Carhistory.gr Logo
  » sportscars » Pegaso Z-102
Pegaso Z-102
sportscars

Παρά το γεγονός ότι η σταδιοδρομία του δεν συνοδεύτηκε από εμπορική επιτυχία, το Ζ-102 της Pegaso ήταν το πρώτο ολοκληρωμένο sport αυτοκίνητο της Ισπανίας...

Το Ζ-102 «γεννήθηκε» στο παλιό εργοστάσιο της Ηispano-Suiza στη Βαρκελώνη, όταν αυτό εξαγοράστηκε το 1951 από την κρατική εταιρεία παραγωγής φορτηγών Pegaso. Η τελευταία ήταν ένας καθιερωμένος κατασκευαστικός οίκος, γνωστός εντός και εκτός Ισπανίας για τα φορτηγά και τα λεωφορεία του. Το γιατί αναμίχθηκε, την ίδια εκείνη χρονιά, με την ανάπτυξη στην αγορά ενός sport αυτοκινήτου υψηλών επιδόσεων, είναι εύκολα εξηγήσιμο: Τεχνικός διευθυντής της Pegaso ήταν ο Wifredo Ricart, που είχε χρηματίσει για οκτώ χρόνια (1936-1944) επικεφαλής σχεδιασμού του τμήματος εξέλιξης ειδικών πρωτοτύπων της Alfa Romeo. Γέννημα-θρέμα της καταλανικής πρωτεύουσας ο Wifredo, συνέβαλε αποφασιστικά από κοινού με τον Gioacchino Colombo στην εξέλιξη της 12κύλινδρης Tipo 512, του πρώτου μονοθεσίου της ιταλικής εταιρείας με τον κινητήρα τοποθετημένο πίσω από τον οδηγό.

Made in Barcelona
Η Ζ-102 βασίστηκε στην αγωνιστική τεχνολογία της εποχής, ενώ κάθε εξάρτημά της κατασκευαζόταν εξ ολοκλήρου στην έδρα της εταιρείας στη Βαρκελώνη. Όταν έφθανε η ώρα για την τελική διαμόρφωση του αλουμινένιου αμαξώματος αναλάμβαναν δράση διακεκριμένοι καροσερίστες, όπως η Touring, η Saoutchik και η Serra (που είχε την επιμέλεια των Z-102, των οποίων τα αμαξώματα επεξεργαζόταν το ίδιο το εργοστάσιο). Όσο για την εξωτερική της εμφάνιση, υιοθετούσε με το δικό της τρόπο τις σχεδιαστικές τάσεις των sport μοντέλων της εποχής, φέροντας στοιχεία που παρέπεμπαν σε κάτι μεταξύ της Aston Martin DB2 και της Lancia Aurelia. Το αυτοκίνητο μπήκε στην παραγωγή με τον V8 κινητήρα των 2.5 λίτρων, που είχε χρησιμοποιηθεί στα δύο πρωτότυπα του 1951. Αργότερα, χρέη μηχανικών συνόλων ανέλαβαν οι αντίστοιχης διάταξης των 2.8 και 3.2 λίτρων των 170 και 195 ίππων (ο δεύτερος με δεσμοδρομικές βαλβίδες, όπως τα ασημένια βέλη της Mercedes στα Grand Prix της εποχής). Όλοι οι κινητήρες συνδυάζονταν με ασυγχρόνιστο μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων των πέντε σχέσεων, τοποθετημένο στον πίσω άξονα, μαζί με το διαφορικό. Όποιος αγοραστής ήθελε και μπορούσε, είχε τη δυνατότητα ξοδεύοντας παραπάνω χρήματα να προμηθευτεί το ισπανικό sport μοντέλο με υπερτροφοδότηση, η οποία με την ισχύ των 286 ίππων το αναδείκνυε ως ταχύτερο μοντέλο παραγωγής στον κόσμο (πιο γρήγορο ακόμη και από τις Ferrari). Η παραγωγή του Pegaso Z-102 σταμάτησε το 1958, χωρίς να φθάσει στην εμπορική επιτυχία που υπό άλλες περιστάσεις θα του αναλογούσε, αριθμώντας συνολικά 86 μονάδες.



