Carhistory.gr Logo
  » racing » RALLY » Renault 8 Gordini
Renault 8 Gordini
RALLY
Το μικρό γαλάζιο αυτοκίνητο με τις τρεις συνεχόμενες νίκες στο «Γύρο της Κορσικής», ήταν συνάμα και το αγωνιστικό που ανέδειξε αρκετούς από τους εκπροσώπους της μεγάλης γενιάς των Γάλλων οδηγών της δεκαετίας του ’70.

Με την κωδική ονομασία «8» είναι γνωστό ένα μικρό τετράθυρο γαλλικό αυτοκίνητο οικογενειακού χαρακτήρα, με τον κινητήρα τοποθετημένο πίσω, που παραγόταν από τη Renault στη μεγαλύτερη διάρκεια της δεκαετίας του ’60. Η ομοιότητά του με το προσθιοκίνητο πρωτότυπο «Tipo 103» της Αlfa Romeo δεν είναι τυχαία, αφού στα χρόνια που προηγήθηκαν της εμφάνισης του «8» Γάλλοι και Ιταλοί είχαν μια δημιουργική συνεργασία στη σχεδίαση και ανάπτυξη μικρών και οικονομικών μοντέλων. Σε αυτά συμπεριλαμβανόταν το Renault «Ondine», που δεν ήταν άλλο από το γνωστό μας «Dauphine», το οποίο παραγόταν την περίοδο 1959-1964 από την Αlfa Romeo κατόπιν αδείας, στην ίδια γραμμή με την Giulietta. Στο σύνολό τους 70.500 «Dauphine/Ondine» και 41.800 Renault «4» κατασκευάστηκαν εκείνα τα χρόνια από την ιταλική εταιρεία.

Η προϊστορία…

Το Renault 8 παραγωγής παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τον Ιούλιο του 1962. Bασισμένο στο «Dauphine», ήταν το πρώτο μικρό σε διαστάσεις αυτοκίνητο που διέθετε δισκόφρενα τόσο στους εμπρός, όσο και στους πίσω τροχούς. Αρχικός του κινητήρας ήταν ένας νέος, τετρακύλινδρος σε σειρά των 956 κ.εκ., με ισχύ 44 ίππων. Η έκδοση Gordini ήρθε τον Οκτώβριο του 1964 και ήταν αυτή που ξεκαθάρισε για τη γαλλική εταιρεία την ιδέα μιας αγωνιστικής του εκδοχής, προορισμένης να πάρει μέρος στα ευρωπαϊκά ράλλυ της εποχής. Είχε προηγηθεί βέβαια η επιτυχημένη εμπειρία σε ανάλογους αγώνες του «Dauphine Gordini» των 1.093 κ.εκ.

Λίγα λόγια για τον Αμεντέο Γκορντίνι

O ευρηματικός Iταλός, που έζησε κι εργάστηκε στη Γαλλία, συμμετείχε προπολεμικά σε αγώνες με ένα Fiat Balilla που προετοίμαζε ο ίδιος. H εμπειρία του αποδείχθηκε καθοριστική για την ίδρυση της Simca, το 1936, που κατασκεύαζε στη Γαλλία τα μοντέλα της Fiat με την άδεια της εταιρείας. Mέχρι να κηρυχθεί ο δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος, ο Αμεντέο Γκορντίνι είχε συγκεντρώσει δεκάδες κύπελλα στις μικρές κατηγορίες των πιο διάσημων ευρωπαϊκών αγώνων ταχύτητας και αντοχής: Kατόρθωσε, με ελάχιστα έξοδα και καλές ιδέες, να βελτιώσει αυτά τα αυτοκίνητα και να δημιουργήσει, έτσι, μερικές από τις πιο σπάνιες σπορ εκδόσεις, που σήμερα κοσμούν τα ευρωπαϊκά μουσεία. Mε τη λήξη του πολέμου, αποφάσισε να αξιοποιήσει την εξειδίκευσή του, ιδρύοντας στο Παρίσι το δικό του οίκο. Kαι όταν το 1950 ξεκίνησε ο θεσμός της F1, τα γαλάζια Gordini ήταν εκεί, από το δεύτερο κιόλας αγώνα στο Mονακό, αριθμώντας συνολικά 40 συμμετοχές σε Grand Prix μέχρι και το 1956. Από τα τέλη της δεκαετίας του ’50, δούλευε αποκλειστικά για τη Renault, επικεντρωμένος στο να κάνει πράξη τις αγωνιστικές της φιλοδοξίες…

