Carhistory.gr Logo
  » airplanes » Piaggio P.148
Piaggio P.148
airplanes
To διθέσιο εκπαιδευτικό και ακροβατικό αεροσκάφος της Piaggiο, που θυμούνται με νοσταλγία όσοι το έζησαν ως ιπτάμενοι τις δεκαετίες του '60 και του '70...

Το Piaggio P.148 ήταν ένα χαμηλής πτέρυγας μονοπλάνο, με έλικα μεταβλητού βήματος, μεταλλική άτρακτο και σταθερό σύστημα προσγείωσης. Προσέφερε χώρο για δύο επιβαίνοντες, καθώς και ένα προαιρετικό τρίτο κάθισμα. Το πρωτότυπο του αεροσκάφους πέταξε για πρώτη φορά στις 12 Φεβρουαρίου του 1951 και μετά από τις προβλεπόμενες δοκιμές της ιταλικής πολεμικής αεροπορίας, παραγγέλθηκαν στο εργοστάσιο της Piaggio Aero οι πρώτες 70 μονάδες (το 1962 οκτώ από αυτές πουλήθηκαν στη Σομαλία). Μια τετραθέσια έκδοσή του αναπτύχθηκε μετέπειτα, που έκανε την παρθενική της πτήση στις 19 Ιουνίου 1953 κωδικοποιημένη ως P.149, η οποία αρίθμησε 88 μονάδες παραγωγής. Από αυτές, οι 70 αποκτήθηκαν από την γερμανική πολεμική αεροπορία, για την εκπαίδευση των πιλότων της. Στη συνέχεια, ο συγκεκριμένος τύπος αεροσκάφους κατασκευάστηκε σε ακόμη 190 μονάδες, από την γνωστή μας Focke-Wulf, πιστοποιημένος ως FWΡ.149D. Το... μεταγλωττισμένο Piaggio υπηρέτησε στη γερμανική αεροπορία για τέσσερις σχεδόν δεκαετίες, από το 1957 μέχρι το 1990, ενώ χρησιμοποιήθηκε σε μικρούς αριθμούς και από την σχολή πιλότων της Σουηδίας. Βασική διαφορά του από το Piaggio P.148 ήταν το σύστημα προσγείωσης, που βυθιζόταν κάτω από την άτρακτο στη διάρκεια της πτήσης.

P.148
Κατασκευάστηκε σε περισσότερες από 100 μονάδες μέχρι το 1979, όντας εξαιρετικό στους ρόλους του εκπαιδευτικού, αλλά και του ακροβατικού αεροπλάνου. Έπαιρνε κίνηση από ένα επίπεδο 6κύλινδρο μηχανικό σύνολο της Lycoming, ισχύος 190 ίππων, με τον οποίο μπορούσε να πετά άνετα με ταχύτητες που ξεπερνούσαν τα 200 χιλιόμετρα την ώρα. Με αυτονομία λίγο κάτω από τα 1.000 χιλιόμετρα, ταξίδευε σε ύψος ως πέντε χλμ., με ταχύτητα ανόδου 4 λεπτά και 20 δευτερόλεπτα για κάθε χιλιόμετρο. Παρά το γεγονός ότι εισήγαγε με επιτυχία τους νέους πιλότους στην συνθήκες και στην ψυχολογία της πτήσης, ως αεροπλάνο με πιστόνια που ήταν, ξεπεράστηκε τεχνολογικά από τα αεριωθούμενα αεροσκάφη. Παρά ταύτα, το 1970 επέστρεψε ξανά στις τάξεις της ιταλικής πολεμικής αεροπορίας, ανακτώντας ως την οριστική λήξη της σταδιοδρομίας του ένα σημαντικό ρόλο στην επιλογή των πιλότων.

