Carhistory.gr Logo
  » product » 1915-1950 » Peugeot 203
Peugeot 203
1915-1950

Ήταν το πρώτο μεταπολεμικό μοντέλο στην ιστορία της γαλλικής εταιρείας, αλλά και το πρώτο της με αυτοφερόμενο πλαίσιο, ενώ παρέμεινε στη γκάμα της ολόκληρη την κρίσιμη για την ύπαρξή της δεκαετία του ‘50.

Το «203», που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη διεθνή έκθεση αυτοκινήτου των Παρισίων το 1947, ήταν ο εκπρόσωπος της Peugeotστη μεσαία κατηγορία –όπως εκείνη οριζόταν στην εποχή που αναφερόμαστε- και κατασκευαζόταν στο εργοστάσιό της στο Sochaux από το 1948 έως το 1960. Το πρόγραμμα της παραγωγής του καθυστέρησε σημαντικά λόγω παρατεταμένων απεργιών, αλλά και εξαιτίας της έλλειψης των απαραίτητων υλικών για την μαζική κατασκευή του, η οποία ταλαιπωρούσε γενικότερα τη γαλλική βιομηχανία, ως συνέπεια των δεινών του πολέμου που ελάχιστα χρόνια νωρίτερα είχε τελειώσει. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα τα πρώτα αυτοκίνητα αυτού του τύπου να παραδοθούν στους αγοραστές τους μόλις στις αρχές του 1949, ενώ από εκείνη τη χρονιά που έληξε η παραγωγή του «203» έως το 1955 που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το «403», ήταν το μοναδικό μοντέλο στη γκάμα της Peugeot.

Ο αφανής ήρωας
Το «203» ήταν επίσης το πρώτο αυτοκίνητο της γαλλικής εταιρείας που διέθετε αυτοφερόμενο πλαίσιο, ακολουθώντας το δρόμο που χάραξαν οι Ιταλοί ήδη από τη δεκαετία του ’20, με τη γνωστή σε όλους μας LanciaLambda. Σχεδιαστικά ήταν επηρρεασμένο από την ChevroletFleetline, μπορούσες όμως σε αυτό να διακρίνεις και αρκετά από τα εξωτερικά χαρακτηριστικά του προπολεμικού Peugeot«402». Η πρακτική της αντιγραφής ή της υιοθέτησης στιλιστικών στοιχείων από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού ήταν ένα σύνηθες φαινόμενο για την εποχή, καθώς όλα τα εργοστάσια στην Ευρώπη πιέζονταν να επανεκκινήσουν την κατασκευαστική τους δραστηριότητα το ταχύτερο δυνατό για να «ζωντανέψουν» οικονομικά, αλλά και να ικανοποιήσουν τις αυξημένες ανάγκες μετακίνησης που είχαν προκύψει.

Εκδόσεις
Η έκδοση με το τετράθυρο αμάξωμα ήταν η πιο δημοφιλής και ασφαλώς η πολυπληθέστερη από τις 700.000 μονάδες παραγωγής, που αρίθμησε συνολικά το μοντέλο στα δώδεκα χρόνια της σταδιοδρομίας του. Το 1950 στη γκάμα του «203» προστέθηκε η πεντάθυρη έκδοση «Familiale», που διέθετε μεγαλύτερο μεταξόνιο και τρεις σειρές καθισμάτων. Τον Οκτώβριο του 1952, στη διεθνή έκθεση των Παρισίων και πάλι, το μοντέλο υποβλήθηκε σε μερική ανανέωση, που εστιάστηκε σε μικρές αλλαγές στο εμπρός μέρος και στην αύξηση του μεγέθους των πίσω παραθύρων του. Στο τέλος της ίδιας χρονιάς παρουσιάστηκε και η δίθυρη coupeέκδοση, που ήταν ομολογουμένως η πιο όμορφη. Υπήρξαν ακόμη και κάποια cabrioletαμαξώματα, τα οποία δημιουργήθηκαν και προωθήθηκαν από ανεξάρτητους καροσερίστες.