Στους αγώνες... 
Ο «Πήγασος» των Ισπανών είχε αγωνιστική δραστηριότητα, αν και όχι επιτυχημένη. Το 1953 έλαβε μέρος στις 24 ώρες του Μαν με οδηγό τον Juan Jover, όμως μια άσχημη έξοδος με σχεδόν 200 χιλιόμετρα την ώρα έδωσε τέλος στην προσπάθεια, με τον πιλότο να τραυματίζεται σοβαρά. Τον επόμενο χρόνο το Ζ-102 ταξίδεψε στο Μεξικό, για να αγωνιστεί στην Carrera Panamericana, με τον Joaquin Palacio στο τιμόνι. Όμως, παρά την εξαιρετική απόδοση και την ταχύτητά του στις πρώτες ειδικές διαδρομές, μια ακόμη έξοδος στέρησε από το αυτοκίνητο μια πολύ καλή θέση στον τερματισμό. Λίγους μήνες νωρίτερα, τον Σεπτέμβριο του 1953, ένα Z-102 Touring BS 2.8 με υπερτροφοδότηση και οδηγό τον Celso Fernandez εμφανίστηκε στο Jabbeke του Βελγίου, καταρρίπτοντας τέσσερα παγκόσμια ρεκόρ ταχύτητας, με σημαντικότερο το ρεκόρ ταχύτητας εξόδου στο χιλιόμετρο από στάση (243,079 χλμ./ώρα), το οποίο κατείχε από το 1949 μια ειδικά διασκευασμένη για την περίσταση Jaguar XK120.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Z-102 BS 2.5 CUPOLA COUPE
Kινητήρας: V8 90o
Κυβισμός: 2.472 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 75 mm x 70 mm
Υπερτροφοδότης: Marshall-Nordec Roots-Type
Καρμπιρατέρ: Weber
Ισχύς: 250 ίπποι στις 6.800 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 5 σχέσεων
Μεταξόνιο: 2.340 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.320 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.290 χλστ.
Βάρος: 1.300 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1951-1956
Μονάδες παραγωγής: 2

Z-102 B 2.8 SAOUTCHIK COUPE
Designer: Jacques Saoutchik
Kινητήρας: V8 90o
Κυβισμός: 2.815 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 80 mm x 70 mm
Σχέση συμπίεσης: 8.8:1
Καρμπιρατέρ: 4 Weber 36 DCF3
Ισχύς: 170 ίπποι στις 6.500 σ.α.λ.
Ροπή: 22,5 χλγμ. στις 3.400 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 5 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 225 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 8,5 δλ.
Μήκος: 4.100 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.340 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.320 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.290 χλστ.
Βάρος: 1.280 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1951-1956
Μονάδες παραγωγής: 6

Z-102 B 2.8 TOURING THRILL
Designer: Carlo Felice Andeloni
Kινητήρας: V8 90o
Κυβισμός: 2.815 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 80 mm x 70 mm
Σχέση συμπίεσης: 8.8:1
Καρμπιρατέρ: 4 Weber 36 DCF3
Ισχύς: 170 ίπποι στις 6.500 σ.α.λ.
Ροπή: 22,5 χλγμ. στις 3.400 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 5 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 225 χλμ./ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 8,5 δλ.
Μήκος: 4.100 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.340 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.320 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.290 χλστ.
Βάρος: 990 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1953
Μονάδες παραγωγής: 1

Z-102 B 3.2 TOURING BERLINETTA
Designer: Carlo Felice Andeloni
Κινητήρας: V8 90o
Κυβισμός: 3.187 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 85 mm x 70 mm
Σχέση συμπίεσης: 8.8:1
Καρμπιρατέρ: 4 Weber 36 DCF3
Ισχύς: 195 ίπποι στις 5.800 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 5 σχέσεων
Μήκος: 4.100 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.340 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.320 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.290 χλστ.
Βάρος: 990 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1951-1956
Μονάδες παραγωγής: 10

Z-102 BS 3.2 TOURING SPYDER
Designer: Carlo Felice Andeloni
Kινητήρας: V8 90o
Κυβισμός: 3.187 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 85 mm x 70 mm
Υπερτροφοδότης: Marshall-Nordec Roots-Type
Καρμπιρατέρ: Weber
Ισχύς: 286 ίπποι στις 6.000 σ.α.λ.
Ροπή: 35,8 χλγμ. στις 4.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 5 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 250 χλμ./ώρα
Μήκος: 4.100 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.340 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.320 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.290 χλστ.
Βάρος: 990 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1953
Μονάδες παραγωγής: 3

 

carhistory

.