Το ξεκίνημα…

Σε μια σαφή ομοιότητα με τα Μini της Βritish Motor Coproration, η αγωνιστική έκδοση του Renault 8 ξεκίνησε τη δράση της με μικρής χωρητικότητας κινητήρα, κάτι που αδικούσε στο σύνολό του το πολύ καλό πλαίσιο του αυτοκινήτου. Στο μαραθώνιο «Λιέγη-Σόφια-Λιέγη» του 1964 συμμετείχε με το μηχανικό σύνολο των 1.108 κ.εκ., που σύντομα αντικαταστάθηκε με το μεγαλύτερο των 1.255 κ.εκ. Το πλεονέκτημα τότε του αυτοκινήτου έναντι του Μini, αλλά και της Lancia Fulvia, ήταν η πέμπτη σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων, την οποία οι άμεσοι ανταγωνιστές του δεν διέθεταν στις πρώτες τους αγωνιστικές εκδόσεις. Η προσθήκη αυτής της υπεροχής, μαζί με την πολύ καλή οδική συμπεριφορά και τα θαυμάσια για την εποχή φρένα, έφερε γρήγορα και την πρώτη μεγάλη νίκη, στο Γύρο της Κορσικής το 1964. Στο τιμόνι ο ταλαντούχος Γάλλος Ζαν Βινατιέ, ενώ ο μετέπειτα ιδιαίτερα δημοφιλής αγώνας δεν ήταν ακόμη ενταγμένος στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλλυ. Ακολούθησαν άλλες δυό πρώτες θέσεις στον ίδιο αγώνα, συνεχόμενες μάλιστα, με το Renault 8 πιστοποιημένο στο Group 5 των πρωτοτύπων και με τον κινητήρα των 1.440 κ.εκ. που εξόπλιζε εκείνο τον καιρό την Αlpine-Renault A110.

Η σημαντικότερη υπηρεσία

Πέρα από τις τρεις συνεχόμενες νίκες στο «Γύρο της Κορσικής», κάτι που ελάχιστα αυτοκίνητα έχουν επιτύχει έως τις ημέρες μας, η πιο ουσιαστική προσφορά του μικρού γαλάζιου αυτοκινήτου στο μηχανοκίνητο αθλητισμό ήταν ότι έδωσε την ευκαιρία σε μια πλειάδα ταλαντούχων οδηγών, κυρίως Γάλλων, να αναδειχθούν και να συνειδητοποιήσουν τις δυνατότητές τους πίσω από το τιμόνι. Είτε μέσα από τους αγώνες ράλλυ, είτε από τις τάξεις του ιδιαίτερα ανταγωνιστικού «Renault 8 Gordini Cup», ξεπήδησαν οδηγοί που μετέπειτα έκαναν λαμπρή σταδιοδρομία κι έγραψαν ιστορία στο άθλημα: Ο Ζαν Βινατιέ, ο Χάρρυ «Σπούτνικ» Κάλστρομ, ο Ζαν-Φρανσουά Πιό, ο Κλώντ Μπαλό-Λενά, ο Ζαν-Λυκ Τεριέ κι ο Ζαν-Πιέρ Νικολά ήταν οι πιο σημαντικοί από αυτούς. Ξεχωριστή αναφορά θα πρέπει βέβαια να γίνει και στον Μαρκού Άλεν, καθώς το Renault 8 Gordini ήταν το πρώτο του αγωνιστικό αυτοκίνητο ράλλυ, την εποχή που εκείνος ξεκινούσε τη μεγάλη πορεία του στις ειδικές διαδρομές. Τη γενική εικόνα συμπληρώνουν οι άφθονες επιτυχίες των ημιεπαγγελματιών και των ιδιωτών οδηγών αγώνων στα διάφορα εθνικά πρωταθλήματα. Στη χώρα μας πιο αντιπροσωπευτικός του οδηγός ήταν ο Γιώργος Κρητικός, που κατέκτησε το 1968 το επεισοδιακό τελευταίο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Τουρισμού, κατοχυρώνοντας με το 8 Gordini της «Σαρακάκης» μια νίκη στο σιρκουί της Κέρκυρας και στο ράλλυ ΔΕΘ.

Οι νίκες

1964: Γύρος της Κορσικής, Viniater-Masson
1965: Γύρος της Κορσικής, Orsini-Canonici
1966: Γύρος της Κορσικής, Piot-Jacob
1967: Ράλλυ Σαν Ρέμο, Piot-Roure
1967: Ράλλυ Πορτογαλίας, Albino-Periera
1967: Ράλλυ Μόναχο-Βιέννη-Βουδαπέστη, Piot-Brenaud
1968: Ράλλυ Πολωνίας, Momornicki-Wisniowski

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

RENAULT 8 GORDINI 1100 GROUP 2
Κινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά, τοποθετημένος πίσω
Kυβισμός: 1.108 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 70 mm x 72 mm
Σχέση συμπίεσης: 10.5:1
Καρμπιρατέρ: 2 διπλά Weber 40
Ισχύς: 95 ίπποι στις 7.500 σ.α.λ.
Ροπή: 10,7 χλγμ. στις 6.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 5 σχέσεων
Μήκος: 3.990 χλστ.
Πλάτος: 1.490 χλστ.
Ύψος: 1.380 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.270 χλστ.
Βάρος: 850 κιλά
Κιλά ανά ίππο: 9
Περίοδος δράσης: 1964-1966

RENAULT 8 GORDINI 1300 GROUP 2
Κινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά, τοποθετημένος πίσω
Kυβισμός: 1.255 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 74.5 mm x 72 mm
Σχέση συμπίεσης: 10.5:1
Καρμπιρατέρ: 2 διπλά Weber 40
Ισχύς: 110 ίπποι στις 7.500 σ.α.λ.
Ροπή: 14,2 χλγμ. στις 6.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 5 σχέσεων
Μήκος: 3.990 χλστ.
Πλάτος: 1.490 χλστ.
Ύψος: 1.380 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.270 χλστ.
Βάρος: 800 κιλά
Κιλά ανά ίππο: 7,3
Περίοδος δράσης: 1966-1969

carhistory

Photos: Renault