Μηχανικά μέρη

Ο κινητήρας που συνόδευσε το μοντέλο σε όλη τη διάρκεια της σταδιοδρομίας του ήταν ένα τετρακύλινδρο μηχανικό σύνολο των 1.290 κ.εκ. και των 41 ίππων, που έγιναν 44 με την αναβάθμισή του, από τον Οκτώβριο του 1952. Η αύξηση της ισχύος επηρέασε κατά τι και την τελική ταχύτητα του αυτοκινήτου, ανεβάζοντάς την από τα 116 στα 120 χιλιόμετρα την ώρα. Τη μετάδοση της κίνησης στους πίσω τροχούς επωμιζόταν ένα χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των τεσσάρων σχέσεων, που από τον Μάρτιο του 1954 έπαψε να είναι ασυγχρόνιστο. Η εμπρός ανάρτηση του αυτοκινήτου ήταν ανεξάρτητη, ενώ πίσω υπήρχαν ελατήρια και ράβδος Panhard.

Σταδιοδρομία

Παρά το γεγονός ότι οι βασικοί ανταγωνιστές της Peugeot στη Γαλλία -η Citroen και η Renault- είχαν πλουσιότερη γκάμα εκείνη την εποχή, που περιλάμβανε μικρότερα αλλά και μεγαλύτερα σε κατηγορία αμαξώματος μοντέλα, το «203» μπόρεσε να σταθεί με επιτυχία στην εγχώρια αγορά. Το 1950 οι πωλήσεις του μοντέλου αρίθμησαν 34.000 μονάδες, καταλαμβάνοντας το 19,5% του συνολικού μεριδίου των ταξινομήσεων, έχοντας μπροστά του μόνο το κατά πολύ μικρότερο και φθηνότερο Renault 4CV. Την επιτυχία στη γαλλική αγορά ακολούθησαν οι εξαγωγές στη Δυτική Γερμανία, ενώ από το 1953 κατασκευαζόταν και στην Αυστραλία εξασφαλίζοντας μια ακόμη πρωτοπορία, αφού ήταν το πρώτο μοντέλο στην ιστορία της Peugeot που παρήχθη στη μακρινή ήπειρο της Ωκεανίας. Στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του ’50 ο ανταγωνισμός επί γαλλικού εδάφους είχε αυξηθεί περαιτέρω, με επιπρόσθετο στοιχείο δυσκολίας το γεγονός ότι το δίκτυο πωλήσεων της Panhard είχε πλέον ενσωματωθεί στο αντίστοιχο της Citroen, χωρίς αυτό να στερήσει από το «203» τη δυνατότητα να πραγματοποιεί σημαντικές πωλήσεις. Το τελευταίο αυτοκίνητο του τύπου εξήλθε από τη γραμμή παραγωγής της Peugeot στο Sochaux στις 25 Φεβρουαρίου 1960. Τρεις μήνες αργότερα, στα τέλη του Μαΐου, το «203» αφαιρέθηκε οριστικά από τους τιμοκαταλόγους της εταιρείας.

TEXNIKA XAΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

PEUGEOT 203 (1953)
Kινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 1.290 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 75 mm x 73 mm
Σχέση συμπίεσης: 6.8:1
Ισχύς: 44 ίπποι στις 4.500 σ.α.λ.
Ροπή: 8,1 χλγμ. στις 2.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 116 χλμ./ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 32 δλ.
Μήκος: 4.350 χλστ.
Πλάτος: 1.610 χλστ.
Ύψος: 1.560 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.580μ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.346 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.295 χλστ.
Χωρητικότητα ρεζερβουάρ: 50 λίτρα
Μέση κατανάλωση: 9 λτ./100 χλμ.
Βάρος: 910 κιλά

carhistory

Photos: Peugeot