Piaggio Aero

H Piaggio είναι μία από τις αρχαιότερες βιομηχανίες της Ιταλίας και έχει μακρά ιστορία. Ιδρύθηκε το 1884 από τον Rinaldo Piaggio και την ονομασία, με την οποία τη γνωρίζουμε σήμερα, την απέκτησε τρία χρόνια αργότερα. Το πρώτο αντικείμενο της δραστηριότητάς της ήταν η κατασκευή πολυτελούς εξοπλισμού σκαφών. Σύντομα όμως ξεκίνησε την παραγωγή βαγονιών, ενώ στο δεύτερο εργοστάσιο που έκτισε (Finale Ligure) κατασκεύαζε μηχανές, τραμ, υπερκατασκευές για κάρα και πολυτελείς άμαξες. Ο πρώτος παγκόσμιος πόλεμος, με τις επιπλέον ανάγκες που δημιούργησε, έδωσε την ευκαιρία στην Piaggio να επεκταθεί και σε άλλους τομείς, παράγοντας με επιτυχία αεροπλάνα, υδροπλάνα και βενζινάκατους. Δε χρειάστηκε πολύς καιρός για να αντικατασταθούν οι κατόπιν εξουσιοδότησης κατασκευές από τους Dornier, Ansaldo, Caproni και Macchi, με δικά της αεροσκάφη, σχεδιασμένα από τον Rinaldo Piaggio. Η δεκαετία του '20 ήταν ιδιαίτερα ανθηρή για το ιταλικό εργοστάσιο, με πιο ξεχωριστά προϊόντα του το μονοκινητήριο μαχητικό αεροσκάφος Ρ2 (1923), το υδροπλάνο Ρ7 (1929) και το τρικινητήριο βομβαρδιστικό Ρ16. Στη δεκαετία του '30 ξεχώριζε η μορφή του αεροναυπηγού Corradino D’ Ascanio, πατέρα της Vespa, που το 1931 επινόησε και στη συνέχεια καθιέρωσε την έλικα μεταβλητού βήματος, δίνοντας ανάσες στους κινητήρες των πιστονιών την ώρα της πτήσης. Oι απαιτήσεις του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου, που ξέσπασε το 1939, έφεραν μεγαλύτερη εντατικοποίηση στις δραστηριότητες της εταιρείας. Όμως, οι αστεροειδείς κινητήρες των 18 κυλίνδρων και τα βομβαρδιστικά ισχύος 1.500 ίππων έγιναν χίλια κομμάτια τον Αύγουστο του 1943, καθώς οι Σύμμαχοι με βομβαρδισμό από αέρος ισοπέδωσαν τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις της Piaggio στην Pisa και στην Pontedera, τις οποίες προηγούμενα είχαν ναρκοθετήσει οι Γερμανοί υποχωρώντας. Μετά τη λήξη του πολέμου τα παιδιά του Rinaldo, ο Armando και ο Εnrico, ανέλαβαν το βαρύ χρέος να ξανακάνουν την Piaggio όπως ήταν κάποτε. Ο πρώτος πίστευε ακόμη στα αεροπορικά προϊόντα και, αφού πρώτα κατάφερε να πάρει πίσω τα μηχανήματα που είχαν απαλλοτριώσει οι Νazi, συνέχισε να κατασκευάζει αεροσκάφη στη Finale Ligure.

TEXNIKA ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

PIAGGIO P.148
Πλήρωμα: 2
Μήκος: 8,44 μ.
Ύψος: 2,40 μ.
Ισχύς: 190 ίπποι
Αυτονομία: 925 χλμ.
Ύψος πτήσης: 5.000 μ.
Βάρος κενό: 876 κιλά
Βάρος με φορτίο: 1.280 κιλά
Ανάπτυγμα φτερών: 11,12 μ.
Εμβαδόν φτερών: 18,85 μ.
Ανώτατη ταχύτητα: 234 χλμ./ώρα
Ταχύτητα ταξιδίου: 220 χλμ./ώρα
Ρυθμός ανόδου: 4 λεπτά 20 δλ. ανά 1.000 μ.
Κινητήρας: επίπεδος 6κύλινδρος Lycoming O-435-A

carhistory

Source: The Illustrated Encyclopedia of Aircraft (Orbis Publishing). Photos: avia-it.com

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας