Carhistory.gr Logo
  » sportscars » Prince Skyline Sports Coupe
Prince Skyline Sports Coupe
sportscars
Παρά το γεγονός ότι ατύχησε εμπορικά, ήταν τo πρώτο ιαπωνικό αυτοκίνητο με ευρωπαϊκό στιλ. Παράλληλα, έφερε στον κόσμο της Αυτοκίνησης τη μαγική λέξη «Skyline».

Τη δεκαετία του ’50 η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία παρήγαγε οχήματα σε συστηματική πλέον βάση, τα οποία ήταν στην πλειοψηφία τους λιλιπούτειων διαστάσεων οικονομικά μοντέλα, που απευθύνονταν στην εγχώρια αγορά. Μια μικρή εταιρεία, ξεκινώντας το 1952 μέσα από τις στάχτες της «Tachikawa Aircraft Company» που στη διάρκεια του πολέμου κατασκεύαζε το μαχητικό αεροσκάφος Zero, αποφάσισε να κινηθεί διαφορετικά. Επρόκειτο για την «Prince Motor Company», που με την επιλογή αυτής της ονομασίας τιμούσε τον πρίγκιπα της Ιαπωνίας Ακιχίτο, ο οποίος εκείνο το έτος ανακυρήχθηκε διάδοχος του θρόνου. Τα έξι προηγούμενα χρόνια λειτουργούσε ως «Fuji Precision Industries», κατασκευάζοντας το ηλεκτρικό μοντέλο «Tama».

Skyline Deluxe
Το 1957 η ιαπωνική εταιρεία παρουσίασε ένα τετράθυρο sedan, εμπνευσμένο σχεδιαστικά από την αμερικανική βιομηχανία αυτοκινήτου, το οποίο θύμιζε μοντέλο της Chevrolet σε μικρότερη διάσταση. Η χρήση χρωμίου στα πλαϊνά του αμαξώματος, στη μάσκα και στον προφυλακτήρα του, ήταν μια τάση που θα χαρακτήριζε αργότερα για λίγα χρόνια όλα τα ιαπωνικά μοντέλα. Το «Skyline Deluxe», όπως ονομάστηκε, δε θύμιζε καθόλου τα τετράτροχα που κατασκευάζονταν ως τότε στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου. Παρά τα όποια στοιχεία μιμητισμού όμως, το αυτοκίνητο είχε ένα καλά δουλεμένο πλαίσιο, με διπλά ψαλίδια μπροστά και άξονα DeDion πίσω. Για την κίνησή του χρησιμοποιούσε ένα 4κύλινδρο σε σειρά μηχανικό σύνολο των 1.5 λίτρων, με την μάλλον ασθενική και άδικη για το χαρακτήρα του μοντέλου ισχύ των 60 ίππων. Αυτός ήταν και ο λόγος που αντικαταστάθηκε από ένα μεγαλύτερο κινητήρα χωρητικότητας 1.9 λίτρων και απόδοσης 96 ίππων, με τον οποίο το Skyline Deluxe (που από το 1958 απέκτησε διπλά φωτιστικά σώματα εμπρός) ανέπτυσσε ανώτατη ταχύτητα 150 χλμ./ώρα.

Εμπορική αποτυχία
Το πρωτότυπο του δίθυρου Skyline παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Turin Motor Show το 1960. Ωστόσο, χρειάστηκαν ακόμη δυό χρόνια ώσπου το αυτοκίνητο να πάρει το «πράσινο φως» για την παραγωγή του. Ο κινητήρας των 1.9 λίτρων του Deluxe ανέλαβε υπηρεσία και σε αυτό το Prince, ενώ η κατασκευή των χειροποίητων αμαξωμάτων ανατέθηκε στην αμαξοποιΐα του Michelotti. Όμως το διθέσιο coupe με την ευρωπαϊκή φυσιογνωμία και τη γιαπωνέζικη καρδιά κόστιζε στη χώρα κατασκευής του 1.950.000 yen, τιμή που δεν ήταν ενθαρρυντική για να βάλει ο μέσος αγοραστής το χέρι στην τσέπη. Παρά το γεγονός ότι το μοντέλο εμφανίστηκε συχνά στον ιαπωνικό κινηματογράφο και σε δημοφιλείς τηλεοπτικές σειρές, ήταν μια εμπορική αποτυχία. Η παραγωγή του διακόπηκε το 1964, έχοντας αριθμήσει μόλις 60 μονάδες, από τις οποίες ελάχιστες επιζούν ως τις ημέρες μας. Στην συντριπτική τους πλειοψηφία τα αυτοκίνητα αυτού του τύπου χρησιμοποιήθηκαν στις καθημερινές μετακινήσεις των στελεχών της Prince, ενώ μετά τις διοικητικές αλλαγές στη δομή της εταιρείας παρατήθηκαν και αφέθηκαν να καταστραφούν.

Η κληρονομιά της Prince… 
Το 1966 η εταιρεία ενσωματώθηκε στη Nissanκαι από τότε έπαψε να υφίσταται ως ανεξάρτητος κατασκευαστής. Ο νέος ιδιοκτήτης βγήκε ιδιαίτερα ωφελημένος από την εξέλιξη αυτή, αξιοποιώντας τα καλά πλαίσια της Prince, αλλά και συνεχίζοντας την εξέλιξη ενός μικρού προσθιοκίνητου μοντέλου της απορροφηθείσας εταιρείας, που επρόκειτο να ανταγωνιστεί την ToyotaCorollaκαι το NissanSunny. Από αυτό προέκυψε το πολύ επιτυχημένο Cherryπρώτης γενιάς, ενώ από το αγωνιστικής φύσης υλικό της η Nissanεπέλεξε, επανασχεδίασε και εξέλιξε το μετέπειτα φημισμένο στις πίστες «R380». Όμως πιο σημαντική από όλα τα παραπάνω είναι η υιοθέτηση της oνομασίας «Skyline», με την οποία ο νέος ιδιοκτήτης χαρακτηρίζει επί δεκαετίες τα sportμοντέλα επιδόσεων της γκάμας του, γράφοντας τη δική του ιστορία στο χώρο.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ 
Σχεδιαστής: Giovanni Michelotti
Πρώτηεμφάνιση: Turin Auto Show 1960
Kινητήρας: 4κύλινδρος GB4 σε σειρά
Κυβισμός: 1.862 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 84 mm x 84 mm
Σχέση συμπίεσης: 8.5:1
Ισχύς: 94 ίπποι στις 4.800 σ.α.λ.
Ροπή: 15,6 χλγμ. στις 3.600 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 5 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 150 χλμ/ώρα
Μήκος: 4.650 χλστ.
Πλάτος: 1.695 χλστ.
Ύψος: 1.385 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.535 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.390 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.100 χλστ.
Βάρος: 1.350 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1962-1964
Μονάδες παραγωγής: 60

carhistory

Kείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Nissan