμφάνιση, ακολουθούσε τις σχεδιαστικές τάσεις των sport μοντέλων της εποχής, φέροντας στοιχεία που αντλούσαν την έμπνευσή τους κύρια από την Aston Martin «DB2» και την Lancia «Aurelia».

Career...
Το αυτοκίνητο ξεκίνησε να παράγεται με τον V8 κινητήρα των 2.5 λίτρων, που είχε χρησιμοποιηθεί στα δύο πρωτότυπα του 1951. Αργότερα, χρέη μηχανικών συνόλων ανέλαβαν οι αντίστοιχης διάταξης των 2.8 και 3.2 λίτρων, απόδοσης 170 και 195 ίππων (ο δεύτερος με δεσμοδρομικές βαλβίδες, όπως τα ασημένια βέλη της Mercedes στα GP της εποχής). Όλοι οι κινητήρες συνδυάζονταν με ασυγχρόνιστο χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των πέντε σχέσεων, τοποθετημένο στον πίσω άξονα, μαζί με το διαφορικό. Όποιος ήθελε και μπορούσε, είχε τη δυνατότητα προσφέροντας επιπλέον χρήματα να προμηθευτεί το ισπανικό sport μοντέλο με υπερτροφοδότηση, η οποία με την ισχύ των 286 ίππων το αναδείκνυε ως ταχύτερο αυτοκίνητο παραγωγής στον κόσμο. Η σταδιοδρομία του Pegaso «Z-102» ολοκληρώθηκε το 1958, χωρίς να γευτεί την εμπορική επιτυχία που υπό άλλες περιστάσεις δίκαια θα του αναλογούσε, αριθμώντας συνολικά 86 μονάδες. Ο «Πήγασος» των Ισπανών είχε αγωνιστική δράση, αν και όχι επιτυχημένη. Το 1953 έλαβε μέρος στις «24 ώρες» του Le Mans με πιλότο τον Juan Jover, όμως μια άσχημη έξοδος με σχεδόν 200 χιλιόμετρα την ώρα έδωσε τέλος στην προσπάθεια, με τον οδηγό να τραυματίζεται σοβαρά. Τον επόμενο χρόνο το «Ζ-102» ταξίδεψε στο Μεξικό, για να αγωνιστεί στην Carrera Panamericana, με τον Joaquin Palacio στο τιμόνι. Όμως, παρά την εξαιρετική εμφάνιση και την ταχύτητά του στις πρώτες ειδικές διαδρομές, μια ακόμη έξοδος στέρησε από το αυτοκίνητο μια πολύ καλή θέση στον τερματισμό.

Bisiluro Especial Competicion
H λέξη «Βisiluro» μεταφράζεται στην ελληνική γλώσσα ως «διπλή τορπίλη». Το συγκεκριμένο υποκοριστικό αποδόθηκε σε αυτό το εξειδικευμένο «Ζ-102» εξαιτίας της επιλογής δύο ξεχωριστών ατράκτων στη διαμόρφωσή του, από την οποία προέκυψε και το χαρακτηριστικό ασύμμετρο σχήμα του. Στόχος των σχεδιαστών-μηχανικών του ήταν η μεγιστοποίηση της αεροδυναμικής του απόδοσης, αποτέλεσμα που θα επιδρούσε θετικά στην επίτευξη της μεγαλύτερης δυνατής τελικής ταχύτητας, όταν θα χρειαζόταν. Πηγή έμπνευσης για το ισπανικό εγχείρημα ήταν το «Bisiluro» του Piero Taruffi από το πρόσφατο 1949 και η Osca «MT4» του 1953, η οποία πρόσφερε και την τελική ιδέα για τη διαμόρφωση του ρύγχους και των φωτιστικών σωμάτων. Στην δεξιά τορπίλη αναπτύχθηκε η θέση οδήγησης, ενώ σε σχέση με το μοντέλο παραγωγής ο κινητήρας, το κιβώτιο ταχυτήτων και η δεξαμενή των καυσίμων δεν μετατοπίστηκαν από την αρχική τους θέση. Aσφαλώς, σε σύγκριση με την έκδοση δρόμου, ο χώρος στο cockpit ήταν πολύ περιορισμένος. Αυτό όμως δεν θα αποτελούσε πρόβλημα, για τα λίγα λεπτά που θα διαρκούσε η προσπάθεια. Στις 25 Σεπτεμβρίου 1953 το «Z-102 Touring BS» που διαμορφώθηκε σε «Bisiluro», έχοντας τον κινητήρα των 2.8 λίτρων με μηχανικό υπερτροφοδότη δύο σταδίων και οδηγό τον Celso Fernandez, εμφανίστηκε πανέτοιμο στο Jabbeke του Βελγίου. Εκεί κατέρριψε τέσσερα παγκόσμια ρεκόρ ταχύτητας, με σημαντικότερο το ρεκόρ ταχύτητας εξόδου στο χιλιόμετρο από στάση (243,079 χλμ./ώρα), το οποίο κατείχε από το 1949 μια ειδικά διασκευασμένη για την περίσταση Jaguar XK120. Ο στόχος λοιπόν επετεύχθη και στις ημέρες μας έχουμε κάτι ακόμη να θυμόμαστε από το σύντομο, πλην όμως γοητευτικό πέρασμα της Pegaso από τον κόσμο της Αυτοκίνησης...

credits

Source & photos: prewarcar.com, smcars.net, hspegaso.webcindiario.com, googleusercontent.com, gearheads.org

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας