Carhistory.gr Logo
  » concept & prototypes » Pininfarina PFX
Pininfarina PFX
concept & prototypes

Όμορφο ή άσχημο, όπως κι αν το χαρακτηρίσετε, το Pininfarina PFX ήταν ένα από τα ασυνήθιστα αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν ποτέ...

Η αεροναυπηγική βιομηχανία ώθησε πολλούς από το χώρο του αυτοκινήτου να δημιουργήσουν μοναδικά σχέδια, τα οποία παρουσιάστηκαν στην πλειοψηφία τους από τα μέσα της δεκαετίας του '30 έως και τις παρυφές της δεκαετίας του '60. Στα περισσότερα από αυτά έβλεπες πτερύγια που αντλούσαν την έμπνευσή τους από τα μαχητικά αεροπλάνα, ενώ σε άλλα μπορούσες καθαρά να διακρίνεις ρύγχη και ακροφύσια αεροδυναμικού χαρακτήρα. Το Pininfarina PFX, που ορισμένες φορές αναφέρεται και απλά ως Χ, ήταν ένα από τα περίεργα sedan που θα μπορούσες να δεις εν έτει 1961. Βέβαια, το να το αντικρύσεις με τα μάτια σου ήταν σχήμα λόγου, αφού κατασκευάστηκε μόνο ένα και δεν κυκλοφόρησε ποτέ στους δρόμους των κοινών θνητών όπως εμείς. Το σχήμα του -από τα πιο πρωτοποριακά της εποχής του- απασχόλησε δεκάδες περιοδικά και εφημερίδες και έγινε ευρύτερα γνωστό μέσα από τα δημοσιεύματά τους.

Το ιδιόμορφο αυτοκίνητο παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Τορίνο το 1960, ενώ την επόμενη χρονιά επιδείχθηκε και στους επισκέπτες της έκθεσης των Βρυξελλών, μετά την οποία επέστρεψε στο εργοστάσιο. Για το studio Pininfarina ήταν ένας εξαιρετικός πρεσβευτής του υψηλού επιπέδου τεχνογνωσίας που είχε κατακτήσει. Διέθετε ριζοσπαστική σχεδίαση, πολύ αεροδυναμική για την εποχή της και με χαμηλό συντελεστή οπισθέλκουσας (0.23 Cd). Ο μοναδικός τροχός στο εμπρός μέρος ήταν ο διευθυντήριος, ενώ οι δύο τροχοί του πίσω μέρους χρησίμευαν ως ζυγοστάτες για να σταθεροποιούν την ασυνήθιστη κατασκευή. Το μηχανικό σύνολο που το κινούσε, χωρητικότητας 1.089 κυβικών εκατοστών, προερχόταν από τη Fiat και ήταν τοποθετημένο πίσω.

Μετά την επιστροφή του από την πρωτεύουσα του Βελγίου έγιναν πολλές συζητήσεις με τις σημαντικότερες αυτοκινητοβιομηχανίες για το ενδεχόμενο της μαζικής κατασκευής του, οι οποίες δεν κατέληξαν σε κάποιο χειροπιαστό αποτέλεσμα, παρά το ισχυρό επιχείρημα της πολύ χαμηλής κατανάλωσής του σε καύσιμο λόγω της αεροδυναμικής σχεδίασής του. Ίσως φόβιζε το γεγονός της παρουσίας ενός μόνο τροχού μπροστά, ίσως ακόμη και το ότι δε μπορούσες ξεκάθαρα να το χαρακτηρίσεις όμορφο ή άσχημο. Μετά το ναυάγιο όλων των διαπραγματεύσεων, παρέμεινε στην έδρα του Pininfarina για περισσότερες από τέσσερις δεκαετίες, έως ότου εξαγοράστηκε από έναν ιδιώτη πριν από λίγα χρόνια για να κοσμήσει τη συλλογή του.

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας