Carhistory.gr Logo
  » america » Plymouth Cranbrook
Plymouth Cranbrook
america

To full-size οικογενειακό μοντέλο που παραγόταν από την Chrysler Corporation, με το εμπορικό σήμα της Plymouth, από το 1951 μέχρι το 1953.

To Plymouth Cranbrook έκανε την είσοδό του στη γκάμα της θυγατρικής του μεγάλου ομίλου του Detroit ως αντικαταστάτης του Super Deluxe, που κατασκευαζόταν από το 1946 έως το 1950. Σε σχέση με τον προκάτοχό του, διατηρούσε τις ίδιες βασικές σχεδιαστικές γραμμές, μοιάζοντάς του σε αρκετά σημεία. Η πρώτη εκδοχή για την προέλευση της ονομασίας του, αναφέρει μια πόλη της Βρετανικής Κολομβίας. Η δεύτερη, που φαίνεται να είναι και πιο πιστευτή, μιλά για μια προσφιλή στην Crhrysler Corporation τακτική ονοματολογίας, με βάση τους δρόμους γύρω από τις βιομηχανικές της εγκαταστάσεις στη μητρόπολη του αμερικανικού αυτοκινήτου: Cranbrook λέγεται ένα μικρό δρομάκι που διασταυρώνεται με την Cambridge Avenue, ενώ η Concord Street περνά μπροστά από το εργοστάσιο. Τα ονόματα αυτών των δύο δρόμων χρησιμοποιήθηκαν επίσης από το μοντέλο, προκειμένου να υποδηλώσουν τις φτωχότερες σε φινίρισμα και εξοπλισμό εκδόσεις του.

P-23
Το Plymouth Cranbrook ήταν ένα όχημα συντηρητικού στιλ, ταιριασμένο με την αντίληψη του ιθύνοντα της εταιρείας KT Keller, που έλεγε πως τα αυτοκίνητα πρέπει να είναι πρακτικά και να επιτρέπουν στους οδηγούς τους να κάθονται άνετα, φορώντας το καπέλο τους. Παρά ταύτα, το μοντέλο πραγματοποίησε επιτυχημένη εμπoρική πορεία, σε μια εποχή που η αγορά ευνοούσε την χαμηλή και κομψή εμφάνιση. Οι τιμές πώλησής του στην αμερικανική αγορά κυμαίνονταν τότε από 1.800 έως 2.225 δολάρια, ποσά που στην εποχή μας εκτιμάται πως αντιστοιχούν σε 14.000 έως 15.000 δολάρια. Οι διαφορές μεταξύ του Super Deluxe στην τελευταία χρονιά της σταδιοδρομίας του και του Cranbrook του 1951 είναι σχετικά λίγες, εστιασμένες κυρίως σε λεπτομέρειες όπως οι επανασχεδιασμένοι προφυλακτήρες, η έλλειψη ξύλου στο ταμπλό και η χρήση λιγότερου χρωμίου στις εξωτερικές επιφάνειες. Από απόσταση, τα αυτοκίνητα ήταν ουσιαστικά παρόμοια. Παράλληλα, χρησιμοποιούσαν και τον ίδιο κινητήρα, τον εξακύλινδρο σε σειρά flathead των 3.6 λίτρων, που στο Cranbrook απέδιδε 97 ίππους. Mε τον κωδικό Ρ-23 διανεμήθηκαν επίσης στην αμερικανική αγορά την περίοδο 1951-1952 και οι εκδόσεις Cambridge.

P-24
Το 1953 το μοντέλο ανανεώθηκε σημαντικά, αποκτώντας περισσότερες ευθείες επιφάνειες και πιο μοντέρνο στιλ, ενώ το ανεμοθωράκιό του έπαψε πλέον να είναι διαιρούμενο. Οι λαβές για το άνοιγμα των θυρών λειτουργούσαν πλέον με πιο πρακτικό τρόπο, καθώς αρκούσε να τις τραβήξεις προς τα έξω και όχι να τις στρίψεις προς τα κάτω για να μπεις στο αυτοκίνητο. Επίσης, το ντουλαπάκι μετακινήθηκε προς το κέντρο, για ευκολότερη πρόσβαση από τον οδηγό. Τη χρονιά εκείνη καταργήθηκαν οι εκδόσεις coupe με τα τρία παράθυρα, αλλά και οι δίθυρες sedan (fastback), ενώ η επιλογή των δύο διαφορετικού μήκους μεταξονίων περιορίστηκε σε μία (2.896 χλστ.). H ισχύς του εξακύλινδρου κινητήρα αυξήθηκε οριακά, ανεβαίνοντας στους 100 ίππους. Το Cranbrook του 1953 κωδικοποιήθηκε ως Ρ-24-2, ενώ ως Ρ-24-1 αναγνωριζόταν η λιγότερο περιποιημένη έκδοση Cambridge. Την επόμενη χρονιά το όνομα Cranbrook αντικαταστάθηκε από το Belvedere, καθώς τα ονόματα των μοντέλων της Plymouth άλλαξαν με τα αντίστοιχα πολυτελών ξενοδοχείων διεθνούς φήμης.

  

Made in Australia...

Το Plymouth P-23 κατασκευαζόταν από την Chrysler Australia και στη μεγαλύτερη χώρα της Ωκεανίας, την ίδια χρονική περίοδο (1951-1953), αριθμώντας συνολικά 4.382 μονάδες παραγωγής. Στην Αυστραλία συναρμολογήθηκε επίσης και ένας σημαντικός αριθμός αυτοκινήτων της ανανεωμένης σειράς Ρ-24, αλλά και της P-25 με τα νέα ονόματα (Savoy, Belvedere). Οι Αυστραλοί έκαναν ελάχιστες παρεμβάσεις στην εξωτερική εμφάνιση του μοντέλου, αν και μεγάλα τμήματα του αμαξώματος κατασκευάζονταν από τοπικές επιχειρήσεις. Η σταδιοδρομία του στη χώρα των κανγκουρώ συνεχίστηκε μέχρι το 1957, που η παραγωγή του σταμάτησε οριστικά.

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας